Hoe het Nederlandse storytelling-platform van Lidl nu ook internationale navolging krijgt

Peter Boerman Op 05 juni 2018 Gem. leestijd 2 min689x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe het Nederlandse storytelling-platform van Lidl nu ook internationale navolging krijgt

Een vacaturesite zonder vacatures? Bij het Nederlandse Lidl gebeurt het al anderhalf jaar. Het voorbeeld wordt nu ook gevolgd door Lidl’s over de grens, vertelt Lianne Toebes in een exclusief video-interview.

De Nederlandse Lidl-organisatie heeft elk jaar zo’n 6.500 vacatures te vervullen. Zo’n anderhalf jaar geleden werd daarvoor een in de markt ongebruikelijke stap genomen: er kwam een speciaal online platform, maakhetwaarbijlidl, dat niet de vacature centraal stelde, maar juist het verhaal van de medewerkers. Sterker nog: vacatures ontbraken helemaal, daarvoor kon de werkzoekende op een ander platform terecht.

Gedurfde aanpak

Een gedurfde aanpak? In elk geval een aanpak die ook bij andere Lidl-organisaties over de grens is opgevallen, vertelt Lianne Toebes in een interview met Martijn Hemminga. ‘Andere landen willen binnenkort hetzelfde platform gaan gebruiken. Natuurlijk niet helemaal hetzelfde, want de taal en de cultuur zijn overal anders. En dus ook de verhalen. Maar het idee blijft hetzelfde.’

lidl medewerkers

Binnen- en buitenkant verbinden

Toebes is bij Lidl Nederland verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Sinds begin dit jaar is daar ‘engagement‘ bijgekomen. ‘We wilden de binnen- en buitenkant verbinden’, zegt ze over die beslissing. Ze heeft een team van zo’n 14 mensen, onder wie 6 recruiters ‘in de regio’ en op het hoofdkantoor een campusrecruiter, een corporate recruiter, een employer branding-expert en een ‘engagement’-specialist. ‘Het is natuurlijk niet zo dat we voorheen niets deden aan betrokkenheid van de medewerkers’, zegt Toebes daarover. ‘Maar het heeft nu wel meer focus gekregen.’

lidl video

Je eigen verhaal vertellen

Het storytelling-platform dat vorig jaar is neergezet is inmiddels goed gevuld met verhalen van medewerkers. Inmiddels begint dat zijn vruchten af te werpen, vertelt Toebes in het interview. ‘We merken dat de tijd die mensen doorbrengen op het vacatureplatform korter wordt, en de tijd op maakhetwaarbijlidl.nl langer. Dat is precies de bedoeling geweest. Mensen vinden het leuk om de verhalen van onze medewerkers te lezen en te bekijken.’

‘Begin gewoon!’

Haar tip voor mensen die geïnspireerd raken door deze aanpak? ‘Ga gewoon starten. Maak het vooral niet te ingewikkeld. Begin met het laaghangend fruit, mensen die het leuk vinden om hun verhaal te vertellen. Neem dat op, schrijf dat op. Veel mensen zijn trots op wat ze doen, willen dat graag vertellen. Als je daarmee begint, volgt de rest vanzelf.’

In deze serie video’s interviewt arbeidsmarktcommunicatie-expert Martijn Hemminga recruitment- en arbeidsmarktcommunicatieprofessionals die bezig zijn met ‘gave dingen’.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.