Het Nieuwe Werken als wervingsboodschap

Peter Boerman Op 25 april 2012
Gem. leestijd 2 min 2267x gelezen
Deel dit artikel:

Bedrijven willen aantrekkelijk zijn voor werknemers. Dat is de belangrijkste reden waarom steeds meer ondernemingen Het Nieuwe Werken invoeren. Daarnaast is kostenvermindering een belangrijke overweging. Dit blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder 80 werkgevers.

Blik op de toekomst

Het Nieuwe Werken (HNW) staat voor een groot aantal middelen om het werk niet altijd op dezelfde plek of binnen bepaalde tijden te hoeven doen. Thuis inloggen op het bedrijfsnetwerk, het flexibel maken van werktijden en telefonisch vergaderen zijn voorbeelden. Volgens AWVN kijken werkgevers vooral naar de toekomstige arbeidsmarkt. ‘In sommige vakgebieden is het nu al heel moeilijk voor bedrijven om goed personeel aan te trekken. Er is vooral een tekort aan technici,’ schrijft AWVN in een toelichting. ‘We hebben de afgelopen tijd de werkloosheid wel iets zien oplopen, maar als de economie weer groeit, verwachten werkgevers toch dat op veel meer vakgebieden een tekort aan personeel zal ontstaan.’

Flexibele werkplekken meest populair

Uit het onderzoek van AWVN blijkt verder dat HNW aan een onverbiddelijke opmars bezig is. 80 procent van de bedrijven geeft aan dat HNW al belangrijk is in de eigen organisatie of dat de komende tijd gaat worden. De meest populaire methoden van nieuw werken zijn invoering van flexibele werkplekken (57%) en het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen (smartphones e.d., óók 57%). Vermindering van het aantal werkplekken en kamers op kantoor is de belangrijkste besparingspost.

Slimme dienstroosters

Opmerkelijk is dat ook bij bedrijven waar het grootste deel van het personeel aan een bepaalde werkplek is gebonden (bijvoorbeeld in een fabriek) HNW wordt toegepast. Dan gaat het niet alleen om bijvoorbeeld kantoorpersoneel en verkopers, maar ook om productiemedewerkers. Slimme dienstroosters in combinatie met andere werktijden – buiten de spits – is een populaire optie.

Denk aan de gevolgen voor arbeidsvoorwaarden

Volgens AWVN vergeten werkgevers nog wel eens dat de invoering van HNW ook gevolgen kan hebben voor de arbeidsvoorwaarden. Zo kan een verandering van werktijden gevolgen hebben voor toeslagen. ‘Dan moet er wel eerst in de arbeidsvoorwaardenonderhandelingen over gesproken worden.’

Werkgeversvereniging AWVN is de belangrijkste adviseur van het Nederlandse bedrijfsleven op het vlak van onder meer beloning, arbeidsrecht, functiewaardering en organisatie van het werk. AWVN is betrokken bij het merendeel van de cao’s.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners