Het nut van Boomerang Recruitment – en hoe je dit goed uitvoert

Werknemers genoeg die spijt krijgen van een overstap naar een andere werkgever. Zogeheten ‘Boomerang Recruitment’ kan hen terugkrijgen. Maar hoe voer je dit goed uit?

Werf& gastredacteur Op 26 maart 2018
Gem. leestijd 3 min 1782x gelezen
Deel dit artikel:
Het nut van Boomerang Recruitment – en hoe je dit goed uitvoert

Personeel komt en gaat, zo werkt dat nu eenmaal op de arbeidsmarkt. Maar uit onderzoek blijkt dat maar liefst 41% van de werknemers aangeeft er best open voor te staan om terug te keren naar hun voormalige werkgever. En 29% zegt zelfs ooit al eens zo’n comeback gemaakt te hebben.

Boomerang Recruitment = win-win

Als een bedrijf een voormalig werknemer weer aanneemt, spreken we van ‘Boomerang Recruitment’. Deze recruitmentvorm kun je zien als win-winsituatie. De ex-werknemer komt terug met meer werkervaring op het cv. Hij of zij heeft een schat aan ervaring en indrukken opgedaan bij een andere werkgever. Het bedrijf weet vervolgens precies wat zij aan de werknemer heeft, en omgekeerd.

Het gras is niet altijd groener aan de overkant

Boomerang Recruitment zorgt ook voor een positief imago effect bij de huidige werknemers, want zij zien dat het gras bij andere bedrijven helemaal niet zoveel groener is. Ook bespaart het bedrijf op selectie-, inwerkings- en opleidingskosten als ze een ex-werknemer opnieuw aannemen. Dat zijn een hoop voordelen! Maar hoe voer je nou eigenlijk goed Boomerang Recruitment uit als bedrijf, en hoe zorg je ervoor dat voormalig werknemers weer bij je solliciteren?

Relatiemanagement aan de basis

Aan de basis van Boomerang Recruitment staat goed relatiemanagement. Het betekent feitelijk niets meer dan dat je als bedrijf goede contacten onderhoudt met personeel dat vertrokken is, om wat voor reden dan ook, en op wat voor manier dan ook. Verlaat een high potential het bedrijf, houd de contacten dan warm, waardoor de ex-werknemer jou niet snel zal vergeten.

Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse nieuwsbrief of een jaarlijkse (netwerk)borrel

Vertel hen in een exitgesprek ook dat ze altijd mogen terugkeren, en herinner hen na het ontslag er zo nu en dan aan dat de deur op een kier staat.

Hou contact

Er zijn een aantal mogelijkheden waarop je als bedrijf contact kunt blijven houden met ex-werknemers. Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse nieuwsbrief of een jaarlijkse (netwerk)borrel. Ook kun je een social-media-kanaal beheren, een goede manier om ervoor te zorgen dat je binding houdt met de ex-werknemer, en hij of zij met jou!

Re-integreren

Bij Boomerang recruitment maakt het niet zo heel veel uit of het bedrijf iemand opnieuw aanneemt die zij hebben ontslagen of dat de werknemer zelf ontslag heeft genomen. Denk hierbij ook aan mensen die door tijdelijke arbeidsongeschiktheid zijn uitgevallen, of die langere tijd om een andere reden uit het arbeidsproces zijn geweest. Draag jij als bedrijf een werknemer een warm hart toe, maak dan duidelijk dat jouw bedrijf de meest geschikte plaats is voor de werknemer om te re-integreren.

Geen keuzes maken op basis van emotie

Bedrijven twijfelen soms over het aannemen van ex-werknemers, omdat zij niet willen uitstralen dat het bedrijf trouw niet als belangrijk ziet. Zo zouden werknemers dan kunnen vertrekken, om weer terug te keren als zij elders niet geslaagd zijn.

Het is logisch dat je baalt als iemand vertrekt, maar laat dit gevoel niet omslaan in negativiteit

Zo’n gevoel binnen een organisatie is heel begrijpelijk en het is ook helemaal niet erg om even te balen als iemand vertrekt, maar het is belangrijk dat dit gevoel niet omslaat in negativiteit jegens de ex-werknemer. Laat je emoties voor wat ze zijn, en neem vooral in schoonheid afscheid van elkaar. Daar kun je later alleen maar profijt van hebben.

Vaak juist grotere bedrijfstrouw

Blijf vervolgens als bedrijf open staan voor een terugkeer van talentvol personeel. Zij kunnen een enorme toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf. Ook wordt er bij de terugkeer van ex-werknemers vaak juist een grotere bedrijfstrouw opgetekend (Sels & Crijns, 2013). Je kunt dus verwachten dat ook dit juist een positieve uitwerking heeft op de rest van het personeel.

Dit artikel is geschreven door CVster.

Lees ook:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners