Harder werken of slimmer werven? (Whitepaper)

Peter Boerman Op 02 april 2016
Gem. leestijd 2 min 2363x gelezen
Deel dit artikel:
Harder werken of slimmer werven? (Whitepaper)

Samen met de Intelligence Group heeft Carerix, leverancier van recruitment- en detacheringssystemen voor personeelsintermediairs, de paper ‘Harder werken of slimmer werven’ uitgebracht. Deze paper zet een aantal prikkelende zaken uiteen om op een andere manier naar recruitment en het huidige recruitmentproces te kijken. Door dingen anders of slimmer te bekijken, ontstaat een perspectief waarin ‘meer’ of ‘harder werken’ niet de enige oplossing is om de juiste mensen aan te trekken.

whitepaperReflectie en afstand

Meer van hetzelfde doen betekent dat de effectiviteit per gewerkt uur afneemt. Zeker in een krappe markt zien we deze afnemende meeropbrengst van recruitment. Het is werken in een neerwaartse spiraal. In plaats van opschalen met mensen die ‘meer van hetzelfde’ doen, is dit juist het moment om reflectie te zoeken en afstand te nemen.

Andere zienswijzen om succesvol te recruiten

  • Wat zou er gebeuren als twintig procent van de recruitmentcapaciteit wordt vrijgemaakt voor alleen maar referral?
  • Waarom niet het team aanvullen met personen die beter in staat zijn om doelgroepen te identificeren en te verleiden, in plaats van meer sourcing- en recruitmentcapaciteit?
  • Wat als een team ècht wordt opgeleid in de basics van recruitment?
  • Wat als een recruitmentsysteem niet het oude recruitmentproces automatiseert, maar een nieuw recruitmentproces optimaliseert?
  • Wat is resultaat van niet langer zelf selecteren, maar bepaalde recruitmentweken organiseren waarin sollicitanten zelf hun tijdslot voor een gesprek kunnen inplannen?

De kandidaat is weer koning

Reinald Snik, directeur Carerix: “Nu de arbeidsmarkt weer serieuze tekenen laat zien van krapte neemt de druk op recruitmentteams toe. De kandidaat is weer koning en goede recruiters worden schaarser en hoppen van de ene naar de andere klus of werkgever. De meest voorkomende reactie is harder te gaan lopen, meer risico te nemen, extra (interim) recruiters aan te nemen en te investeren in ‘recruitmenttech’. Is meer doen de juiste oplossing? Of is het beter om andere dingen te doen? Of dingen slimmer te doen?”

 

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners