Hoe een ‘beter uitzicht’ meer kandidaten naar werk op de boerderij moet lokken

Over aandacht hebben de boeren in Nederland bepaald niet te klagen. Over gebrek aan instroom wel. En dus hebben werkgevers in de land- en tuinbouw de handen ineengeslagen voor een gezamenlijke campagne. Hoe heeft die vorm gekregen?

Peter Boerman Op 24 april 2024
Gem. leestijd 3 min 55x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe een ‘beter uitzicht’ meer kandidaten naar werk op de boerderij moet lokken

Politiek gezien staat de primaire sector behoorlijk op de kaart. Geen dag gaat voorbij of het gaat over ze. Maar het onderwerp ‘personeelstekort’? Dat komt daarbij zelden aan de orde. Toch staan ook werkgevers in de land- en tuinbouw ‘te springen om goed personeel’, aldus Eric Douma, portefeuillehouder Ondernemerschap en Onderwijs van brancheorganisatie LTO. ‘Door de krappe arbeidsmarkt en de afname van studenten met een groene opleiding, komt het steeds vaker voor dat agrarische werkgevers mensen van buiten onze sector aantrekken om vacatures te vervullen.’

Een grote campagne moet bezoekers de komende tijd naar de website trekken.

Om mensen te enthousiasmeren ook de land- en tuinbouw te overwegen als werkterrein, hebben alle agrarische sectoren samen recent het arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht gelanceerd, waar bezoekers onder meer inspiratieverhalen vinden van mensen die de overstap al maakten, bijvoorbeeld van vloerenlegger naar schapenhouderij, of van horeca naar een plantenkweker. Ook vinden geïnteresseerden hier een keuzehulp die hen naar eventueel passende functies wijst en een vacaturebank. Een grote campagne moet bezoekers de komende tijd naar de website trekken.

Ieder een eigen pagina

Alle onderdelen van de sector, van varkenshouderij tot bollenteelt, hebben een eigen pagina op het platform gekregen. ‘Samen hebben we een sterker verhaal en kunnen we meer geluid maken om werknemers naar onze sector te trekken’, aldus Douma. Werkgevers uit de primaire sector kunnen gratis vacatures plaatsen. Groot voordeel is hun vacature als extra service vervolgens wordt doorgeplaatst naar relevante andere vacaturesites, wat dus werk moet schelen. Douma: ‘Deze gezamenlijke vacaturebank is natuurlijk ook een boodschap dat we een sector zijn die werknemers zoekt.’

‘Veel partijen hebben nauwelijks een beeld van de vacatures in onze sector.’

Een boodschap die volgens hem zeker niet ten overvloede is. ‘Op dit moment verwijzen partijen als het UWV bijvoorbeeld nauwelijks door naar vacatures in onze sector. Zij hebben gewoonweg geen beeld van welke vacatures er hier zijn. Dat willen we veranderen.’

3 uitgangspunten

De campagne leunt op 3 uitgangspunten, die na onderzoek naar boven zijn gekomen. Projectleider Mirthe Post (LTO Noord): ‘Het blijkt dat mensen die openstaan voor onze sector zich vooral voelen aangetrokken door 3 zaken: werken in verbinding met de natuur of dieren, veel afwisseling en vrijheid in het werk en het feit dat werk in onze sector ertoe doet. Dat zijn zaken waar alle sectoren zich in herkennen. Wij bieden werknemers op die manier letterlijk en figuurlijk een Beter uitzicht.’

Over aandacht hebben de boeren in Nederland bepaald niet te klagen. Over gebrek aan instroom wel. En dus hebben werkgevers in de land- en tuinbouw de handen ineengeslagen voor een gezamenlijke campagne. Hoe heeft die vorm gekregen?

Uit het onderzoek bleek verder dat de meeste mensen niet negatief staan tegenover werken in de land- en tuinbouw, maar dat er vooral grote onbekendheid omtrent het werk hier is. De beroepengids op het platform en de keuzetool die mensen koppelt aan functies die bij hen zouden passen moeten hen daarbij helpen. Het is de bedoeling dat de komende weken een advertentiecampagne via sociale media en fysieke buitenreclame, op grote billboards, potentiële werknemers naar de website gaat leiden.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners