Harver: ‘CV alleen nog maar handig als toiletpapier’

Peter Boerman Op 30 maart 2016 Gem. leestijd 2 min1296x gelezen
Deel dit artikel:
Harver: ‘CV alleen nog maar handig als toiletpapier’

Voor het ouderwetse CV rest weinig anders dan een functie als toiletpapier. ‘Het CV-tijdperk is ten einde’, zegt Barend Raaff, algemeen directeur van Harver. ‘Er zijn nu betere methoden beschikbaar om de beste kandidaten te vinden.’

Het Amsterdamse Harver is een bedrijf dat Big Data gebruikt voor geautomatiseerde (pre)selectie. Volgens henzelf leidt dat minder verloop van medewerkers, een intensere merkbeleving, en tot wel 63 procent minder mismatches.

barend raaffExtreem ouderwets middel

Het CV is een ‘extreem ouderwets middel’ om een effectieve match te maken tussen werkzoekenden en werk, aldus Raaff. ‘Het werkt simpelweg niet meer. Zelflerende algoritmes kunnen beter voorspellen of er een match is tussen werkgever en potentiële werknemer.’

Verloop teruggedrongen

Harver heeft software ontwikkeld die gericht is op grote volumes sollicitanten (lees: vanaf 100 kandidaten) in zogeheten customer facing jobs (lees; callcenters, retail en hospitality). Kandidaten doorlopen bij hen een aantal tests in een online spel via uit de dagelijkse praktijk nagebootste situaties in een online spel. Iedere kandidaat krijgt op basis van deze analyse de kans op succes voorspeld. Het verloop van medewerkers kan daardoor na 12 weken worden teruggedrongen tot minder dan 10%. ‘In de praktijk betekent dit tot wel 63% minder mismatches’, aldus Raaff.

’84 procent van de kandidaten heeft naar eigen zeggen iets geleerd van de experience

Employer branding

Ook voor de kandidaten is dit veel fijner en waardevoller, stelt de directeur. ‘Zij krijgen – ook bij afwijzing – een persoonlijk rapport met hun scores en de argumenten waarom ze wel of niet geschikt zijn voor deze baan. Zo werken we tegelijkertijd aan employer branding’, aldus Raaff. ‘Uit onderzoek onder sollicitanten die ons programma hebben doorlopen, blijkt dat 96 procent dit rapport interessant vindt. Daarnaast heeft 84 procent van de kandidaten naar eigen zeggen iets geleerd van de experience.’

harver wcrol

De eerste stap

De technologie van Harver wordt inmiddels in 42 talen ingezet. Volgens directeur Raaff staan we nog maar aan het begin van wat mogelijk is met zelflerende algoritmes in alle fases van kandidaatselectie. ‘Onze geautomatiseerde voorselectie scheelt een HR‐manager tot wel 90 procent tijd. Een voorbeeld is arvato Benelux, een multimediabedrijf van Bertelsmann, waar we al een tijd voor werken. Het bedrijf neemt jaarlijks honderden mensen aan, maar moet deze selecteren uit duizenden werkzoekenden. Het kost enorm veel tijd om deze allemaal door te nemen en serieus te beoordelen. Dat werk nemen wij uit handen’, zegt hij.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS