Google Analytics, de gratis dienst voor webstatistieken van Google, verbetert en verbreedt haar diensten. Onder de nieuwe functionaliteiten zijn onder andere de mogelijkheid om specifieke rapportages te genereren, betere manieren om bezoekerssegmenten onder de loep te nemen, de mogelijkheid om AdSense te volgen en te meten binnen Google Analytics, de introductie van bewegende ‘bubble charts’, verbeteringen in de gebruikersinterface en binnenkort ook de toevoeging van een API. Hier onder zijn de nieuwe functionaliteiten nader beschreven:Specifieke rapportages: Hiermee kan men rapportages creëren vanuit alle beschikbare data (zoals pageviews, locatie, waar de bezoeker vandaan komt, mensen die een reactie hebben achtergelaten) en deze gebruiken als de X en Y coördinaten van een grafiek.Segmenteren van bezoekers: Hiermee kunnen specifieke analyses worden gemaakt van de bezoekers van je website. Denk aan bezoekers die langer dan twee minuten gebleven zijn, die afkomstig zijn van een specifieke website of die een reactie hebben achtergelaten of een combinatie van verschillende factoren.Integratie met AdSense: Het is nu al mogelijk om na te gaan hoe je AdWords campagnes invloed hebben op de traffic die naar de site gaat en nu kan ook data worden bekeken van je AdSense account. In combinatie met de data van Google Analytics levert dit nieuwe inzichten op; niet alleen met betrekking tot welke ads het het beste doen, maar ook vanuit welke site.API: Binnenkort wordt aan Google Analytics een Aplication Programming Interface (API) gekoppeld. Daardoor kunnen ontwikkelaars alle data van Google Analytics gebruiken op andere websites, tools, widgets of mobiele applicaties.‘Bubble Charts’: Met deze bewegende grafieken kan men data visueel weergeven over vijf dimensies (de X-as, de Y-as, de kleur van de ‘bubble’, de grote van de ‘bubble’ en de positie in de tijd). Hiermee kan men dus visueel maken wat er gebeurt met de belangrijkste meeteenheden van de website.Veranderingen in de gebruikersinterface: Behalve wat visuele aanpassingen is de grootste verandering te vinden in het management dashboard. Het is nu mogelijk om trends over meerdere websites tegelijk te bekijken, als deze ten minste allen gebruik maken van Google Analytics. Op Techcrunch en Youtube zijn video’s te vinden met meer informatie over de nieuwe functionaliteiten.
Gem. leestijd 2 min 1280x gelezen
Google Analytics verbeterd
Kennisdocs
15/04/2025 ·
3 min Hoe je met server-side tagging ook straks nog data kunt blijven t...
Baanwisselaars
09/04/2025 ·
< 1 minuut Rob Lanen: CFO Interstellar Group
Praktijk
07/04/2025 ·
4 min 3 cruciale vragen voor iedereen die meer strategisch wil gaan rec...
Baanwisselaars
04/04/2025 ·
< 1 minuut Tim van der Kolk: Head of Sales Intelligence Group
Nieuws
18/04/2025 ·
6 min 9 inzichten van 6 topvrouwen in de arbeidsbemiddeling: wat maakt ...
Trends
17/04/2025 ·
6 min Waarom een superster aannemen zelfs schadelijk kan zijn voor je o...
Nieuws
15/04/2025 ·
4 min Regie, relaties en een radicale omslag: de 3 redenen waarom Allia...
Praktijk
14/04/2025 ·
2 min De vacatures verdwijnen snel uit de winkeletalages: wat is er aan...
Nieuws
14/04/2025 ·
3 min