Hoe een creatief online HR-magazine deuren naar allerlei bedrijven weet te openen (Homerun)

Peter Boerman Op 17 maart 2017
Gem. leestijd 3 min 784x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe een creatief online HR-magazine deuren naar allerlei bedrijven weet te openen (Homerun)

Met een creatief, toegankelijk en inspirerend online magazine over ‘HR als teamsport’ wist start-up Homerun een heleboel deuren te openen. Hoe kwam het zover?

Lees de hele case van Homerun die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

HR is best een leuk en belangrijk vak, vinden ze bij de Nederlandse start-up Homerun. Daar zou dus ook best eens wat meer aandacht voor mogen komen. ‘Collega’s zien elkaar namelijk vaker dan hun vrienden’, zegt Yuki Kho, marketing manager bij het jonge bedrijf.

Online magazine

Om het belang van dat vak te onderstrepen, besloot het bedrijf (dat zich specialiseert in ‘verhalende vacatures’) een online magazine te beginnen. Over werk. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. ‘Alle belangrijke thema’s komen aan bod, zoals work/life balance, bedrijfscultuur en groei’, zegt Kho. ‘We willen (jonge) werkgevers en werknemers aan het denken zetten over hun eigen HR-beleid en hen zo stimuleren om dit als een belangrijker onderdeel van hun baan te zien.’

homerun art of workDesign-minded bedrijven

The Art of Work, zoals het online magazine is gaan heten, focust vooral op ‘design-minded bedrijven’, aldus Kho. Het magazine is gelanceerd in februari, en bevat onder meer een serie waarin voorlopers uit de creatieve industrie (Fairphone, JWT Amsterdam. …,staat, Oedipus & Byborre) vertellen hoe zij hun team hebben vormgegeven, waar zij op letten als ze nieuw talent aannemen en welke HR-hindernissen ze zoal genomen hebben.

Spotify en Library

Naast de interviewserie biedt het magazine ook een reeks Spotify-playlists, genaamd They Play. Het gaat dan bijvoorbeeld muziek om te luisteren als concentratie vereist is, of als je een deadline moet halen of als er iets te vieren valt. Ook is er “The Art of Work Library”, waar must-reads op werkgebied zijn te vinden, zoals artikelen uit The New York Times, Quartz, Financial Times, Medium, Intercom & Crew.co.

homerun art of workWat was de impact van de case?

The Art of Work is in de creatieve industrie en de ‘start-up-scene’ enthousiast ontvangen, vertelt Kho. ‘In het korte bestaan van het online magazine zijn alle interviews al meer dan 1.000 keer gelezen. Ook is er bij verschillende media aandacht besteed aan Homerun en The Art of Work, zoals bij Sprout, Werf& en de Financiële Telegraaf. Het aantal abonnees op onze nieuwsbrief is na het magazine met 20 procent gegroeid. En naar aanleiding van The Art of Work zijn wij als Homerun-team ook al meermaals gevraagd om bij bedrijven te komen vertellen over work/life balance en hoe de juiste bedrijfscultuur te stimuleren.’

homerun art of workWaarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat The Art of Work ‘belangrijke HR-onderwerpen toegankelijk maakt voor een groep die normaliter niet met dat soort onderwerpen in aanraking komt’, aldus Kho. ‘Hierdoor inspireren we (jonge) werkgevers en werknemers om na te denken over hun bedrijfscultuur. Dit magazine laat zien dat HR een teamsport is en dat het belangrijk is om het hele team te betrekken. Daarnaast is het uniek in zijn soort door de zorg voor vormgeving, de inzet van stijlvolle fotografie en een eigen – creatieve – tone of voice.’

Credits case

  • Jordi Huisman – fotograaf
  • Will Georgi – interviewer
  • Willem van Roosmalen (co-founder Homerun)
  • Thomas Moes (co-founder Homerun)
  • Yuki Kho ( marketing manager Homerun)

Lees ook:

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners