Home Employer branding Het Reinier de Graaf strikes again: nu met twee violistes op de...

Het Reinier de Graaf strikes again: nu met twee violistes op de IC-afdeling

629 keer
0

Als het gaat om vernieuwende manieren om de arbeidsmarkt in de zorg te benaderen, ben je bij het Reinier de Graaf-ziekenhuis aan het goede adres. Nieuwste loot aan de stam is een filmpje met twee violistes op de IC.

Er is bewust ‘geen wervingsboodschap’ aan gekoppeld, zegt Carla Jongenengel, adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij het Delftse Reinier de Graaf-ziekenhuis. Maar dat er geen vacatures mee worden gecommuniceerd, wil nog niet zeggen dat de video met de violistes niet bedoeld is voor de arbeidsmarkt. Integendeel zelfs.

Eens iets anders dan testimonials

‘Net als andere ziekenhuizen hebben wij te maken met de uitdaging verpleegkundigen te werven’, aldus Jongenengel. ‘In het kader van onze employer branding hebben wij daarom nu iets nieuws bedacht: we laten geen medewerkers aan het woord over hoe het is om hier te werken, maar we laten in een filmpje zien op welke manier er ruimte er is voor nieuwe ideeën onder bestaand personeel.’

Twee violistes op de IC

Het eerste filmpje dat op deze manier tot stand kwam ging over twee violistes die werden uitgenodigd om op de Intensive Care live muziek te verzorgen voor ernstig zieke patiënten. ‘Daarmee willen we de menselijke kant van de zorg benadrukken’, zegt IC-verpleegkundige Hennie van Ooijen in de video. ‘Muziek kan helpen stress te verminderen, waardoor bijvoorbeeld ook minder rustgevende middelen nodig zijn.’

Het slaat in ‘als een bom’

De video is inmiddels via de social-mediakanalen van het Reinier de Graaf-ziekenhuis gepubliceerd. ‘Het slaat in als een bom’, schetst Jongenengel. Of het al voor (extra) sollicitanten gezorgd heeft, is volgens haar nog te vroeg om te zeggen. ‘Maar we merken dat het filmpje in elk geval wel voor een gevoel van trots zorgt onder onze bestaande IC-verpleegkundigen.’

violistes op icHeel andere benadering dan anderen

‘Het is een heel andere benadering dan anders en met name anders dan die van andere ziekenhuizen’, aldus Jongenengel. Het is ook zeker niet de eerste keer dat het Delftse ziekenhuis zich onderscheidt op de arbeidsmarkt. Met het ‘spreekuur voor afgewezen sollicitanten’ kreeg het ziekenhuis bijvoorbeeld eerder dit jaar veel media-aandacht. Ook wonnen ze er een Werf& Award mee, van de publieksjury.

Van kinderopvang tot statushouders

Maar het Reinier de Graaf-ziekenhuis probeert ook op andere vernieuwende manieren het dreigende tekort in de zorg te lijf te gaan. Zo wordt solliciterende moeders al enige tijd 2 uur lang gratis kinderopvang aangeboden. En eerder deze maand ontving het ziekenhuis ruim 50 statushouders uit Delft, Den Haag, Pijnacker en Capelle a/d IJssel, met een medische opleiding en ervaring binnen het ziekenhuiswezen. Via een ‘Meet en Greet‘ keek het ziekenhuis daarbij of en hoe ze voor elkaar van betekenis konden zijn.

Hoe blaas je stoom af?

In een eerder filmpje dit jaar liet het Reinier de Graaf overigens wel medewerkers van het ziekenhuis zelf aan het woord om het werk op de IC nader te belichten. Een filmpje dat volgens Jongenengel ‘al onze records op sociale media’ wist te breken:

Hoor het Reinier de Graaf spreken

Sjoerd Burger is corporate recruiter bij het Reinier de Graaf-ziekenhuis en dinsdag 16 oktober een van de sprekers op het Werf& Selectiecongres. Wie zich inschrijft voor 1 augustus krijgt 150 euro Early Bird-korting.

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here