Home Arbeidsmarktcommunicatie In 2 maanden 375 sollicitanten voor supermarktmanager krijgen, hoe doe je dat?...

In 2 maanden 375 sollicitanten voor supermarktmanager krijgen, hoe doe je dat? (Lidl Nederland)

1.177 keer
1
lidl supermarktmanager

Goede supermarktmanagers zijn schaars. Lidl wist ze toch te vinden, dankzij een speciaal voor hen ingericht platform. Met 375 sollicitanten als resultaat.

Lees de hele case van Lidl Nederland die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

‘Door onze snelle groei zijn wij altijd op zoek naar nieuwe collega’s als supermarktmanagers’, vertelt Marco Dalmeijer, senior employer branding specialist. Maar Lidl wilde niet alleen nieuwe supermarktmanagers aantrekken, het bedrijf wilde ook het employer brand een boost geven.

Profiel aangepast

Vandaar dat het bedrijf besloot een aparte site op te zetten, speciaal voor deze functie. ‘In eerste instantie hebben we het profiel aangepast’, aldus Dalmeijer. ‘Bij Lidl ben je geen filiaalmanager, maar supermarktmanager – een functie met een grotere verantwoordelijkheid. Je bent verantwoordelijk voor je eigen winkel en de daarbij behorende processen.’

lidl supermarktmanagersStorytelling centraal

Daarnaast kwam storytelling centraal te staan. ‘We hebben de eigen werknemers hun verhaal laten doen. Zij laten zien wat hen drijft en wat er bij komt kijken.’ De aparte site voor supermarktmanagers maakt deel uit van de zogenoemde cross-channel strategie van Lidl, waarbij ook werkenbijlidl.nl en maakhetwaarbijlidl.nl horen. Alle drie websites leiden uiteindelijk naar één ATS waar mensen kunnen solliciteren. ‘Deze drie kanalen dragen bij aan de werving van jaarlijks 6.000 nieuwe collega’s en de bouw van een sterk werkgeversmerk, met daarin onze ambitie om beste werkgever van de retailbranche te worden in 2019 en te blijven’, aldus Dalmeijer.

‘We hebben de eigen werknemers hun verhaal laten doen. Zij laten zien wat hen drijft en wat er bij dit werk komt kijken’

Veel buzz gecreëerd

Ontwikkeling van de managerssite ging best snel, zegt hij. ‘Vanuit onze Lidl-mentaliteit hebben we in 2 weken tijd het traject gerealiseerd, van potloodschets naar user experience, website, CMS en een interface met het ATS. Wij hebben de website heel gericht, aan de hand van persona’s, getarget in campagnevorm en op specifieke doelgroepen ingezet, voornamelijk op online media. Denk aan: Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn, bannering via niche media, mobile advertising, een Google-campagne in display, search en remarketing. De bijbehorende mediacampagne heeft in totaal 2 maanden gelopen. Daarnaast hebben we ook via onze interne kanalen veel buzz weten te creëren.’

Wat was de impact van de case?

De eerste impact die Dalmeijer noemt is die op de eigen medewerkers. ‘We hebben echte collega’s een podium kunnen geven om te vertellen over hun rol binnen Lidl. Er was zoveel animo om hieraan te mee te werken, dat dit ons geïnspireerd heeft om ook de website maakhetwaarbijlidl.nl op te zetten. We konden merken dat de campagne echt leefde onder de medewerkers: ze deelden allemaal trots hun verhalen op sociale media en ook intern werd er veel aandacht aan besteed. Echt een opkikker voor alle collega’s, die ook onze interne boodschap ‘Samen maken we Lidl’ onderstreept.’

Ook meer sollicitaties

Een ander effect is natuurlijk dat op het aantal sollicitaties. ‘De website heeft in de campagneperiode van 2 maanden 857.605 mensen bereikt en 27.298 mensen naar de website geleid’, vertelt Dalmeijer. ‘Van hen hebben 375 mensen gesolliciteerd.’

‘Door de expertise van onze bureaus hebben we heel specifiek kunnen targetten’

Mooie resultaten, zegt hij, ‘voor een relatief korte campagne.’ En ook de kwaliteit van de sollicitaties nam toe, merkte hij. ‘Door de expertise van onze bureaus hebben we heel specifiek kunnen targetten – en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De site betekende de eerste stap richting een ‘cross-channel strategie met interne en externe impact. Als onderdeel van een groter plan om in 2019 te behoren tot de beste werkgevers in de retailbranche.’ Daarnaast heeft de heldere, functiespecifieke boodschap, gericht op HBO’ers met leidinggevende ervaring in de retail, geresulteerd in het gewenste effect, stelt Dalmeijer. ‘De samenwerking met onze bureaus en vooral het vertrouwen in elkaars kunde en daadkracht, heeft ervoor gezorgd dat we een effectieve oplossing hebben ontwikkeld voor de werving van een nieuwe pool aan potentiële supermarktmanagers. In korte tijd en met een beperkt budget hebben we een omslag gerealiseerd in zowel de employer branding als in de selectieve werking. Onze recruiters merken nog steeds dat de organische aanwas van nieuwe supermarktmanagers hoger is dan vóór de campagneperiode.’

lidl supermarktmanagersCredits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Lidl:

  • Lianne Toebes
  • Marco Dalmeijer
  • Noortje Poot

Agencies:

  • Active Collective (creative & digital)
  • VONQ (media)

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Lees over andere inzendingen:

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here