Bijna de helft (48%) van de Amerikaanse ceo’s zegt dat ze geld hebben verloren door een inefficiënt recruitmentproces.
Bijna 60 procent gelooft bovendien dat hun bedrijf niet zijn volledige potentieel heeft weten te bereiken, omdat ze niet genoeg gekwalificeerde kandidaten kunnen vinden. En van de Amerikaanse HR-managers geeft nog eens 45 procent toe dat ze geen talentpijplijn hebben, of pool van potentiële kandidaten waarin ze kunnen rondkijken als een vacature ontstaat.
Twee onderzoeken
Dat blijkt uit twee recente online onderzoeken van Harris Poll, in opdracht van CareerBuilder, dat de onderzoeken gebruikt om zijn nieuwe dienst CareerBuilder1 aan te prijzen.
Enkele andere resultaten:
- 19% van de ceo’s zegt dat de candidate experience bij hun organisatie slechts ‘oké‘ is of zelfs slecht.
- 65% van de ceo’s zegt dat de candidate experience bij hun organisatie redelijk is, maar wel verbetering behoeft.
- 49% van de HR-managers onderhoudt geen enkel contact meer met eerder afgewezen kandidaten,
- 20% van hen heeft geen systeem dat het mogelijk maakt om contact te onderhouden,
- 37% zegt dat niemand tijd heeft om zulk contact te onderhouden.
- 53% van de HR-managers gebruikt 4 of meer systemen om kandidaten in te bewaren;
- 10% gebruikt zelfs meer dan 10 verschillende systemen.
- 44% van de HR-managers en hiring managers zegt dat het werving- en selectieproces nu langer duurt dan 10 jaar geleden.
- 33% zegt dat ze niet accuraat de bron kunnen herleiden waarvandaan de kandidaat een sollicitatie plaatst,
- 32% zegt dat ze hierdoor geld verliezen en
- 16% zegt dat dit minstens 10.000 dollar kost.
- 56% van de HR-managers beoordeelt zijn eigen vaardigheid in workforce analytics als ‘voldoende’ tot ‘matig’.
Onnodig om te zeggen: CareerBuilder claimt voor al deze problemen met hun nieuwe systeem de oplossing te hebben. Voor ieder die daar geen zin in heeft: de cijfers geven toch te denken. Of laten we het positiever zeggen: ook in Amerika is werving en selectie nog lang niet zoals het in een ideale wereld zou horen te zijn…