Hank Oosterbaan (ASML): ‘Gebruik data om de doelgroep te profileren’

Redactie Op 13 november 2018
Gem. leestijd 3 min 1163x gelezen
Deel dit artikel:
Hank Oosterbaan (ASML): ‘Gebruik data om de doelgroep te profileren’

Hoe bereik je een doelgroep die eigenlijk niet bereikt wil worden? Bij ASML hebben ze de oplossing gevonden in: data science.

hank oosterbaan asmlHank Oosterbaan heeft een passie voor het aantrekken van talent in zwaar bevochten markten, omdat je hier echt alles uit de kast moet halen om bij potentiële medewerkers in het vizier te komen. Al meer dan 25 jaar werkt hij hieraan in allerlei arbeidsmarktgerelateerde functies, de laatste 8 jaar bij ASML. Op 22 november vertelt hij meer over het belang van data science tijdens het Recruitment Tech Event.

> Waarover ga je het hebben tijdens het evenement?

Big data toepassen in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding is nog relatief nieuw. We willen onze ervaringen delen van de eerste stappen die ASML op dit gebied heeft genomen. Wat ons heeft verrast, is hoe bruikbaar en rijk de data zijn om de doelgroep te profileren. Wat we nog willen verbeteren is hoe je de link maakt tussen alle verkregen informatie naar de mediakeuzes die je uiteindelijk gaat maken.’

> Welke data science zetten jullie in om software engineers te bereiken?

‘We hebben in dit traject samengewerkt met het Publicis Search & Data Science team in New York. We hebben 3 specifieke toepassingen gebruikt om data te verzamelen van de doelgroep. Het traject bestond uit een zoekpad-analyse, een key topic-analyse op basis van zoekgedrag en een post-aankoopsentiment-analyse. De uitkomsten van deze trajecten zijn bij elkaar gebracht en dat leverde verrassende inzichten op ten aanzien van de doelgroep. Daarover zal ik meer tijdens het evenement meer vertellen.’

> Wat heeft de kleinste vacature ter wereld jullie opgeleverd?

‘Veel aandacht, zelfs tot in de Verenigde Staten aan toe. Dat was ook de bedoeling. We hadden deze campagne met name bedacht om ASML te introduceren in de Duitse arbeidsmarkt. Duitsers kijken voor hun carrière erg naar Duitse bedrijven. We willen met deze campagne ASML in elk geval als aantrekkelijk alternatief positioneren.’

kleinste advertentie ooit asml vacatures

> Wat kunnen anderen van jullie leren? 

‘Ik denk dat we veel ervaring hebben opgedaan met de organisatie en delivery van mass recruitment. We hebben duizenden vacatures, en honderden hires per maand. Daarnaast hebben we veel expertise opgebouwd in het wereldwijd bereiken en aantrekken van unicorns; mensen met specifieke competenties en uit specifieke doelgroepen.’

> Waar zitten nu jullie uitdagingen nog?

‘Onze website is sterk verouderd en wordt begin volgend jaar vervangen. Zaak is nu alle reizen van bezoekers goed in kaart te brengen en deze te vertalen naar een aantrekkelijk en relevant digitaal platform wat bovendien toekomstbestendig is.’

Nieuwsgierig naar het hele verhaal?

Ontdek hoe technologie jouw recruitment kan optimaliseren tijdens het Recruitment Tech Event op donderdag 22 november in Utrecht. Klik hier voor alle informatie.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners