Hoe EY dit jaar meer dan 15.000 mensen wil werven

Peter Boerman Op 17 oktober 2016
Gem. leestijd 3 min 1204x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe EY dit jaar meer dan 15.000 mensen wil werven

Als 1 kandidaat al moeilijk te vinden is, moet je nagaan hoe het is om er 15.000 te werven. Toch is dat precies wat EY dit jaar in de VS wil doen. Maar hoe?

Als het gaat om volume-recruitment, is Amerika het land van de grote getallen. Een paar recente voorbeelden: winkelketen Target maakte recent bekend 70.000 mensen te werven voor het winterseizoen. Daar komen nog eens 7.500 mensen bij voor hun distributie- en fulfillmentlocaties. In alle 1.800 winkels komen sessies waar duizenden kandidaten worden welkom geheten en in 2 dagen door en door worden getest.

En Amazon kwam daar snel achteraan met de aankondiging 120.000 (!) mensen aan te willen trekken om de kerstdrukte aan te kunnen. De kleine stad aan mensen die Amazon zoekt is 20 procent groter dan vorig jaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over bedrijven als UPS (95.000 seizoenswerkers erbij), FedEx (50.000) en Macy’s (89.000).

EY kan er ook wat van: 15.200 mensen nodig

Het accountant- en adviesbureau EY, voorheen bekend als Ernst & Young, kan er ook wat van. Het bedrijf, wereldwijd goed voor een jaaromzet van bijna 30 miljard dollar, werft momenteel 15.200 mensen. Die moeten niet gevonden worden voor de kerstdrukte, maar wel vóór 1 juli, als hun fiscaal jaar ten einde loopt. Om het even in perspectief te zetten: dat is maar 2.000 mensen minder dan de Big Four (Deloitte, EY, KPMG en PwC) momenteel in heel Nederland in dienst hebben.

Van cybersecurity tot human capital consulting

Van dat halve stadion vol mensen dat geworven moet worden, komen er als het goed is 9.200 direct van de universiteit. De andere 6.000 posities zijn voor meer ervaren professionals, schrijft Fast Company. De bulk is bedoeld voor de (fiscale) adviespraktijk, die sterk groeit. ‘Dat gaat om hot area’s zoals cybersecurity, data analytics, gezondheidszorg en human capital consulting’, vertelt Dan Black, de recruiting leader van EY in Amerika.

Technologie speelt een grote rol

Technologie speelt een grote rol in de wervingsinspanningen, aldus Black. ‘EY gebruikt speciale software om een relatie met kandidaten op te bouwen. Die software geeft ons al de mogelijkheid om met kandidaten contact te hebben vóórdat ze op de sollicitatieknop duwen. We kunnen ook met de kandidaten in contact blijven als er in eerste instantie geen vrije positie voor hen is.’

‘We kunnen al met kandidaten contact hebben vóórdat ze op de sollicitatieknop duwen’

EYU, het digitale onboarding-platform

Als ze eenmaal aangenomen zijn, worden nieuwe medewerkers getraind via EYU, een door EY zelf ontwikkeld online platform, ‘dat ons de gelegenheid geeft consistent en persoonlijke professionele ontwikkeling aan te bieden’, zegt Black.

Referral als belangrijke bron

Employee Referral blijkt een belangrijke bron voor de nieuwe medewerkers. In 2010 kwam 28 procent van alle nieuwe medewerkers via een verwijzing van een huidige medewerker binnen, in 2016 was het referral-programma al voor meer dan de helft van alle hires verantwoordelijk. ‘Referral-kandidaten presteren beter en blijven langer’, aldus Black. ‘Mensen die via referral binnenkomen, zijn tot wel 30 procent minder geneigd om te vertrekken.’ Volgens Black betaalde Ernst & Young in het vorige (fiscale) jaar liefst 8,1 miljoen dollar uit aan referral-bonussen.

‘Mensen die binnenkomen via referral, zijn tot wel 30 procent minder geneigd om te vertrekken’

Grootse aanpak van campusrecruitment

Het bedrijf probeert ook zijn campusrecruitment groots aan te pakken. Logisch, als je ruim 9.000 pas afgestudeerden wil aantrekken. ‘Via allerlei campus-evenementen kunnen studenten spreken met professionals van ons, waardevolle training en leiderschapsontwikkeling krijgen en tegelijk leren welke mogelijkheden we allemaal bieden’, zegt Black.

Diversiteit, omdat het helpt

De inspanningen zijn soms speciaal gericht op vrouwen, vertelt Black. ‘Om de beste resultaten voor onze klanten te kunnen realiseren, weten we dat het belangrijk is om een divers gezelschap aan te trekken.’ Hij noemt bijvoorbeeld de Women in Tech Consulting-conferentie die het bedrijf organiseerde. Ook trok EY in het afgelopen fiscale jaar 1.400 Afro-Amerikanen en Hispanics aan, een groei van 40% in een jaar.

‘Ook homostellen kunnen tot 16 weken betaald ouderschapsverlof opnemen’

Ook betere arbeidsvoorwaarden waar mogelijk

De wervingsactiviteiten zijn er ook op gericht de specifieke arbeidsvoorwaarden van EY te promoten, zegt Black. Zo heeft het bedrijf als eerste van de Big Four zijn mogelijkheden tot ouderschapsverlof uitgebreid. Opvallend: dit geldt niet alleen voor hetero-moeders en -vaders, maar ook homostellen kunnen tot 16 weken betaald ouderschapsverlof opnemen. ‘En voor afgestudeerden bieden we mogelijkheden hun schuld versneld af te lossen’, aldus Black, een arbeidsvoorwaarde die in slechts 3% van de bedrijven in de private sector wordt geboden. Of het allemaal genoeg is om het doel te halen? In juli zullen we het zeker weten.

Foto boven: navy-sailors

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en het komt gewoon in je mailbox!

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners