Dit zijn de grootste prioriteiten van recruiters voor 2018

Peter Boerman Op 27 december 2017 Gem. leestijd 5 min987x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de grootste prioriteiten van recruiters voor 2018

December is terug- en vooruitbliktijd. Wat kunnen we volgend jaar verwachten? Vandaag: de grootste prioriteiten voor 2018 van enkele experts uit het veld.

‘Het was 2002 toen ik in PW schreef: RPO wordt het helemaal! Ja, ietwat op de troepen vooruit… Langzaam maar zeker breekt recruitment process outsourcing nu eindelijk door. Ik blijf erbij, het is de ideale oplossing voor recruitment: de kennis van de specialist in huis, bij de werkgever. In 2018 zetten we het definitief op de kaart!’

‘Succesvol recruitment staat of valt met diepgaande kennis van je doelgroepen en hen op het juiste moment, gericht bereiken met relevante informatie. Voor het komende jaar wil ik de mogelijkheden van inbound marketing, marketing automation, nurturing en content marketing toegankelijk maken voor de recruitmentbranche.”

‘Prioriteit voor volgend jaar is recepten en oplossingen ontwikkelen voor personalisatie. En faciliteren dat talent zelf ervoor kiest om in contact te blijven met onze klanten; werkgevers en intermediairs.’

Een nog betere candidate experience

‘Wat er op de agenda staat? 2018 is voor mij het jaar van de digitalisering. Mijn focus ligt hierbij op het verbeteren van de kandidaatervaring in het sollicitatieproces, vooral in samenwerking met onze opdrachtgevers.’

  • Falko Roos, Central Recruitment Specialist Olympia Uitzendbureau

‘De focus zal hem vooral liggen op het verder (en verregaand) optimaliseren van de candidate experience.’

Door recruiters bewust te maken van hun onbewuste bias, wil ik bedrijven diverser en zo succesvoller te maken

‘Mijn prioriteit: discriminatie op de arbeidsmarkt aanpakken. Met The European Recruitment Experience Institute willen we serieus onderzoek doen naar (on)bewuste discriminatie op de arbeidsmarkt en dit op de kaart zetten. Door recruiters (en hiring managers) bewust te maken van hun onbewuste bias, wil ik proberen niet alleen mensen een eerlijkere kans te geven, maar ook bedrijven diverser en zo succesvoller te maken.’

‘Ik wil in 2018 recruiters beter helpen een goed onderbouwde keuze te maken qua instrumenten. In een selectiecontext moet de recruiter het instrument kiezen dat de hoogste voorspellende waarde voor een werkprestatie heeft. Maar gaat het erom kandidaten aan te trekken, dan is de candidate experience relevant. En wordt een instrument ingezet in ontwikkelassessments, dan gaat het er vooral om dat het instrument meet wat het beoogt te meten. Er is dus niet één instrument dat in alle contexten de beste keuze is. De doelen en de belangen van de kandidaten en opdrachtgevers moeten hierin meegewogen worden. Daar wil ik me volgend jaar meer in verdiepen.’

  • Janneke Oostrom, onderzoeker Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de VU

… Nieuwe rollen …

‘Voor ING ga ik volgend jaar een nieuw wereldwijd artificial intelligence-team recruiten. Daar ligt vooral mijn focus. Ook zet ik de eerste stappen met Van Elburg & Notte Global Executive Tech Search, aanvullend op de RAVE-cruitment-organisatie. In 2019 word ik 50. Een mooi moment om daar dan mee aan de slag te gaan…’

  • Rob van Elburg, global IT-recruiter

‘Samenwerken in autonome teams wordt steeds meer de norm. Het wordt daarom ook steeds belangrijker of een kandidaat matcht met het team en de rol die daarin vervuld moet worden. Zijn de drijfveren en skills van een kandidaat complementair aan de andere teamleden? Is er een fit met de missie, doelen en cultuur van dat team? Hoe je dat vormgeeft in een recruitment- en talentmanagementstrategie, dat wordt mijn prioriteit voor 2018.’

‘Het wordt steeds belangrijker of een kandidaat matcht met het team en de rol die daarin vervuld moet worden’

De uitrol van deep learning in onze tooling staat voor mij in 2018 bovenaan de agenda. Recent hebben we deep learning geïntegreerd in onze Engelstalige CV-parser en dit heeft indrukwekkende resultaten opgeleverd. We rollen dit op korte termijn uit naar onze andere talen en tooling. Nog beter matchen, meer integraties, vraag- en aanbodanalyse van de arbeidsmarkt. In het algemeen wordt 2018 voor ons het jaar waarin we jarenlange investeringen in R&D en wereldwijde uitbreiding naar de markt kunnen brengen.’

‘Ik wil referral optrekken naar 50% van onze instroom en meer loopbaangesprekken voeren in plaats van directe hunting.’

‘Bedrijven en kandidaten willen fit for purpose. Zeker bij de young professional zie je een zoektocht naar betekenisvol werk, en tegelijkertijd zijn organisaties ook op zoek naar die diepere laag bij talent. Een belangrijke uitdaging voor recruiters om objectief te selecteren en naast competenties en ervaring, ook te kijken naar cultuur en benodigd gedrag. Ik verwacht dat in 2018  steeds meer organisaties (drijfveren- en persoonlijkheids)testen inzetten om de bevindingen over de kandidaat te toetsen.’

… En het hele vakgebied vooruit helpen

‘Mijn prioriteit voor 2018 is nog meer (recruitment)kennis te delen! In een vak dat zich snel ontwikkelt en een nóg krappere arbeidsmarkt in 2018 zie je de behoefte aan kennis en het delen van ervaringen verder toenemen. Er is veel nieuwe instroom in het vak, maar ook werknemers die werving & selectie als nieuwe taak in hun workload krijgen. In 2018 ligt mijn focus dus op verdere uitbreiding van mijn trainingsaanbod. En het creëren van meer online en “makkelijke” (video)content voor recruiters, zodat zij met weinig inspanning kunnen bijblijven met de trends.’

‘Mijn prioriteit ligt erin recruitment als vakgebied verder te optimaliseren en nog sterker neer te zetten. Het vakgebied gaat zich juist op de 21st century skills verder ontwikkelen. Om zo data voor zich te laten werken en kwalitatief duurzame matches te maken.’

  • Annelies Graafland, senior sourcing specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland

‘Er zijn zoveel partijen actief. Maar waar kunnen we elkaar aanvullen? Dat vind ik een mooie uitdaging’

‘Proberen bruggen te slaan in ons soms chaotische vakgebied. Er zijn zoveel partijen actief en er zijn veel verschillen. Maar waar kunnen we elkaar aanvullen? Dat vind ik een mooie uitdaging.’

  • Gertjan de Waal, senior communicatiespecialist, eigenaar van adviesbureau The Addstore

2018 trendsOok vooruitblikken?

Dit was de derde en 1 na laatste vooruitblik op het komende jaar. Lees hier en hier ook over wie de verliezers en winnaars van 2017 waren. En kijk hier naar

  • welke trends we voorspellen, en
  • wat we allemaal niet meer willen terugzien.

In de laatste aflevering besteden we aandacht aan:

  • Je goede voornemens voor 2018

Ook meedoen? Stuur jouw mening dan vandaag nog op, en wie weet vind je je naam straks tussen die van de (andere) experts.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.