Hoe een wereldberoemde meme nu zelfs op duizenden fietszadels is beland

De meme is al 12 jaar oud, maar lijkt alleen nog maar aan populariteit te winnen. Nu is Hide the Pain Harold zelfs op duizenden Amsterdamse fietszadels te vinden, om mensen op te roepen een andere baan te gaan zoeken. Hoe kwam het zover?

Peter Boerman Op 22 september 2023
Gem. leestijd 3 min 468x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe een wereldberoemde meme nu zelfs op duizenden fietszadels is beland

Hij heeft zijn eigen website, een eigen wikipedia-pagina, speelde al eens in een (hilarische) hardrock-video en werd eerder dit jaar ook al tot de ster gebombardeerd van een heuse nieuwe Chocomel-campagne. De Hongaar András István Arató, beter bekend als ‘Hide the Pain Harold’ is ongetwijfeld de ‘bekendste onbekende’ ter wereld, met een droef en getormenteerd gezicht dat vrijwel iedereen die wel eens op internet geweest is zal herkennen.

En nu is hij zelfs op duizenden fietszadels in Amsterdam beland. De pijnlijke grijns van Arató is hier afkomstig van No Fluff Jobs, vacaturebank gespecialiseerd in IT-vacatures, die hiermee twee weken lang de aandacht op zich wil vestigen, met daarbij de vraag ‘Ben je echt gelukkig met je baan?’ Er worden 4.000 fietshoesjes uitgedeeld, en in de weken daarna rijdt er ook nog een ledbike rond die de activiteiten van de vacaturebank promoot. Ook via LinkedIn en Facebook wordt de Hide the Pain Harold’-campagne nog eens extra onder de aandacht gebracht.

‘September is de perfecte maand om werknemers te bereiken die open staan voor een nieuwe baan. Stel je voor, je moet in de regen naar je werk terwijl je nog droomt van de heerlijke vakantie die achter je ligt. Deze vakantieblues-modus zorgt ervoor dat werknemers vaak gaan nadenken over wat ze écht willen’, aldus Ilaria Lambert, senior international marketingspecialist bij No Fluff Jobs. ‘De grijns van Harold op het zadelhoesje is komisch en herkenbaar, en geeft wellicht het duwtje om veranderingen door te zetten. Wij staan vervolgens klaar om deze mensen leuker, beter passend werk te bieden.’

Het is al de zoveelste keer dat de populaire internet meme opduikt, en het zal ook ongetwijfeld niet de laatste keer zijn. Niet in de laatste plaats door hoe de inmiddels 78-jarige Arató zelf met zijn populariteit omgaat. Zijn eigen Instagram-account heeft ruim 400.000 volgers, zijn Facebook-pagina bijna 750.000 en de gepensioneerde elektromonteur lives the life. Zo was hij in 2019 nog het gezicht van een Coca-Cola-campagne, en deed hij in 2020 mee aan de Hongaarse versie van de Masked Singer (Álarcos énekes). Ook genoot hij jarenlange populariteit als DJ (en was hij deze week nog in België in het wild te spotten).

Geaccepteerd

Aanvankelijk scheen hij het helemaal niet zo leuk te vinden hoe zijn foto’s werden opgepikt (in Nederland onder meer door Kakhiel). Zijn vrouw haatte de memes in eerste instantie zelfs, heeft de Hongaar wel eens toegegeven. Maar na een aantal jaar besloot ‘Harold’, op het internet ook nog wel eens ‘Maurice’ genoemd, het te accepteren – en zijn populariteit als meme juist te benutten. Hij wilde, in navolging van zijn bekende gezichtsuitdrukking, niet toegeven aan de pijn, zoals hij het zelf 4 jaar geleden ook in een TED Talk uitlegde.

Tegen The Guardian zei hij een paar jaar geleden dan ook dat zijn vrouw inmiddels goed kan leven met zijn mondiale cultstatus, die immers ook een flinke som geld heeft opgeleverd. En zelf zet hij zijn beroemde gelaatsuitdrukking nu ook in voor serieuzere doelen. Zo is hij het gezicht geweest van een campagne van een aanbieder van geestelijke gezondheidszorg in Hongarije. Dat maakt hem naar eigen zeggen gelukkiger dan zijn verdrietige expressie doet vermoeden. ‘Ik ben niet echt een verdrietige man, ik denk dat ik juist best gelukkig ben.’

De fietsen met zadelhoesjes in Amsterdam

Voor wie er geen genoeg van kan krijgen:

En let wel: hij is géén influencer, zoals hij zelf meermaals duidelijk maakt:

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners