Hoe je vooraan staat als Google for Jobs straks echt komt

Dit jaar maakt Google for Jobs waarschijnlijk nog niet zijn opwachting in Nederland. Maar volgend jaar toch wel? Recruiters beginnen zich in elk geval massaal voor te bereiden. Waar moeten ze dan op letten?

Werf& gastredacteur Op 18 november 2019
Gem. leestijd 4 min 1647x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je vooraan staat als Google for Jobs straks echt komt

Het was volle bak vorige week in Eindhoven, toen daar een gratis classroom ‘Google for Jobs’ werd georganiseerd. Zo’n 250 recruiters waren erop afgekomen, en dat nadat in Amsterdam een maand eerder al zo’n zelfde evenement was georganiseerd. Ook al tot de laatste stoel bezet. Het lijkt erop, met andere woorden, dat wervend Nederland de komst van Google for Jobs serieus begint te nemen.

Logisch ook. Want de komst van het Google-vacatureplatform mag dan al lang verwacht zijn – en tot op heden nooit gekomen, het kan nu toch echt niet lang meer duren, hoor je steeds vaker om je heen. We worden immers al ‘omsingeld‘ door landen waar Google for Jobs al beschikbaar is: van Duitsland tot Groot-Brittannië, en van Frankrijk tot Spanje, tot Zwitserland en Wit-Rusland aan toe. Dan kan het toch nooit meer lang duren voordat ook Nederland aan de beurt is? En Google gaat de introductie niet ver van tevoren aankondigen, zo zei Dirk Driessen (Get.Noticed) tijdens de bijeenkomst. Oftewel: het kan er ineens zomaar zijn. ‘Ik kijk elke dag of het al zover is.’

Tijd voor actie

Tijd voor actie dus, beseffen de vele aanwezigen. Ze krijgen eerst te horen wat Google for Jobs eigenlijk is: een kruising tussen een jobboard, een aggregator en een zoekmachine. Net als ‘Google Shopping’ heeft Google for Jobs een widget, die in Google een aantal zoekresultaten toont voor vacatures. Klik je vanuit de widget door, dan kom je op het Google-platform voor vacatures. De zoekmachine haalt zijn resultaten van recruitmentsites en jobboards en toont daar de vacaturetekst. Solliciteren gebeurt vervolgens op de site waar de originele vacature staat. Staat een vacature op meerdere sites, dan kan de gebruiker kiezen waar hij of zij besluit te solliciteren.

Zo’n 73% van de zoektochten naar een nieuwe baan begint op Google.

Het zal duidelijk zijn dat het belangrijk is om aanwezig te zijn op Google for Jobs. Zo’n 73% van de zoektochten naar een nieuwe baan begint immers op Google, zo toont onderzoek aan. Daarom is het niet alleen belangrijk aanwezig te zijn, maar ook om ‘goed te scoren’. Want wie vindt jou nog als je op pagina 10 of verder staat?

Hoe zorg je voor goede score?

Maar goed, dan is natuurlijk de hamvraag: hoe kom je aan zo’n score die je op pagina 1 doet belanden? Dat begint er simpelweg mee dat je vacature aan een aantal technische vereisten voldoen. Anders ziet Google je helemaal niet staan. Die vereisten:

  • Je data moeten op de juiste manier ‘gestructureerd’ zijn. Anders herkent Google jouw vacature niet als een vacature;
  • Je vacature moet een vacaturetitel en een vacaturetekst hebben;
  • De plaatsingsdatum moet aangegeven worden;
  • De organisatie moet erin staan (voor sommige intermediairs zou dat wel een ‘dingetje’ kunnen zijn. Je kunt dus niet werven voor ‘onze opdrachtgever’. Je noemt de opdrachtgever of je werft namens jezelf);
  • En je moet de locatie weergeven. Soms ook weer lastig voor intermediairs, want ‘omgeving Utrecht’ zal geen geldige locatie zijn…

Aanbevolen velden

Naast de vereisten zijn er ook aanbevolen velden. Die hoef je niet in te vullen, maar als je het wel doet, heeft dat wel positieve invloed op de vindbaarheid:

  • Salaris(range). Je kunt ervoor kiezen het niet te vermelden, maar dan zal Google aangeven wat er ‘in de markt’ voor een dergelijke vacature betaald wordt;
  • Dienstverband;
  • Vacature ID;
  • Einddatum.

De doelgroep bepaalt

Naast deze redelijk technische kant (lees meer bij een speciale site van Get. Noticed), is er ook een andere kant aan Google for Jobs: de kwaliteit van de vacaturetekst. De Google for Jobs-bezoeker bepaalt namelijk zelf ook grotendeels hoe goed een vacature scoort. Als een vacature de aandacht van de bezoeker lang vasthoudt, stijgt deze in de ranking.

Als een vacature de aandacht van de bezoeker lang vasthoudt, stijgt deze in de ranking.

Het doel van Google for Jobs is om werkgevers en werkzoekenden ‘beter te verbinden’. Daarbij geven ze de doelgroep zoveel mogelijk wat ze zelf interessant vinden. En hoe doe je dat? Met pakkende vacatureteksten. Daarover vertelde Nicol Tadema (Voor Tekst) dat het er altijd om gaat je doelgroep in het vizier te houden. Dat begint bij het kiezen van de juiste functienaam. En nee, dit is geen creatief proces, het gaat erom de functienaam te kiezen die de doelgroep verwacht bij een vacature. De functienaam dus, waar de doelgroep het meest op zou zoeken. Met behulp van Google Trends kun je zo de meest gebruikte functienaam kiezen.

Aandacht grijpen en vasthouden

Daarna is het zaak om de aandacht te grijpen. Daar heb je tegenwoordig gemiddeld 6 seconden voor. Een pakkend intro, waarin direct duidelijk wordt waarom iemand voor deze functie zou moeten kiezen is dus essentieel. De echte, onderscheidende en doelgroepgerichte ‘Job Value Proposition’ moet tot uiting komen in ongeveer 40 woorden.

En als je de aandacht verdiend hebt, houd hem dan ook vast. Dat doe je bijvoorbeeld door:

  • doelgroepgericht te schrijven;
  • zoekwoorden te gebruiken die passen bij je doelgroep;
  • te zorgen voor een aantrekkelijke opmaak;
  • actief taalgebruik in te zetten, zoveel mogelijk in spreektaal van de doelgroep;
  • de beweegmotieven en pullfactoren te noemen die de doelgroep belangrijk vindt;
  • de lengte van je zinnen te laten aansluiten bij het niveau van de functie (een academische functie mag iets langere zinnen bevatten dan een VMBO-functie);
  • weg te blijven van clichés (van ‘dynamisch’ tot ‘geen 9-tot-5’);
  • het salaris te benoemen in euro’s.

De glazen bol

Laat ik mijn glazen bol nog een keer uit de kast halen. Wat gaan we allemaal meemaken op het gebied van Google for Jobs?

  • Google for Jobs komt snel naar Nederland;
  • De helft van wervend Nederland schrikt zich dan een ongeluk en moet de schade snel repareren;
  • Bedrijven die daarbij kunnen helpen krijgen het druk;
  • Bedrijven die Google for Jobs snel snappen boeken mooie resultaten.

En komt het dit jaar echt niet? Dan heeft de andere helft van wervend Nederland de opmaak en de teksten van haar vacatures in elk geval al verbeterd. En scoren zij ook op de traditionele kanalen veel beter dan de concurrentie.

hans scheers Over de auteur

Vanuit zijn eigen bedrijf Xapax (wat staat voor: ‘uitzicht’) adviseert Hans Scheers bedrijven op het snijvlak van arbeidsmarkt, marketing/communicatie, (ATS-)systemen, recruitment, online en de daarbij passende innovaties.

Foto boven: Stef Geraets; slide uit de presentaties van de classroom.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners