Grote banken verzuimen in vacatures om vrouwen aan te spreken

Het taalgebruik in vacatureteksten bepaalt wie je ermee aanspreekt. Bij de grote banken gaat het echter nog vaak mis: hun vacatures blijken vooral op mannen gericht en scoren allemaal een onvoldoende op genderdiversiteit.

Peter Boerman Op 19 november 2020
Gem. leestijd 3 min 652x gelezen
Deel dit artikel:
Grote banken verzuimen in vacatures om vrouwen aan te spreken

Van Lanschot is de gunstige uitzondering. De bank is de enige die 100% genderneutrale vacatureteksten toepast. En Triodos ‘toont potentie’. Maar ABN Amro? ING? De Rabobank? De grote banken scoren allemaal een ‘onvoldoende’, in recent onderzoek van Textmetrics naar hoe ‘mannelijk’ de vacatureteksten zijn. Ook bedrijven in de beleggingsmarkt lijken met hun vacatureteksten met name mannelijke kandidaten aan te willen spreken.

Bij de verzekeraars van Nederland is het gelukkig iets beter geregeld.

Bij de verzekeraars van Nederland is het gelukkig iets beter geregeld. Hier springen Menzis, Inshared en Zorg en Zekerheid er in positieve zin uit met 100% genderneutrale vacatureteksten. Maar ook ‘de meeste grote verzekeraars kunnen nog veel verbeteren’, aldus Marcel Leeman, oprichter van de analysetool, die vacatureteksten kan beoordelen op toegankelijkheid, discriminatie, genderneutraliteit en taalbeheersing.

Uitsluiting voorkomen

In het onderzoek zijn ook telecombedrijven meegenomen. Hier zijn Simyo en Lebara nu al de gunstige uitzonderingen, en T-Mobile, Tele2 en VodafoneZiggo ‘tonen potentie’, aldus het onderzoek. Leeman verbaast zich erover dat deze doorgaans grote organisaties nog zo mager scoren in hun vacatures. ‘Genderneutrale vacatureteksten zijn van belang om uitsluiting te voorkomen en kunnen bedrijven aan meer vrouwelijke kandidaten helpen in een toenemend krappe arbeidsmarkt.’

‘Genderneutrale vacatures zorgen in krappe arbeidsmarkt voor meer vrouwelijke kandidaten.’

Om bedrijven te laten bepalen of ze onbewust discrimineren op hun bedrijfswebsites of in hun vacatures heeft Textmetrics een ‘website inclusie check’. Daarnaast biedt het bedrijf een platform waarmee het mogelijk is om kernwoorden uit (vacature)teksten te halen en automatisch aanbevelingen voor verbeteringen te doen. De technologie hiervoor is gebaseerd op Big Data, Natural Language Processing (NLP) en kunstmatige intelligentie. De tool let ook op meer praktische zaken in vacatureteksten, zoals conversie, vindbaarheid en merkconsistentie.

De uitblinkers  (100%)
Van Lanschot, Menzis, Inshared, Zorg en Zekerheid, TKP Pension, Simyo, Lebara
Toont potentie
T-mobile, Tele2, Triodos, AFAS Software, Klaverblad, Turien & co, Reaal, DSW, TMF Group, VodafoneZiggo
Onvoldoende
Rabobank, ONVZ, Unive, Knab, CZ, KPN, Unica, Achmea, Avero, FBTO, Interpolis, RegioBank, De Volksbank, NIBC Bank, Allianz direct, Aegon, DAS, Brand New Day, Ohra, Movir, Binck Bank, Veon, Robeco, ABN Amro, Nationale Nederlanden, Oracle NL, ING Bank, DeGiro, Adyen, SAP NL

Standaard in deeltijd

Het onderzoek van Textmetrics verschijnt vrijwel tegelijkertijd met Brits onderzoek dat nog eens het belang onderstreept van vacatureteksten. Hier bleek dat meer vrouwen aantrekken eigenlijk heel makkelijk kan zijn: zet gewoon standaard in de vacature dat de functie ook parttime kan worden uitgevoerd. Uit een proef die een jaar duurde, bleek dat het aantal vrouwelijke sollicitanten met maar liefst 16 procent te doen toenemen.

Meer vrouwen aantrekken blijkt eigenlijk heel makkelijk te kunnen.

Het onderzoek van het werd opvallend genoeg uitgevoerd bij een… verzekeraar, en wel Zurich Insurance UK. Het onderzoeksteam had al eerder ontdekt hoe kleine veranderingen in vacatureteksten het gedrag van sollicitanten kunnen veranderen. Nu voerde het opnieuw zo’n kleine verandering door: alle vacatures werden by default op parttime gezet, tenzij de hiring manager uitdrukkelijk anders besloot (en dat met een businesscase kon verantwoorden).

‘Parttime, want we willen de beste mensen…’

Die parttime mogelijkheid brachten de onderzoekers op drie manieren onder de aandacht. Zo werd hij al meteen bovenin, bij de functietitel, vermeld. Bovendien kwam er niet alleen in het intro van de vacaturetekst een vermelding naar de parttime optie, in elke vacature werd ook nog de zin opgenomen: this role is available part-time… because we want the best people for our roles and we recognise that sometime those people aren’t available full-time’. Ten slotte werd nadrukkelijk aangegeven dat de functie ook gedeeld kon worden.

Uiteindelijk kwam 78 procent van alle vacatures van de verzekeraars online volgens deze nieuwe beleidsregels. Opvallend was dat dit níet (of nauwelijks) leidde tot een groter aantal parttime werkenden bij Zurich. Wél nam het aantal vrouwelijke sollicitanten significant toe, met maar liefst 16,4%. Alleen gekeken naar senior functies was de stijging van het aantal vrouwelijke sollicitanten zelfs nog hoger: 19,3%. ‘Veelbelovend bewijs voor iedere werkgever die meer vrouwen voor senior rollen wil aantrekken’, aldus de onderzoekers, die bovendien vonden dat parttime werknemers zich nu meer thuisvoelden bij de verzekeraar.

Lees meer

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners