Millennials laten likkebaarden bij jouw bedrijf? Dat doe je zo!

Jeroen Moerenhout Op 29 juni 2016 Gem. leestijd 3 min998x gelezen
Deel dit artikel:
Millennials laten likkebaarden bij jouw bedrijf? Dat doe je zo!

Millennials hebben andere waarden. Wat betekent dat voor wie hen wil werven? Drie dingen: maak ze cultuureluurs, laat ze likkebaarden en zorg voor een solleasytatie.

We will more likely adapt the values of millennials then the other way around”, zei Steve Howard (de CSO van IKEA) begin februari tijdens de NRC Live ImpactDay. De Millennials – geboren tussen 1980 en 2000 – hebben waarden die botsen met de klassieke opvattingen van de gevestigde orde. Hoe moeten we ons daaraan aanpassen in het aantrekken van personeel?

Makkelijk en aantrekkelijk

De oplossing is eigenlijk vrij simpel: maak het a. aantrekkelijk en b. makkelijk.

Delen en verbinden

Wat zijn precies de waarden die millennials zoeken in een werkgever? Deloitte publiceerde recent een wereldwijd een mooi onderzoek hierover. Uit deze Millennial Survey blijkt dat millennials vooral willen verbinden, willen delen en toegang willen hebben tot de allerbeste producten en diensten.

Focus op mensen – minder op winst

Als werknemers willen ze erkend worden en zich ontwikkelen in leiderschap. Een juiste work-life-balance is daarbij voor hen essentieel, evenals flexibiliteit in waar en wanneer ze kunnen werken. Een interessante werkgever moet zich focussen op mensen (werknemers, klanten en maatschappij), de beste producten en diensten, een hoger maatschappelijk doel en gedeelde waarden – en minder op winst.

Maar hoe dan? 3 tips

Eigenlijk weten we dit allemaal al een tijdje, toch zie ik nog weinig goede voorbeelden van aantrekkelijke vacatures voor millennials. Is het misschien lastig deze waarden te vertalen naar het recruitmentproces? Daarom hierbij een aantal tips:

#1. Laat ze “likkebaarden”

Doe niet aan bedrijfspropaganda. Vertel niet hoe groot en geweldig jullie boot is, maar vertel over de bestemming waar jullie klanten heen varen. Als jouw bedrijf zo geweldig is, laat dat dan blijken uit de waarde die jullie bieden en niet uit de omzet en winst. Wat is bijvoorbeeld de NPS-score van jouw bedrijf? En de score op medewerkertevredenheid? Vertel in welke innovatie jullie investeren om je producten en diensten nog beter te maken. Waaruit blijkt dat jullie bestaansrecht hebben voor de toekomst en een leidend bedrijf zijn dat mensen bewonderen? Kun je die vragen beantwoorden? Mooi!

Vertel niet hoe groot je boot is, maar vertel over de bestemming waar je klanten heen varen

#2. Maak ze “cultuureluurs”

Millennials willen werken bij organisaties die uitdragen dat ze individuele ambities ondersteunen, gedeelde waarden realiseren, samenwerking stimuleren en een op vertrouwen gebaseerde cultuur neerzetten met een sterk gevoel voor een doel. Bij een plek waar communicatie open en free-flowing is en een cultuur van solidariteit en tolerantie heerst. Vertel daarom over jullie doel, voorbij de omzet en winst. Vertel liever over jullie kernwaarden, die gestoeld moeten zijn op inclusiviteit, respect en gelijkwaardigheid.

De professional van nu wil centraal gesteld worden. Hij wil zich ontwikkelen, delen en verbinden. Vertel daarom hoe jullie ideegeneratie stimuleren en cross-team-samenwerking bevorderen. Hoe mentoring en coaching is ingericht om leiderschaps-skills te ontwikkelen. Dan zullen zijn of haar ogen beginnen te glinsteren.

#3. Zorg voor een “solleasytatie”

Een mooie vacature is één, maar het hele proces moet mooi zijn, want de nieuwe generatie werknemers is kritisch. Uit een recent onderzoek blijkt dat 1 op de 10 kandidaten een bedrijf en vaak zelfs een gehele sector vermijden na één slechte sollicitatie-ervaring. Processen zijn vaak te lang en te ingewikkeld met gebrekkige of ontbrekende feedback. Zorg dus dat het sollicitatieproces een afspiegeling is van de cultuur van je bedrijf: snel, makkelijk en communicatief. Zo zou je het zelf als sollicitant toch ook willen?

Zij bepalen…

Talent is in the lead, de schaarste neemt toe. Het kwantitatieve aanbod in talent overstijgt de huidige vraag steeds meer, maar kwalitatief matcht het juist steeds minder. Overdenk daarom de manier waarop je jonge professionals aantrekt. Zij bepalen. Ze hebben andere wensen en ambities en willen die vervuld zien worden. Het zijn net klanten. En hoe ben jij zelf als klant? Precies…

jeroen moetenhoutJeroen Moerenhout werkt bij De Staffing Groep, bedrijf in HR en staffing solutions, waar hij ondernemingen adviseert op het gebied van in-, door- en uitstroom van talent. Hij is tevens oprichter van Leefvermaak.

Lees meer van Jeroen:

 Foto via Flickr.com

 

Tags:
Deel dit artikel:
Jeroen Moerenhout

Jeroen Moerenhout

Consultant Arbeidsmarktstrategie bij Leefvermaak
Jeroen Moerenhout is zelfstandig Consultant Arbeidsmarktstrategie bij Leefvermaak en gespecialiseerd in conceptontwikkeling voor Recruitment en Talentmanagement. Jeroen schrijft en blogt over de toekomst van werk.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.