Hoe de coronacrisis digitalisering in recruitment alleen maar blijft versnellen

De coronapandemie heeft de digitalisering in recruitment sterk versneld. Wat jarenlang moeizaam van de grond kwam, lijkt nu van de ene op de andere dag wél te lukken. Maar wat betekent dat allemaal voor de nabije toekomst?

Peter Boerman Op 30 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min265x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe de coronacrisis digitalisering in recruitment alleen maar blijft versnellen

De coronapandemie heeft voor veel ellende in de wereld gezorgd. Maar er zijn ook voordelen, zoals de versnelling van digitalisering. Bijna van de ene op de andere dag zijn we allemaal thuis gaan werken, en hebben we nieuwe manieren gevonden om productief te blijven. Schijnbaar zonder veel moeite. ‘Je kunt zelfs stellen dat door corona het potentieel van digitalisering eindelijk tot wasdom is gekomen’, zegt Marcel Leeman, mede-oprichter van Textmetrics.

‘Nieuwe geautomatiseerde recruitmenttechnieken zijn exact wat recruiters nu nodig hebben.’

marcel leeman kinderspel vacaturetekstenEn dat is ook zeker het geval in de recruitment-industrie, zegt hij. ‘Meer dan ooit ziet de recruitmentsector de noodzaak in van automatisering. Denk aan vragen als: hoe blijf ik in contact met potentiële kandidaten? En: hoe schrijf ik goede vacatures, die makkelijk vindbaar zijn voor de juiste kandidaten? Of, nu ook een interessante: hoe kan ik grote volumes aan sollicitanten snel en effectief online assessen en zoveel mogelijk spreken? Nieuwe geautomatiseerde recruitmenttechnieken zijn daarvoor exact wat ze nodig hebben.’

Video-interviews

Denk aan video-interviews, aldus Leeman. ‘Sollicitatiegesprekken zijn een belangrijk, maar heel tijdverslindend deel van het werving- en selectieproces. Maar toen gesprekken op kantoor ineens niet meer mogelijk waren, ontdekten recruiters al snel allerlei tools waarmee je ook online goed kunt interviewen, waarbij sommige je zelfs meer in de gelegenheid stellen om non-verbale signalen op te vangen. En dat is toch een belangrijk aspect van zulke gesprekken.’

Online sollicitatietools schelen de kandidaat veel reistijd, maar helpen zo ook de recruiter.

Zulke online sollicitatietools schelen de kandidaat veel reistijd, maar helpen daarmee ook de recruiter, die makkelijker afspraken kan inplannen. En zo zijn er nog wel meer tools die hij nu ineens ‘tractie’ ziet krijgen. Tools om via A.I. beter te kunnen voorspellen of een kandidaat goed past bij de baan die je aanbiedt, bijvoorbeeld. Of tools waarmee je geautomatiseerd goede kandidaten kunt sourcen, en die je bijvoorbeeld kunnen vertellen hoe lang iemand ergens heeft gewerkt, en hoe goed die organisatie het in die tijd deed.

De automatische vacaturetekst

Zelf werkt hij met Textmetrics aan de automatisering en digitalisering van weer een ander onderdeel van het werving- en selectieproces: het schrijven van de vacaturetekst. Iets wat recruiters vaak zien als ‘het meest vervelende’ deel van hun werk, zo blijkt uit onderzoek. Ze weten wel dát een goede en goed vindbare tekst belangrijk is, maar ja, de praktijk, hè? In de praktijk waren er – zeker vóór corona – toch altijd 1.001 dingen die om meer aandacht vroegen.

‘A.I. kan je helpen om je teksten zo te verbeteren dat je er meer respons op krijgt.’

Gelukkig kan de A.I.-technologie van vandaag ook daarbij uitkomst bieden, aldus Poelmans. Zo kan technologie bijvoorbeeld beoordelen of je vacature voldoende aansluit bij de wensen van de beoogde doelgroep, of de tekst al dan niet actief en begrijpelijk geschreven is, en of hij meer aanspreekt bij bijvoorbeeld vrouwen of mannen. Ook kan technologie vrij eenvoudig nagaan of je tekst ook SEO-vindbaar is. ‘Zo kan A.I. je helpen om je teksten zo te verbeteren dat je meer respons krijgt.’

Een peulenschil

Deze verregaande digitalisering en automatisering kan de productiviteit van recruiters aanzienlijk verbeteren, denkt Leeman. Een goede vacaturetekst schrijven wordt hiermee bijvoorbeeld een peulenschil. ‘Maar er is meer waar A.I. tijd kan schelen en waarde kan toevoegen. Zo kun je hiermee ook de diversiteit verhogen, door bepaalde groepen minder snel im- of expliciet uit te sluiten. En je kunt een betere match creëren, door te kijken naar welke factoren succes bepalen, en daar je kandidaten meer op te selecteren.’

‘Een toekomst zónder A.I. acht ik voor recruitment zelfs ondenkbaar.’

Niet zo gek dus dat ze bij Textmetrics volop zeggen te geloven in de toekomst van A.I. in recruitment. ‘Sterker nog: een toekomst zónder A.I. acht ik zelfs ondenkbaar. Daarom vertrouwen wij ook op A.I. om de technologie te bieden om aansprekende vacatures te schrijven, die niet op voorhand belangrijke groepen uitsluiten.’

digitalisering vacatureteksten

Stem op de Recruitment Module

Textmetrics heeft recent de Recruitment Module op de markt gebracht, die mede mogelijk wordt gemaakt met de hulp van Jobdigger en Intelligence Group. Deze module is ontstaan uit de integratie van de functionaliteit van VacatureVerbeteraar in Textmetrics. Je kunt er snel en makkelijk vacatureteksten mee analyseren en optimaliseren. Daarnaast wordt ook de wervingshaalbaarheid aangegeven, en is er een integratie met Google for Jobs.

De Recruitment Module is genomineerd voor een Recruitmenttech Award 2020 in de categorie ‘best tooling’. Stemmen op deze tool kan via deze link.

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark