Grip op Ebola: interactieve longread tbv Employer Branding Rijksoverheid. (Kaliber iov Rijksoverheid)

Peter Boerman Op 28 april 2016
Gem. leestijd 3 min 404x gelezen
Deel dit artikel:
Grip op Ebola: interactieve longread tbv Employer Branding Rijksoverheid. (Kaliber iov Rijksoverheid)

In de mobile-first ontwikkelde interactieve longread ervaart de (latente) doelgroep wat de reikwijdte van het werken voor de Rijksoverheid werkelijk is. Lees de hele case van Kaliber iov Rijksoverheid die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Kaliber iov Rijksoverheid

Omschrijving van de case

Grip op Ebola; een verhaal met twee kanten.
Het interactieve verhaal dat de reikwijdte van werken voor de Rijksoverheid aantoont.

WerkenvoorNederland wil een aantal maal per jaar via thema-items in beeld komen bij een latente doelgroep die te weinig bekend is met het werken bij de Rijksoverheid. Dit doen we door een bijzonder item te maken, waarin we de actualiteit op een relevante wijze koppelen aan mensen binnen de Rijksoverheid die over hun werk voor Nederland vertellen.

Grip op ebola. Een verhaal met twee kanten. Want bij de Rijksoverheid betekent het werken aan een onderwerp als Ebola dat je Nederland beschermt, maar ook hulp biedt over de grens. Met een “tijdlijn” in de vorm van een kubus kan de bezoeker zelf deze beide kanten van het verhaal in beeld brengen.

Ebola was dagelijks in het nieuws en trending op social media. Om in te prikken op deze bestaande conversaties ontwikkelden we de thema-pagina mobile-first.

De touch-interactie op mobiel gaf ons de mogelijkheid om op de perfecte manier deze verhalen te vertellen. Een “tijdlijn” in de vorm van een kubus die door naar links of rechts te swipen/draggen inzicht gaf in beide kanten van het verhaal. De doelgroep ontdekte hoe diverse werkgebieden binnen de Rijksoverheid betrokken zijn bij de werkzaamheden rondom Ebola.

kaliber_gripopebola_2

Wat was de impact van de case?

De reacties op de interactieve longread waren zeer positief. De doelgroep was verrast over wat de Rijksoverheid binnen en buiten de grenzen van ons land doet om te helpen en te beschermen. Uit de feedback leerden we dat men het heel boeiend vond om te ervaren welke Rijksorganisaties, expertises en mensen betrokken zijn en wat de maatschappelijke relevantie van hun werk is. De opzet is geslaagd; de (latente) doelgroep heeft de Rijksoverheid als werkgever op een andere manier leren kennen.

Ruim 7.000 mensen hadden intensieve interactie met het werkgeversmerk. 45% Van de bezoekers van Grip op Ebola werd een terugkerende bezoeker van WerkenvoorNederland.nl. En dat op eigen kracht; er is geen media ingekocht, maar alleen geleund op owned en earned media. De hoofdrolspelers van het verhaal en de organisaties waar zij werken werden ambassadeur en deelden met trots dit interactieve verhaal.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient een Werf& Award omdat dit een schoolvoorbeeld is van hoe identiteit op innovatieve manier de backbone vormt voor Employer Branding. De Rijksoverheid blijft dicht bij haar identiteit en zet verhalen uit de praktijk in. De aansluiting bij actualiteit en mobiele mediaconsumptie, gecombineerd met de aantrekkelijke User Experience, zorgt voor een krachtige impuls voor het Employer Brand bij een doelgroep die de Rijksoverheid niet op haar netvlies heeft.

Grip op Ebola zorgde op het juiste moment, op het juiste medium, op de juiste manier voor extra zichtbaarheid van het werkgeversmerk van de Rijksoverheid. Op het moment dat het onderwerp meer actueel is dan ooit. Op mobiel waar de doelgroep praat over Ebola en in contact komt het onderwerp. Op een interactieve en visuele manier die de inhoud versterkt. Wat leidt tot meer awareness van de Rijksoverheid als de meest veelzijdige werkgever van NL waar je direct of indirect werkt aan actuele en belangrijke ontwikkelingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Opdrachtgever: Rijksoverheid – Expertisecentrum Organisatie & Personeel
Bureau: Kaliber

Concept: Hugo van de Hoef , Bas Gezelle
Art direction: Hugo van de Hoef, Sander Rietdijk
Copy: Redactieteam Werken voor Nederland
Development: Barry van Driel
Fotografie: Redactieteam Werken voor Nederland, ANP, Mediatheek Rijksoverheid
Accountverantwoordelijke: Dennis Suichies
Eindverantwoordelijken: Marcel van der Quast, Anouk Geldof, Marloes Droog

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners