Waarom het Antoni van Leeuwenhoek talent zoekt via poëzie

‘Het mooiste wat je met je talent kunt doen…’ Dat is de slogan van de nieuwe wervingscampagne van het Antoni van Leeuwenhoek (AVL). En dat aangevuld met een vleugje poëzie. Wat wil het ziekenhuis en onderzoeksinstituut daarmee zeggen?

Peter Boerman Op 05 juni 2024
Gem. leestijd 3 min 371x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom het Antoni van Leeuwenhoek talent zoekt via poëzie

Samen het kankerprobleem oplossen. Niet niks. Maar ook niet onmogelijk. Dat is de overtuiging die ze hebben bij het Amsterdamse kankerinstituut Antoni van Leeuwenhoek (AVL), waar meer dan 3.500 mensen onderzoek doen en zorg verlenen. En in een nieuwe wervingscampagne proberen ze met een stukje poëzie nog meer talenten aan te trekken. ‘Want net als andere ziekenhuizen heeft ook het AVL te maken met een tekort aan personeel’, aldus Raad van Bestuurslid Ymke Fokma, die P&O in haar portefeuille heeft.

In de campagne wordt met ‘kleine gedichten’ de impact verwoord die het ziekenhuis maakt op zijn patiënten. ‘Daarmee laten we zien waarom werken in het AVL het mooiste is wat er is’, aldus Fokma. ‘Alle gedichten delen we op social media en tijdens Open Dagen voor studenten en beurzen. Bovenal staat de campagne op werkenbijavl.nl, naast de vele prachtige verhalen van collega’s die er al op staan.’

Niet reclamisch, maar poëtisch

‘We hebben allemaal de drijfveer om écht iets te betekenen voor mensen die kanker hebben. Juist dat willen we laten zien in deze nieuwe arbeidsmarktcampagne’, vult ze aan. ‘Maar ook dat ieders talent belangrijk is. Of je nou verpleegkundige, laborant, arts of onderzoeker bent. Of werkt als ict’er, beleidsadviseur of magazijnmedewerker in een van de ondersteunende diensten.’

De nieuwe employer branding-campagne is ontwikkeld door creatief communicatiebureau INTO, die eerder ook voor bijvoorbeeld de campagne van ziekenhuis Amstelland tekende. Co-founder Thomas Renouvin: ‘Het Antoni van Leeuwenhoek is wereldberoemd, vanwege alle revolutionaire ontwikkelingen op het gebied van kanker. Dat is de onderscheidende kracht, waarvan je met jouw talent onderdeel kunt zijn. Hier draag je bij aan baanbrekende behandelingen, nieuwe kennis en oprechte aandacht. Of je nou internist, telefonist, OK-assistent of onderzoeker bent. Dat willen we met deze campagne uitdragen.’

‘Met deze campagne spelen we in op de purpose, die steeds meer mensen zoeken in hun werk’, vult zijn collega Jaap Langenberg aan, die samen met Renouvin veel gesprekken met AVL-medewerkers voerde. ‘Bij het Antoni van Leeuwenhoek voel je die purpose elke dag en overal. Kanker is een ingrijpende ziekte en laat patiënten leven tussen hoop en vrees. Juist dan kun je van waarde zijn. Iedereen had wel een indrukwekkend verhaal, dat hen is bijgebleven. Die ervaringen hebben we willen vangen in videoverhalen en gedichten, om het onderhuids voelbaar te maken. Niet reclamisch, maar poëtisch. Passend bij het delicate onderwerp dat kanker is.’

Odes aan talent

In de campagne hebben 5 talenten de hoofdrol, met elk een unieke kwaliteit: nieuwsgierigheid, precisie, warmte, doorzetten en samenwerken. ‘Stuk voor stuk talenten die cruciaal zijn voor het werken met patiënten met kanker’, aldus Renouvin. ‘Die talenten zijn onlosmakelijk verbonden met de values van de organisatie. Om de waarde van die talenten uit te drukken, hebben wij een serie speciale ‘talentgedichten’ gemaakt. Een soort odes aan talent. Content die je timeline even doet stilstaan.’

De start van de campagne kreeg recent trouwens ook een mooie steun in de rug, door bekendmaking van het nieuws dat het Antoni van Leeuwenhoek in het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research werd uitverkozen de meest aantrekkelijke werkgever van Nederland in de non-profitsector. Het NKI-Antoni van Leeuwenhoek scoorde in dit onderzoek vooral goed op een zeer goede reputatie, interessant werk, aantrekkelijk salaris en baanzekerheid. ‘Niet voor niets is onze slogan: Werken in het Antoni van Leeuwenhoek, het mooiste wat je met je talent kunt doen’, zei Fokma bij de uitreiking van die prijs.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners