Home Employer branding Hoe het Nederlandse storytelling-platform van Lidl nu ook internationale navolging krijgt

Hoe het Nederlandse storytelling-platform van Lidl nu ook internationale navolging krijgt

424 keer
0

Een vacaturesite zonder vacatures? Bij het Nederlandse Lidl gebeurt het al anderhalf jaar. Het voorbeeld wordt nu ook gevolgd door Lidl’s over de grens, vertelt Lianne Toebes in een exclusief video-interview.

De Nederlandse Lidl-organisatie heeft elk jaar zo’n 6.500 vacatures te vervullen. Zo’n anderhalf jaar geleden werd daarvoor een in de markt ongebruikelijke stap genomen: er kwam een speciaal online platform, maakhetwaarbijlidl, dat niet de vacature centraal stelde, maar juist het verhaal van de medewerkers. Sterker nog: vacatures ontbraken helemaal, daarvoor kon de werkzoekende op een ander platform terecht.

Gedurfde aanpak

Een gedurfde aanpak? In elk geval een aanpak die ook bij andere Lidl-organisaties over de grens is opgevallen, vertelt Lianne Toebes in een interview met Martijn Hemminga. ‘Andere landen willen binnenkort hetzelfde platform gaan gebruiken. Natuurlijk niet helemaal hetzelfde, want de taal en de cultuur zijn overal anders. En dus ook de verhalen. Maar het idee blijft hetzelfde.’

lidl medewerkers

Binnen- en buitenkant verbinden

Toebes is bij Lidl Nederland verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Sinds begin dit jaar is daar ‘engagement‘ bijgekomen. ‘We wilden de binnen- en buitenkant verbinden’, zegt ze over die beslissing. Ze heeft een team van zo’n 14 mensen, onder wie 6 recruiters ‘in de regio’ en op het hoofdkantoor een campusrecruiter, een corporate recruiter, een employer branding-expert en een ‘engagement’-specialist. ‘Het is natuurlijk niet zo dat we voorheen niets deden aan betrokkenheid van de medewerkers’, zegt Toebes daarover. ‘Maar het heeft nu wel meer focus gekregen.’

lidl video

Je eigen verhaal vertellen

Het storytelling-platform dat vorig jaar is neergezet is inmiddels goed gevuld met verhalen van medewerkers. Inmiddels begint dat zijn vruchten af te werpen, vertelt Toebes in het interview. ‘We merken dat de tijd die mensen doorbrengen op het vacatureplatform korter wordt, en de tijd op maakhetwaarbijlidl.nl langer. Dat is precies de bedoeling geweest. Mensen vinden het leuk om de verhalen van onze medewerkers te lezen en te bekijken.’

‘Begin gewoon!’

Haar tip voor mensen die geïnspireerd raken door deze aanpak? ‘Ga gewoon starten. Maak het vooral niet te ingewikkeld. Begin met het laaghangend fruit, mensen die het leuk vinden om hun verhaal te vertellen. Neem dat op, schrijf dat op. Veel mensen zijn trots op wat ze doen, willen dat graag vertellen. Als je daarmee begint, volgt de rest vanzelf.’

In deze serie video’s interviewt arbeidsmarktcommunicatie-expert Martijn Hemminga recruitment- en arbeidsmarktcommunicatieprofessionals die bezig zijn met ‘gave dingen’.

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here