Hoe belangrijk wordt 'voice' nou echt in recruitment?

Velen zien ‘voice‘ als het volgende grote ding in recruitment. Maar hoe groot is die belofte nou echt? Best groot, zegt iemand als Maarten Lens-FitzGerald. ‘Niet alleen kun je hiermee makkelijker kandidaten vinden, je kunt ze er ook mee screenen.’

Peter Boerman Op 18 november 2019 Gem. leestijd 3 min411x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe belangrijk wordt 'voice' nou echt in recruitment?

Het was McDonald’s die recent als een van de eersten aankondigde voice assistants te gaan gebruiken in hun sollicitatieproces. Werkzoekenden kunnen nu bij de fastfoodketen aan een sollicitatie beginnen door te spreken tegen (Amazons) Alexa of een Google Assistant. ‘Hey Google, help me om een baan te krijgen bij McDonald’s.’

Een potentiële game changer, schreef Luuk van Hoogstraten, die de applicatie al testte. Logisch ook, want ‘wij geloven in een toekomst waarin een groot deel van de interactie tussen bedrijven en klanten gesproken gaat zijn via voice assistants‘, aldus een van de drie oprichters van het Tilburgse Genius Voice.

Flink in opkomst

In de Verenigde Staten bezit al meer dan de helft van de huishoudens een ‘smart speaker’, in het VK is dat al meer dan 20 procent, aldus onderzoek van Voicebot. En ook via de ‘gewone’ mobiel is voice in opkomst: 70 procent van de mensen zegt in onderzoek van Voicify wel eens een voice assistant op zijn eigen telefoon te gebruiken. Wereldwijd zijn er zelfs al 2 miljard (!) apparaten die kunnen werken met voice en de menselijke stem kunnen verwerken tot een opdracht.

‘De McDonald’s-tool maakt grappig gebruik van de bekende fastfood-stijl: ‘One message, coming right up!’

Dat heeft dus ongetwijfeld ook gevolgen voor de recruitmentmarkt, zou je zeggen. Al is het voorbeeld van McDonald’s nog wel wat rudimentair, oordeelt Van Hoogstraten. Zo werpt de voice assistant volgens hem nu nog juist drempels op, in plaats van dat het die wegneemt. En er worden eigenlijk nog maar heel weinig vragen gesteld. Al maakt de tool aan de andere kant wel weer grappig gebruik van de bekende fastfood-stijl: ‘One message, coming right up!’

‘Het contract kan straks wel eens het eerste contactmoment met een menselijke recruiter zijn.’

Een eerste stap dus, deze toepassing. Maar het zal zeker niet de laatste zijn, gelooft de jonge ondernemer. Ook andere stappen in het sollicitatieproces zouden met voice assistants volgens hem veel makkelijker kunnen worden. Van het maken van een afspraak tot de eerste screeningsvragen, en van matching tot onboarding aan toe. ‘De bevestiging en het contract zouden in de toekomst wel eens het eerste contactmoment met een menselijke recruiter kunnen zijn.’

Het snelst groeiende medium ooit

Een mening die wordt onderschreven door Maarten Lens-FitzGerald, ‘global head of voice’ bij het Amsterdamse Nodes. Tijdens het Recruitment Tech Event 2019 op donderdag 21 november zal hij een keynote verzorgen over welke ontwikkelingen en mogelijkheden hij allemaal voorziet voor het spreken tegen een computer, voor zover het om recruitment gaat.

‘Heb je echt zoveel ervaring?’ ‘Jazeker, Google.’

‘Niet alleen kun je met behulp van voice makkelijker kandidaten vinden, het wordt ook makkelijker om mensen te screenen’, zegt hij. ‘Veel van de huidige tech werkt nog met tekst, maar het is veel makkelijker om dit geautomatiseerd te doen. Dus stel je voor: de voice assistant vraagt rechtstreeks aan de kandidaat: heb je echt zoveel ervaring op dit gebied? En de kandidaat kan dan direct antwoorden, op een heel natuurlijke manier.’

Als je ‘niets geeft om de toekomst’ en graag ‘vasthoudt aan pen en papier’, dan kun je zijn keynote gevoeglijk missen, zegt hij. Maar wil je weten wat voice in petto heeft, en welke kansen het biedt, dan raadt hij aan toch maar te komen. ‘Voice is het snelst groeiende medium ooit. De komende jaren gaat het er echt aankomen. Voor jou, voor mij, voor je buurman en je moeder. Maar het is wel complex, en vergt een heel andere manier van denken. En daar wil ik het graag verder met je over hebben.’

Meer weten?

Maarten Lens-FitzGerald verzorgt op 21 november tijdens het Recruitment Tech Event 2019 in de gloednieuwe Amsterdrome in Amsterdam een keynote over de opkomst en ongekende mogelijkheden van voice in recruitment.

Kaarten? Schrijf je dan nu nog in. Lezers van Werf& krijgen 50 euro korting als ze bij het aanmelden RTE19WERFEN invullen. Het volledige programma, dat wekelijks wordt geüpdatet, vind je hier.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.