En wéér de Alpe d’Huez op voor het goede doel: ‘Je wilt een stukje vlak, maar dat komt niet’

Een jaar geleden sloeg Tamara Boeff met Koen van Rijn de handen ineen om samen mee te doen aan Alpe d’HuZes. Uiteindelijk bestegen ze vorige week samen met 20 (!) HeadFirst-collega’s de beroemde 21 bochten. Opbrengst: 53.000 euro. Hoe blikken de deelnemers er nu op terug?

Dirk Koppes Op 09 juni 2023
Gem. leestijd 4 min 337x gelezen
Deel dit artikel:
En wéér de Alpe d’Huez op voor het goede doel: ‘Je wilt een stukje vlak, maar dat komt niet’

53.000 euro, voor kankeronderzoek van het KWF. Zoveel haalde Tamara Boeff op 1 juni op toen ze 4 keer 13,2 kilometer lang de Alpe d’Huez beklom, fietsend via de 21 beroemde bochten. Ze zal het nooit vergeten, blikt ze terug. Net zoals de spierkramp na het afdalen. ‘Hier kun je niet op trainen, in Limburg is het maximaal 25 minuten klimmen en 5 minuten naar beneden, daar 1,5 uur naar boven en dan een half uur dalen.’

‘In Limburg is het max 25 minuten klimmen en 5 minuten naar beneden, hier is het 1,5 uur naar boven en dan een half uur dalen.’

Boeff (foto boven) deed – samen met 18 andere collega’s van HeadFirst – mee aan Alpe d’HuZes, bekend van de slogan ‘opgeven is geen optie’, het inmiddels vermaarde evenement waarbij zoveel mogelijk geld wordt ingezameld voor onderzoek naar kanker en naar verbetering van de kwaliteit van leven van mensen met kanker, door op één dag met zo’n 5.000 deelnemers fietsend, hardlopend, of wandelend maximaal 6 keer de Franse berg met een Nederlands tintje te beklimmen.

Geen stukje vlak

Hoe het was? Zwaar, zegt ze. ‘Je wilt een stukje vlak, maar dat komt maar niet.’ Vooraf hoopte ze 6 bestijgingen van de beruchte alp voor elkaar te krijgen. Ze trainde er hard voor. Alles voor het goede doel. En haar (mede door Werf& en Intelligence Group gesponsorde) collega’s hoopten ook op een topopbrengst. Haar uiteindelijke einduitslag: 4 keer. Maar ze is niet teleurgesteld. ‘De eerste 2 ging ik net iets te snel, met net iets te hoge hartslag. Ik wilde rustig beginnen, maar ja, die adrenaline, en al die mensen om je heen…’

De derde keer lukt het haar om haar eigen tempo te houden, en er 5 minuten langer over te doen. ‘Die ging het beste. Nou, als dat zo doorgaat, haal ik de 5, dacht ik toen nog. Niet dus. Na de vierde tocht was ik helemaal kapot, ik kon niets meer. Boven was het best wel koud, dus we hebben niet lang daar gezeten. En dan moet je nog 30 minuten afdalen.’

21 haarspeldbochten

De Alpe d’Huez telt 21 haarspeldbochten en het gemiddelde stijgingspercentage is 7,2 procent. Gelukkig was er de support van HeadFirst Group-collega’s, en van de ‘Nederlandse bocht’, met honderden toeschouwers.

https://werkenbij.headfirst.group/nieuws/headfirst-group-beklimt-alpe-dhuzes-en-haalt-53-000-euro-op-voor-kwf/ alpe d'huez

Maar Alpe d’HuZes blijft een beladen event, weet Boeff. ‘Mensen fietsen met een foto van een overleden persoon omhoog, ik heb heel veel huilende mensen gezien. Daardoor besef je dat gezondheid niet vanzelfsprekend is. Je wordt met beide benen op grond gezet, je beseft hoe goed je het hebt. Ik ben gezond, ik kan me hiervoor inzetten. Met HeadFirst Group willen we iets bijdragen aan de samenleving, mensen helpen waar het kan. Ik besef dat je van elk moment van de dag moet genieten. Want het kan zomaar voorbij zijn.’

‘Ik heb heel veel huilende mensen gezien. Daardoor besef je dat gezondheid niet vanzelfsprekend is.’

Doet HR-dienstverlener HeadFirst Group volgend jaar weer mee? ‘Na afloop zeiden we direct tegen elkaar, dat we nog 364 dagen hebben om erover na te denken over deelname. We zullen zien.’

Releasing your potential

Ook haar college Koen van Rijn stond aan de aftrap en fietste 4 keer de Alpe d’Huez naar boven. Samen met Boeff startte hij het project intern. ‘Het was fascinerend hoe er onderling in de voorbereiding en afgelopen week onderling geschakeld en bijgestuurd werd als dat nodig was’, blikt hij terug. ‘De deelnemers weten elkaar nu blindelings te vinden, dit draagt enorm bij om de verbinding te versterken. Mooi om dit ook met betrokkenheid van Sterksen en Starapple-collega’s in vervolgprojecten verder uit te bouwen.’

Voor veel collega’s, maar ook voor Van Rijn zelf stond deelname aan Alpe d’HuZes ‘op de bucketlist’. En ‘hoe gaaf is het dan als je werkgever hieraan een bijdrage wil leveren?’ Zijn persoonlijke drijfveer? ‘In de basis kan iedereen meer dan hij of zij denkt. Iedere deelnemer heeft zich afgelopen week overtroffen (in welke vorm dan ook). Releasing your potential zit diep in mijn drijfveren. Dit geldt ook voor mijzelf. Na een meniscusoperatie en een “corona-tik” was ik benieuwd wat ik fysiek nog aan kon. Donderdag ging de knop om en ben ik geïnspireerd door de teamspirit en de toeschouwers dus 4 keer naar boven gefietst.’

Team Aad

Alpe d’HuZes was 1 van de 2 persoonlijke doelen voor hem dit jaar, vertelt hij. Het andere was de marathon van Leiden, waaraan hij half mei met vrienden deelnam, en daarbij voor het project Team Aad 25.000 euro voor de Hartstichting ophaalde. En nu dus, slechts een paar weken later, de beroemde 21 bochten langs. Iets wat de marketingdirecteur van HeadFirst overigens ook in 2018 al deed. ‘Mijn schoonouders waren destijds in behandeling van een kwaadaardige tumor. Ondanks dat het de hele dag regende was het een superervaring. Maar het belangrijkste: mijn schoonouders zijn ondertussen weer genezen verklaard en leven gezond verder.’

‘Ik fiets voor al onze dierbare familie, vrienden, vriendinnen en collega’s die op dit moment knokken voor herstel.’

Dit jaar fietste hij voor zijn vorig jaar overleden moeder. ‘Zij is in een heel kort tijdsbestek overleden aan een hersentumor. Verder fiets ik voor al onze dierbare familie, vrienden, vriendinnen en collega’s die op dit moment knokken voor herstel, maar ook voor de 15-jarige teamgenoot van mijn jongste zoon, die veel te vroeg in zijn leven deze strijd al moet aangaan.’ Dat de reis uiteindelijk ruim 50.000 euro opleverde voor KWF Kankerbestrijding, noemt hij dan ook ‘Top!’, met een mooie verwijzing naar het doel van de Alpe d’Huez-beklimming.

Lees ook

Deel dit artikel:

Dirk Koppes

Contentmakerbij Intelligence Group

Premium partners Bekijk alle partners