Home Campagnes Net als in de film: de branding-campagne van Boskalis Nederland

Net als in de film: de branding-campagne van Boskalis Nederland

373 keer
1

Hoe maak je de binnenlandse activiteiten van je bedrijf zichtbaar als mensen je vooral als internationale maritieme speler kennen? Boskalis Nederland pakt het ludiek aan door hun films in games en apps te delen.

Dit verhaal begint ongeveer een jaar geleden, als bij Boskalis Nederland het thema ‘vinden, binden, boeien’ op de agenda staat. De organisatie staat dan namelijk voor een uitdaging: het moederbedrijf houdt zich bezig met de internationale maritieme dienstverlening en is over werkelijk de hele wereld bekend. De Nederlandse tak richt zich echter meer op multidisciplinaire civiele projecten. En dat weet – zacht gezegd: nog niet iedereen. Tijd dus voor een campagne in deze uitdagende arbeidsmarkt. En wel in filmvorm!

Het script: samenwerking met Rik Blokland

Samen met Rik Blokland ontwikkelde Boskalis Nederland een campagne om de activiteiten van Boskalis Nederland breder bekend te maken. Er werd eerst een Employee Value Proposition geformuleerd: ‘Werken bij Boskalis Nederland is werken op land en op zoet en zouter water, om Nederland droog en bereikbaar te houden’.

Daarna zijn ze aan de slag gegaan met employer branding. Dat uitte zich onder meer in een inmiddels behoorlijke succesvolle videocampagne:

De film zelf: trots op je werk

De videocampagne geeft de vier segmenten en specialismen weer waaruit Boskalis Nederland bestaat en zijn een begin van een reeks. De eigen werknemers spelen hierin een rol en laten zien hoe trots ze zijn op hun werk. De campagne is online uitgerold door VONQ, dat meldt dat de campagne inmiddels twee keer zo goed scoort als een ‘normale’ campagne.

Boskalis Nederland heeft ook de eigen medewerkers geactiveerd om de video’s te delen. Zo bleef de boodschap authentiek en betrouwbaar voor de buitenwacht en creëerden ze meer binding met de eigen mensen.

De première: rol de rode loper maar uit

Hoe zet je je medewerkers in het zonnetje? Door de rode loper voor ze uit te rollen natuurlijk! Eerst begreep niemand waarom (‘Komt er een BN’er langs?’), totdat er een filmblik bij alle collega’s door de brievenbus viel. In dat blik zat een bioscoopticket, een zakje popcorn en een laptopsticker met de tekst ‘I like BoskalisNL‘, om de medewerkers het gevoel van een echte première te geven.

De merchandise: een deel- en wincampagne

Op het bioscoopticket was een inlogcode te vinden naar de speciale campagnepagina. Via deze pagina konden de collega’s gedurende 4 weken films delen in hun netwerk. Degene die het meeste bereik zou genereren, kon een verzorgd nachtje slapen op de Euromast winnen – en zo letterlijk zijn of haar horizon verbreden!

Eigen momenten regisseren: de medewerkersapp

De medewerkers van Boskalis Nederland zitten door het hele land verspreid, en werken op projecten, samen met de concurrentie. Daar ligt dus het risico van weinig onderlinge binding. De oplossing? Een medewerkersapp. Zo kunnen de medewerkers van Boskalis Nederland informatie vinden en ook geven.

Collega’s kunnen foto’s maken van momenten op hun werkdag waarop ze trots zijn

In de app kunnen medewerkers ook het ‘Goed bezig spel’ spelen. Collega’s kunnen bijvoorbeeld foto’s maken van momenten op hun werkdag waarop ze trots zijn. Vervolgens kunnen ze deze foto in de app uploaden en een label geven van een van de kernwaarden van Boskalis Nederland. In de ranking is de volledige lijst met geuploade foto’s terug te zien en kunnen collega’s de foto’s liken. Het spel kan gespeeld worden tot half januari en de foto met de meeste likes wint een prijs. Ook deze prijs is verbonden aan het thema ‘je horizon verbreden’, te weten: een nachtje Okura Hotel in Amsterdam.

De rating: van awareness tot action

De vraag is natuurlijk: wat heeft het tot nu toe daadwerkelijk opgeleverd? De campagne loopt nog tot 16 januari 2019, maar er zijn al wat resultaten bekend gemaakt. Zo zijn de advertenties 1.099.425 keer getoond aan de doelgroep op Google, Facebook en Instagram. In deze periode zijn er 39.061 vacatureviews, waarvan ruim 16% uit de campagne komt. En hoe zit het dan met de sollicitaties? Van de 156 sollicitaties in de campagnetijd zijn er 8 direct herleidbaar uit de campagne.

En de winnaar is…

Tijdens de stafmeeting van Boskalis Nederland in de Kuip werd de winnaar bekend gemaakt van de deel- en winactie. Chiel Jaaltink was de ster van de avond en ging er met de prijs vandoor.

Employer branding en advocacy ineen

Zo heeft Boskalis Nederland met alle acties hun eigen medewerkers geactiveerd, door in te spelen op hun unieke bijdrage aan het bedrijf (trots), hen te triggeren content te delen en door hen een hoofdrol te laten spelen in de films. Een samenspel van employer branding en employer advocacy dus.

Meer weten?

Volgende week volgt een ‘behind the scenes’ met Rose-Mary Joppe, senior recruiter bij Boskalis Nederland.

Lees ook:

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here