Het belang van een geweldige kandidaatervaring

Peter Boerman Op 08 april 2013
Gem. leestijd 3 min 2371x gelezen
Deel dit artikel:
Het belang van een geweldige kandidaatervaring

Op 9 april verschijnt de nieuwste uitgave van Werf&, het vakblad over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Dit keer staat het magazine in het teken van de kandidaat en de Candidate Experience. Gasthoofdredacteur is Bas van de Haterd. In dit artikel maken wij kennis met deze professioneel bemoeial.

Even voorstellen: Bas van de Haterd

Afgestudeerd marketeer, waarbij ik bij mijn stage en afstuderen vooral met onderzoek ben bezig geweest. Redelijk snel ben ik beloningsonderzoeker en -adviseur geworden en zo in het HR vak terecht gekomen. Destijds heb ik HRlog opgericht, waar ik later bij vertrokken ben om bij Recruitmentmatters te gaan bloggen. Inmiddels blog ik op Rectec (recruitment), HNWb (anders werken) en Marketingfacts (marketing) en heb ik drie boeken geschreven, waarvan de laatste (R)evolutie van werk heet. Ik verdien mijn geld met lezingen over die boeken, het bedenken en uitwerken van corporate recruitmentsites (en de arbeidsmarktcommunicatie), ik ben mede eigenaar van vacaturebank Marketingfacts Jobs, eigenaar van Digitaal-Werven en heb nog een hele reeks projecten en ondernemingen.

Waarom vind jij de kandidaatbeleving zo belangrijk?

Alle organisaties praten altijd over de beste mensen aantrekken. De beste mensen zijn altijd gewild, in elke economische situatie. De beste mensen stellen dus eisen aan jouw als werkgever en dus moet je deze kandidaten heel goed behandelen. Omdat je niet vooraf weet wie heel goed zijn en wie ‘gewoon’ goed, moet je iedereen dus heel goed behandelen. Dus moet je als werkgever altijd streven naar een geweldige kandidaat-ervaring.

Wie vind jij inspirerend?

Ik ben gezegend met een groot netwerk van hele boeiende mensen. Mensen die mij gelukkig ook inspirerend vinden en daarom heb ik regelmatig gesprekken of etentjes met leuke mensen. Dat zijn altijd vrijdenkers, mensen die bereid zijn om bestaande paradigma’s ter discussie te stellen, in welke sector dan ook. Van mensen in het HR vakgebied tot sporttrainers, futuristen, wetenschappers en ondernemers.

Wat motiveert jou?

Wat mij motiveert is dat ik altijd meer wil doen voor de man of vrouw ‘op het eind’. Meer dan ik eerst deed en meer dan anderen doen. Ik geloof dat ik, met veel andere kritische bloggers en adviseurs, een bijdrage heb geleverd aan het verbeteren van sollicitatie-ervaringen in Nederland. Dat ik een kleine bijdrage kan leveren aan het plezier dat deze mensen bij hun sollicitatie hebben, dat is voor mij de uiteindelijke drijfveer.

Wat is onvergeeflijk in het sollicitatieproces?

Er zijn veel dingen die in mijn optiek niet kunnen, maar het ergste is volgens mij niets van je laten horen als iemand zich zo kwetsbaar opstelt door te solliciteren.

Hoe zie jij de toekomst van de kandidaat ervaring?

Ik geloof in data. Ik geloof in de toepassing van techniek om de menselijke maat verder te versterken. Niet techniek inzetten om kosten te besparen of om de levens van de recruiters makkelijker te maken, maar om een betere ervaring te bieden. Enorme hoeveelheden data die we digitaal achterlaten die we in de toekomst kunnen koppelen om mensen een perfecte baan en geweldige ervaring aan te bieden. Weten of iemand het belangrijk vindt om binnen 2 uur of juist binnen 2 dagen een reactie krijgen door zijn Twitter gedrag. Persoonlijksheidsprofielen, met echte matching met organisatiecultuur, op basis van iemands Facebook updates. Uiteindelijk zullen we daar ooit naar toe gaan.

Waarom moet iedereen Werf& lezen?

Het feit dat Werf& een van hun grootste criticasters heeft durven vragen de gasthoofdredacteur te worden, geeft wel aan dat het een bijzonder nummer is. Ik ben zelf erg blij met het feit dat het MKB in dit nummer meer aan het woord is gekomen en dat we ook bijvoorbeeld Keith Robinson, de man die het eerst de term ‘the candidate experience’ in Nederland liet vallen, zijn visie heeft kunnen geven. Of het ook een inhoudelijk goed nummer is, dat mag de lezer natuurlijk zelf beoordelen.

Ook Werf& De kandidaat ontvangen?

Neem een (proef)abonnement en ontvang elk kwartaal het vakmagazine voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in je brievenbus. Of bestel Werf& 21 nu in de shop. Het nieuwste magazine verschijnt op 9 april en staat weer boordevol nieuws uit het vakgebied, inspirerende interviews, tips & tricks, best practices met vakgenoten.

 

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners