Waarom een kijkje in de keuken meer oplevert dan welk sollicitatiegesprek ook

Peter Boerman Op 23 oktober 2018 Gem. leestijd 5 min2499x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom een kijkje in de keuken meer oplevert dan welk sollicitatiegesprek ook

Recruitment gaat niet alleen om de juiste kandidaat selecteren, je moet de kandidaat ook de kans geven zélf de juiste keuze te maken. Daarom helpen kijkjes in de keuken meer dan welk sollicitatiegesprek ook.

Wil je betrokken medewerkers? Dat begint níet met een programma om meer betrokkenheid te creëren, maar met aan de poort mensen selecteren van wie je kunt verwachten dat ze ooit volledig betrokken zullen raken. Betrokkenheid is geen knop die je aan of uit kunt zetten, het is iets wat je moet beleven.

lucy standingToch richten onze huidige selectiemethoden zich daar nauwelijks op, stelt Lucy Standing van Vive.work. Volgens haar hebben onze wervingspraktijken dan ook ‘een radicale ommekeer’ nodig. ‘De meeste organisaties gebruiken momenteel slechte selectiemethoden. Ze komen voort uit het idee dat de organisatie zelf het beste kan beslissen welke kandidaat het beste is voor de baan.’

87% medewerkers: níet betrokken

Maar is dat wel zo, vraagt ze zich af. Waar is de kandidaat in deze? ‘Als je ziet dat 87% van de werknemers niet (actief) betrokken is bij zijn baan, en bijna de helft een verandering van de carrière overweegt, moeten we misschien dat basis-idee nog eens heroverwegen.’

de werknemer heeft nog altijd de macht om zich al dan niet betrokken bij de baan te tonen

De werkgever mag dan de macht hebben om ‘ja’ (of ‘nee’) te zeggen tijdens een selectieproces, het is nog altijd de werknemer die de macht heeft om zich – eenmaal aangenomen – al dan niet volledig betrokken bij de baan te tonen. Waarom die kandidaat daar dan niet eerder op selecteren? Of in elk geval: daar bij helpen?

Doe maar geen standaard sollicitatiegesprek

De traditionele selectiemethode van cv’s en sollicitatiegesprekken is volgens Standing daarvoor nauwelijks geschikt. ‘Deze methode gebruiken bijna 3 op de 4 organisaties. Maar in de beste gevallen voorspelt deze methode tot ongeveer 15 procent van de toekomstige prestaties van de werknemer.’

Liever ervaren dan erover praten

Hoe kan het volgens haar dan beter? Met behulp van zogeheten work samples, oftewel: door de kandidaat direct contact met het werk te laten maken. Een kijkje in de keuken dus. Of het nou een stage is, een meeloopdag, een werkervaringsplaats of ‘job shadowing‘: het gaat erom dat de kandidaat de baan zelf kan erváren, in plaats van alleen maar erover te práten.

‘denken dat je in een gesprek kunt voorspellen hoe betrokken iemand wordt, is kortzichtig en arrogant’

Standing: ‘Er zijn meer dan 300 factoren die bepalen of een medewerker betrokken is. Het is ofwel kortzichtig ofwel ontzettend arrogant om te denken dat je dat op voorhand aan de hand van een gesprek kunt voorspellen.’

Realistic job preview is geen rocket science

Volgens onderzoek neemt het aantal werkgevers dat daarom ‘werkervaringsprogramma’s’ introduceert, hard toe. Naar schatting de helft van alle recent afgestudeerden komt inmiddels aan een baan door deze eerst al – op een of andere manier – in de praktijk geproefd te hebben.

‘mensen die een kijkje in de keuken hebben gehad zijn uiteindelijk productiever en presteren beter’

‘Het is geen rocket science om te suggereren dat mensen beter kunnen beslissen wat voor hen de goede baan is, als ze eerst een kijkje in de keuken hebben gehad’, zegt Standing, die ook een bekende meta-analyse aanhaalt om het belang van zogeheten realistic job previews nog eens te onderstrepen. ‘Hieruit blijkt dat mensen die de baan eerst van dichtbij hebben gezien uiteindelijk productiever zijn en beter presteren, en tegelijkertijd minder snel de organisatie weer verlaten.’

kijkje in de keuken 2

Twee groepen vergeleken

In een studie uit 2016 werden twee groepen verpleegkundigen vergeleken. De ene kreeg de kans mee te lopen met een senior medewerker, de andere groep had wel aangegeven belangstelling voor het vak te hebben, maar kreeg geen kans op een nadere kennismaking. Wat bleek? Van de eerste groep rondde uiteindelijk 62 procent ook de complete (interne) opleiding af, van de tweede groep slechts 8 procent.

Waarom zouden we mensen niet de kans geven een baan te ervaren voordat ze ervoor tekenen?

Waarom zouden we mensen niet de kans geven een baan eerst te ervaren voordat ze ervoor tekenen? Standing verwijst naar een organisatie die het verloop met 35 procent wist terug te dringen door vóór het contractaanbod kandidaten een paar dagen te laten meelopen. ‘Het leverde een veel gelukkiger groep mensen op, met veel realistischer verwachtingen over de baan.’

‘Misbruik? Komt zelden voor’

Ja, er zijn bezwaren denkbaar, zegt Standing. Potentiële concurrenten kunnen de kans misbruiken om bij jou in de keuken te kijken, vertrouwelijkheid kan worden geschonden. Maar in haar eigen praktijk heeft ze nog nooit zulk misbruik gezien, zegt ze. ‘Mensen die tijd vrij maken om bij jou mee te lopen, hebben in elk geval interesse en overwegen serieus bij jou aan de slag te gaan.’

Kijkje in de keuken is ook goed voor de diversiteit

Mensen de kans geven op een kijkje in de keuken heeft overigens nóg een voordeel, zegt Standing. Het vergroot namelijk de diversiteit. ‘Mannen benaderen een andere loopbaan doorgaans met meer bravoure en zelfvertrouwen. Vrouwen zijn minder geneigd te solliciteren naar banen die ze niet eerst hebben ervaren, of die ze niet eerst gezien hebben. Als we dit weten, waarom geven we hen daar dan niet vaker de kans toe? Laten we niet proberen vrouwen te coachen om in het systeem te passen. Laten we liever het systeem aanpassen.’

‘Zonder uitzondering vindt iedereen met wie we hebben gewerkt het een nuttige ervaring’

En, aldus Standing: de kans om tijd door te brengen met potentiële medewerkers is in zichzelf ook al motiverend. ‘Zonder uitzondering vindt iedereen met wie we hebben gewerkt het een nuttige ervaring, omdat ze de kans krijgen iemand iets terug te geven. En dat zorgt ook weer voor meer betrokkenheid bij de medewerkers die je al in je organisatie hebt.’

Geïnspireerd geraakt?

Op 21 november vindt de Nationale Werkbezoekdag plaats, geïnitieerd door DeBroekriem. Tijdens deze dag openen allerlei organisaties in Nederland hun deuren om nieuwsgierige werkzoekenden een ‘kijkje in de keuken’ te geven. Voor werkgevers een kans hun organisatie van binnen te laten zien; voor werkzoekenden de kans een netwerkgesprek in te plannen.

kijkje in de keukenMeer over de Candidate Experience?

Op donderdag 6 december organiseert Werf& een Breaking Seminar over hoe je de beleving van de kandidaat kunt vergroten. Klik hier voor alle informatie, of schrijf je direct in met een mooie korting.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS