Gem. leestijd 3 min  445x gelezen

Hoe de Universiteit Twente z’n studenten laat zien wat ze kunnen worden

Als je van de universiteit afkomt, is het lang niet altijd duidelijk wat je carrièreperspectief is. De Universiteit Twente kiest er nu voor om ook arbeidsmarktdata aan zijn studenten aan te bieden. En, werkt dat?

Hoe de Universiteit Twente z’n studenten laat zien wat ze kunnen worden

Wat je kunt worden met een bepaalde studie? Het is lang niet altijd zo duidelijk als je misschien zou verwachten. ‘Voor universiteiten is die vraag niet zo makkelijk te beantwoorden’, stelt bijvoorbeeld Floris Metzner, online marketeer bij de Universiteit Twente. ‘Vaak leiden wij studenten niet op tot één beroep. Studenten ronden een opleiding af en kunnen daarna vaak verschillende kanten op.’

‘Studenten ronden een opleiding af en kunnen daarna vaak verschillende kanten op.’

Maar omdat hij merkte dat veel studenten toch wel heel graag willen weten wat hun toekomstperspectief is, of ze nu een bachelor of een master moeten kiezen, besloot Metzner er recent toch onderzoek naar te doen. En daarbij kwam hij er al snel achter dat hij verder moest kijken dan de data van alumni die de universiteit beschikbaar heeft. ‘Die data zijn vaak niet actueel en toereikend genoeg om gegronde uitspraken te doen voor studenten.’

Infographic

De oplossing werd gevonden in een samenwerking met Jobdigger. Dit arbeidsmarktonderzoeksbureau uit Arnhem wist uiteindelijk wel de profielen te leveren waar de universiteit om vroeg. De arbeidsmarktdata werden vervolgens gekoppeld aan de verschillende opleidingen die de universiteit biedt. ‘En dat verwerken we dan weer in overzichtelijke infographics die weergeven hoe het werkveld voor een specifieke opleiding eruitziet’, aldus Metzner.

Voorbeeld van zo’n infographic, voor de opleiding Toegepaste Wiskunde.

In de infographic kan de (aankomende) student bijvoorbeeld in één oogopslag zien in hoeveel vacatures de bewuste opleiding terugkomt, wat de 5 grootste werkgevers zijn voor de bewuste afgestudeerden, in wat voor soort banen ze terecht komen, en wat het gemiddelde startsalaris is voor een afgestudeerde in die richting. ‘Zo krijg je als student dus een compleet overzicht van de arbeidsmarkt die past bij jouw opleiding’, stelt Metzner.

In de brochure

Handige informatie voor in de opleidingsbrochure, maar ook voor op de opleidingspagina van de website, vertelt hij. ‘De data in de infographic zijn realtime en dus altijd actueel als je de brochure downloadt of de opleidingspagina bekijkt. Verder gebruikt de Universiteit Twente de data ook voor open dagen en presentaties. De infographics worden nu ongeveer een jaar gebruikt. Er loopt nog een onderzoek over de resultaten, maar de eerste reacties zijn erg positief.’

De data helpen ook bij een hoger doel, vertelt hij: afgestudeerden behouden voor de regio.

De data helpen ook bij een hoger doel, vertelt hij: afgestudeerden behouden voor de regio. ‘Als Universiteit Twente staan we wat dat betreft voor een uitdaging. We merken dat afstudeerders aan onze universiteit geneigd zijn om het oosten van Nederland in te ruilen voor een baan in de Randstad. Arbeidsmarktdata kunnen helpen om studenten die bijna afgestudeerd zijn in onze regio te houden, bijvoorbeeld door relevante vacatures uit de regio te delen die passen bij hun opleiding. Dat doen we nu nog niet, maar dat zijn we wel van plan om te doen.’

De student journey

Zo helpen de arbeidsmarktdata dus niet alleen vóórdat studenten een keuze moeten maken voor een studie, maar óók op het moment dat zij de universiteit weer gaan verlaten. ‘Arbeidsmarktdata zijn in het onderwijs dus op meerdere momenten in de student journey van toegevoegde waarde’, vat Mentzer het samen. ‘Ik zie daarin ook nog veel perspectief. Als Online Marketeer ben en blijf ik namelijk altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de informatievoorziening voor studenten nóg beter te maken.’

Meer weten?

Lees de hele klantcasus op de site van Jobdigger.

Case Jobdigger
Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners