Hoe DAS in 3 maanden een nieuwe recruitmentsite bouwde

Peter Boerman Op 28 november 2016 Gem. leestijd 4 min792x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe DAS in 3 maanden een nieuwe recruitmentsite bouwde

Voor minder dan 30 duizend euro bouwde verzekeraar DAS binnen 3 maanden een volledig nieuwe recruitmentsite. Wat kwam daar allemaal bij kijken?

Financieel en juridisch dienstverlener DAS heeft op een gemiddeld moment zo’n 30 vacatures openstaan. Jaarlijks worden er zo’n 100 nieuwe medewerkers aangenomen. Maar daarvoor werd in het verleden nog vaak een beroep gedaan op werving- en selectiebureaus, vertelde recruiter Ilse van der Zwet recent op het Recruitment Tech Event.

ilse van der zwet dasGroen licht: 4 mensen minder via een bureau

Het leidde bij haar tot de gedachte: ‘Wat als we jaarlijks nou eens 4 mensen minder via een bureau werven en dat geld besteden aan een goede wervingssite?’ Met precies die businesscase kreeg ze groen licht van de directie.

4 redenen voor een nieuwe site

‘We hadden 4 redenen voor een nieuwe werkenbij-site’, vertelde ze op het evenement. ‘In de eerste plaats was ons businessmodel veranderd: van rechtsbijstandsverzekeraar tot meer algemeen financieel en juridisch dienstverlener. Die merkwaarden kwamen op de oude site niet tot uiting, en we merkten dat we daar ook niet de goede doelgroep aanspraken.’

‘Wij wilden graag 1 leverancier voor het hele proces’

Niet mobielvriendelijk

In de tweede plaats moesten sollicitanten op de oude site wel door 5 pagina’s heen voordat hun sollicitatie bij DAS binnen was. ‘We hadden wel door dat dit afhakers opleverde’, aldus Van der Zwet. Ook was de vorige site niet mobielvriendelijk, en bovendien waren er te veel leveranciers bij betrokken. ‘Wij wilden graag 1 leverancier voor het hele proces.’das selfie

tertia-wiedenhofKlein team geformeerd

Na de ‘go’ van de directie te hebben gekregen werd een team geformeerd met een vertegenwoordiger van zowel corporate communicatie, HR als recruitment. Een leverancier was snel gevonden in webdesignbureau Zuurstof. ‘Zij hebben ook onze HR-portal gebouwd’, vertelt HR-projectmanager Tertia Wiedenhof. ‘Ze kennen ons goed, en hebben ons ook al eerder geholpen in onze arbeidsmarktcommunicatie.’

Selfie-stijl

De samenwerking leidde vrij snel tot een nieuwe pay-off: ‘DAS groeit. Groei mee.’ Ook werd een selfie-stijl bedacht, waarin medewerkers van het bedrijf over hun vak vertellen en tegelijk echt een kijkje in de keuken geven. ‘We willen de sollicitant echt meenemen op de afdeling waar ze komen te werken’, aldus Wiedenhof.

Geen beeldrechten meer afkopen

Vervolgens kon het snel gaan. Én voordelig blijven, stellen de twee. Kosten werden bespaard op bijvoorbeeld modellen, ‘daar moesten we op onze vorige site elk jaar de beeldrechten voor afkopen’. Het scheelde ook ‘dat we ons aan de huisstijl hielden en vooraf een heel duidelijke lijst met specifieke requirements hadden opgesteld’, aldus Van der Zwet.

Geen ingewikkelde API-koppeling

Er was al software voor de sollicitantendatabase, dus die hoefde niet meer gemaakt te worden. Ook werd een simpele link gemaakt naar het ATS van DAS. ‘Zo hoefden we niet meer te werken met een ingewikkelde API-koppeling. Die hadden we eerst wel, maar toen moest je met elke update een dure ingreep doen. Simpele linkjes bleek voor ons de ideale oplossing.’

das selfieVeel waarde gehecht aan motivatie

En zo kon het hele project binnen budget en binnen de geplande 3 maanden worden afgerond. Tot tevredenheid van Van der Zwet en Wiedenhof. Kritiek was er in de zaal op het feit dat de sollicitant op de nieuwe site niet mobiel kan solliciteren. Maar de twee sprekers vertelden daar bewust voor te hebben gekozen. ‘We willen toch nog graag een CV en een brief. Wij hechten veel waarde aan motivatie. Als je als sollicitant niet de moeite wil nemen om thuis je laptop open te klappen om te solliciteren, houdt het voor ons wel op.’

‘Als je niet de moeite wil nemen om je laptop open te klappen om te solliciteren, houdt het voor ons wel op.’

Eigen medewerkers is een aanrader

Hun keuze om vooral eigen medewerkers te gebruiken kunnen ze iedereen aanraden, vertellen de twee. ‘Niet alleen is het goedkoper en leuker, de site ging zo ook in de hele organisatie leven.’

3600-foto’s en filmpjes

De vorige site was ‘vooral een vacaturebank’, zegt Van der Zwet. ‘Nu hebben we 3600-foto’s, filmpjes, veel meer om het aantrekkelijk te maken en de beleving van de kandidaten te versterken.’

Net een maandje live

Of het al tot een stroom nieuwe sollicitanten geleid heeft? ‘Dat is eigenlijk te vroeg om te zeggen’, sluit Van der Zwet af. ‘We zijn net een maandje live. Maar we krijgen nu al wel veel positieve reacties, zowel in- als extern.’

Lees meer over het Recruitment Tech Event

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS