Hoe je als werkgever na de crisis weer positief vooruit kunt gaan

Of je nu kon doorwerken of dat je bedrijf volledig stilviel: corona heeft iedereen geraakt. En eigenlijk doet het dat nog steeds. Maar inmiddels kijken we ook alweer voorzichtig positief vooruit. En wat zien we dan?

Werf& gastredacteur Op 29 mei 2020
Gem. leestijd 6 min 503x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je als werkgever na de crisis weer positief vooruit kunt gaan

Heb je iedereen gevolgd de afgelopen weken? Weet je wat er leefde onder je collega’s? Misschien heb je onzekerheden kunnen wegnemen. Misschien heb je een luisterend oor kunnen bieden voor collega’s die het moeilijk hadden. Maar wellicht vond je het zelf ook gewoon lastig, omdat niemand wist waar deze situatie heen zou gaan. En het kan zomaar zijn dat je nu ook nog geen idee hebt hoe je het moet aanpakken. Maar één ding is vooral belangrijk: durf positief vooruit te kijken.

Heb je al nagedacht over een reboarding? Dan heb je een mooie eerste stap gezet.

Veel organisaties willen de draad zoveel mogelijk weer oppakken, zoals het voor de coronacrisis was. Dit is dus het moment om een verschil te maken. Zodat jij eruit springt als werkgever en als organisatie. Door oog en oor te hebben voor je medewerkers maak je al een positief verschil in je employer brand. Bied je begeleiding en aandacht? Dan creëer je vertrouwen en rust. En dat zie en voel je terug in de werksfeer. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over een eventuele reboarding? Dan heb je een mooie eerste stap gezet.

Stevige stappen voor een sterke start

Gewoon weer beginnen zonder plan, dat is wellicht zonde. Dit is hét moment om in te zetten op succes. Kijk eerst terug: wat heeft de coronacrisis met je organisatie gedaan? Is de omzet gedaald, je personeelsbestand gewijzigd, de dienstverlening aangepast? Wat betekent de digitalisering voor jullie werkwijze? En wat wil je bereiken in de komende 6 tot 8 maanden? En in de volgende 18 maanden?

Wat zijn de doelen, op welke termijn en welke acties zijn daarvoor nodig?

Welke doelen heb je als organisatie voor ogen? Hoe wil je verder ontwikkelen? Welke prioriteiten stel je? Welke omzet wil je realiseren? Zomaar wat vragen waar je als management of directie mee aan de slag kunt. Zet het kort, maar krachtig ‘op papier’. Wat zijn de doelen, op welke termijn en welke acties zijn nodig om het plan uit te voeren? Wie is erbij betrokken? Welke investeringen zijn nodig en wat levert het op? Zo is de eerste stap gezet om stevig in te zetten op een succesvolle start met een strategische visie.

Op afstand samenwerken: maak een plan

En dan heb je nog zo’n kort, maar krachtig document nodig: voor de aanpassingen op de werkvloer. Wat wordt de opstelling van de werkplekken? Hoeveel mensen kunnen er tegelijk aanwezig zijn? Misschien moet je looprichtingen in de gang aangeven of krijgt iedereen zijn eigen setje schoonmaakartikelen om de directe omgeving zo schoon mogelijk te houden. Hoe ga je om met mensen, die fysieke klachten lijken te hebben? En hoe houd je je medewerkers fit?

En dan die werkpraktijk. Misschien is er een overleg tussen 4 interne collega’s en mensen van buiten. Hoe doe je dat dan? De meeste overlegruimtes zullen net te krap zijn om met meerdere mensen te overleggen én afstand te bewaren. Misschien zit dan elke collega met zijn eigen laptop via een videomeeting in hetzelfde overleg. Het zal allemaal wennen zijn. En vooral: het zal een continu proces van verandering zijn. Dus neem je medewerkers mee in een flexibele aanpak en motiveer iedereen om mee te bewegen en om zelf ideeën aan te dragen voor verbetering.

Bestaande processen in een nieuw jasje

Met alle ontwikkelingen zullen sommige dingen sowieso anders gaan. Waar je voorheen je sollicitanten met een hand verwelkomde, is dat de komende tijd een ‘no go’. Hoe realiseer je de juiste afstand tijdens interviews, maar zorg je toch voor een persoonlijke benadering? Ook de onboarding verandert. Starten er veel nieuwe medewerkers tegelijk? Dan is er de uitdaging hoe je deze mensen in één ruimte kennis met elkaar laat maken. Zoals Monique ten Buur en Frank de Koning van Wervingskracht zeggen: ‘Dit is het ideale moment om de gehele werving & selectie-aanpak eens goed onder de loep te nemen. Hoe je als recruiter bijvoorbeeld het beste de (online) candidate experience kunt verbeteren.’

‘Dit is het ideale moment om de gehele werving & selectie-aanpak eens goed onder de loep te nemen.’

Misschien was je hele recruitmentaanpak sowieso wel toe aan een opfrisbeurt. Nu er minder vacatures zijn, heb je de tijd om met je collega’s de processen op scherp te zetten. Welke verbeteringen hebben de meeste impact en zijn relatief snel toe te passen? Ten Buur: ‘Wij analyseren de recruitmentaanpak in al haar facetten en laten zien welke verbeteringen nodig zijn om de organisatieambities te verwezenlijken. Zo ben jij klaar voor die start na deze bijzondere periode.’

Interessante kansen all over the place

En eigenlijk zitten vóór het solliciteren al interessante kansen om het verschil te maken. Welke aanpassingen doe je in je arbeidsmarktcommunicatie om uptodate te zijn met alle ontwikkelingen? Denk aan je website. Hoe mooi is het als je vooroploopt en als eerste visuals en video’s hebt die voldoen aan de anderhalvemetermaatschappij? ‘Het is helemaal niet ingewikkeld om een video op te nemen terwijl je rekening houdt met alle veiligheidsregels. Veilig nieuwe content ontwikkelen is dus heel goed mogelijk’, zegt bijvoorbeeld Wendy van der Kreeft van Het Creatiehuis. Dus wat houdt je tegen?

Mooi om te zien is, dat ook veel mensen bezig zijn met het welzijn van anderen om hen heen.

Is er iets veranderd voor kandidaten door deze coronatijd? We merken bij onze laatste onderzoeken in de arbeidsmarkt dat het virus wel degelijk veel invloed heeft op kandidaten. Veel mensen hebben meer zorgen over hun huidige baan of hun financiën. En mensen maken zich zorgen over hun gezondheid. Mooi om te zien is, dat ook veel mensen bezig zijn met het welzijn van anderen om hen heen.

De tips, samengevat

Onze tips om je de komende weken/maanden zo goed mogelijk voor te bereiden op die nieuwe start die we gaan maken.

  • Vraag je medewerkers hoe zij de afgelopen weken ervaren hebben en hoe zij aankijken tegen het werken na de coronacrisis.
  • Kijk hoe je steun kunt bieden bij angst, verdriet of twijfel.
  • Zet een strategie uit voor de periode tot het einde van het jaar en voor 2021. Welke doelen wil je bereiken? En welke stappen ga je daarvoor zetten?
  • Richt alle werkomstandigheden in volgens de nieuwe 1,5-metermaatschappij. Met hygiëneregels, risico-inventarisatie en vitaliteitsondersteuning.
  • Bedenk welke gevolgen de nieuwe situatie heeft voor de bestaande processen, zoals sollicitatiegesprekken en onboarding.
  • Neem je medewerkers op een luchtige manier mee in de nieuwe start. Zodat je ook echt met zijn allen de juiste kant op gaat.
  • Bied vertrouwen in deze lastige tijd. Als jij het als werkgever niet doet, wie dan wel? Kijk positief naar de toekomst en deel dat met je collega’s.

#Samensterk

Ten slotte: mensen die nu op het punt staan om af te studeren maken zich zorgen of zij onder de huidige omstandigheden nog wel werk gaan vinden. Als werkgever kun je hierop inspelen en vertellen over de mogelijkheden die jij hebt qua traineeships en startersfuncties. Er zijn natuurlijk ook veel mensen die hun baan zijn verloren door de coronacrisis. Zij krijgen graag een nieuwe kans op de arbeidsmarkt en staan vaak open voor nieuwe mogelijkheden buiten hun comfortzone. Misschien even niet werken in het café op de hoek, maar aan de slag als aspergeprikker, buiten op het land.

Wil je als werkgever het beste maken van deze situatie? Denk dan mee over wat je te bieden hebt.

En iedereen weet dat dat tijdelijk is, dus wil je als werkgever het beste maken van deze situatie? Denk dan mee met de arbeidsmarkt in combinatie met wat jij te bieden hebt. En laat via sociale media weten wat jouw ideeën zijn. Misschien heb je niet direct een passende baan, maar ken je wel de beste tips voor de meest succesvolle sollicitaties. Deel die dan. Zo helpen we elkaar verder. We zien het zo vaak dezer dagen: #zorgvoorelkaar en #samensterk. Doe je mee?

Een sterk werkgeversmerk begint altijd intern, zegt Chantal van Kuyen (Employer Brander). Werkgevers die zich dus nú van hun goede kant tonen, staan straks vooraan als de ergste crisis voorbij is. 'Employer branding is zóveel meer dan een mooi plaatje naar buiten.'

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Chantal van Kuyen, naar eigen zeggen ‘vakfanaat’ als het gaat om employer branding en als zodanig initiatiefnemer van Employer Brander, een bureau dat zich helemaal in deze tak van sport heeft gespecialiseerd.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners