Hoe l’Oréal selfies, emoji’s en video’s inzet om talent te werven

Peter Boerman Op 19 oktober 2015
Gem. leestijd 4 min 1174x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe l’Oréal selfies, emoji’s en video’s inzet om talent te werven

Ook emoji’s en selfies kunnen helpen talent binnen te hengelen. Bij cosmeticaconcern l’Oréal weten ze hoe dat moet.

Het Franse bedrijf heeft een recruitmentteam dat zwaar investeert in sociale media en creatieve content, om zo een talentpijplijn op te bouwen. En het werkt. Zo heeft het concern op LinkedIn al 700.000 volgers, schrijft recruitmentgoeroe Paul Petrone, die een bijeenkomst bijwoonde van twee van de meest direct betrokkenen, Frederique Scavennec en Zvi Goldfarb. De twee focusten daarbij op drie specifieke vormen van content die helpen om de fanschare op te bouwen.

#1. Selfies van de recruiters en hun bijzondere aannames

Niet meer en niet minder dan dat: als een recruiter iemand aangenomen had, van wie hij of zij zelf dacht dat het een heel bijzonder iemand was, werd een selfie gemaakt. En gepost. Zoals deze voorbeelden:

loreal heidi

loreal ekaterina

loreal phoenix

Toen er eenmaal een hoop van waren, besloot l’Oréal er zelfs maar een eigen webpagina van te maken. Met natuurlijk ook weer een oproep om het bedrijf te volgen op LinkedIn. Handig, zegt Petrone, omdat het ook ervoor zorgde dat mensen l’Oréal zagen als een plek waar mensen echt om elkaar geven.

#2. Recruiten via emoji’s

Nog zo’n trend die het cosmeticaconcern goed wist te vangen, en goed wist om te zetten in nuttige recruitmentcontent. Het bedrijf vroeg eerst de eigen medewerkers om hun functie te omschrijven met alleen maar emoji’s. Dat leverde onder meer het volgende resultaat op:

emoji-job-description

Daarna vroegen Scavennec en Goldfarbaan hun doelgroep om hun droombaan in emoji’s te beschrijven. Dat deden ze zo:

loreal 4

De respons was indrukwekkend, getuige onder meer de volgende tweet:

loreal-emoji-job-description

En voor het geval je zelf niet zo vloeiend bent in emoji, hier is de vertaling:

emoji-translation

Toen de tweets over de hele wereld verschenen, maakte het recruitmentteam een ‘heat map’ met de meest voorkomende emoji’s, en zette het op de wereldkaart. Het resultaat:

dream-job-emojis

Opnieuw bleek dit een slimme manier om buzz rondom het merk te creëren, terwijl het merk tegelijk als innovatieve, trendbewuste en creatieve werkplek op de markt kwam te staan.

#3. Delen wat mensen zouden zeggen tegen hun jongere ik

Om wat interessante content voor kandidaten te creëren, ging l’Oréal naar San Francisco en vroeg daar mensen op straat welk advies ze zouden geven aan hun jongere ik. Dat leverde de volgende video op:

Geïnspireerd door het succes van die video, besloot l’Oréal dit ook te vragen aan haar eigen medewerkers. En dat leverde bijvoorbeeld weer deze video op:

Opnieuw: interessante content voor de doelgroep, bekeken door duizenden mensen, onder wie veel nieuwe LinkedIn-volgers of directe sollicitanten. En om het momentum gaande te houden, begon l’Oréal ook andere vragen te stellen aan de eigen medewerkers, zoals: wat was de beste vakantie die je ooit hebt gehad? Of wat was de mooiste plek waar je ooit bent geweest? Wat was je meest thrilling experience?

Al deze content trok samen gemiddeld zo’n 50.000 unieke bezoekers naar de vacaturepagina’s van l’Oréal. Bovendien kwam het bedrijf zo bekend te staan als creatief en cutting-edge, wat natuurlijk precies past bij hun employee value proposition (EVP). De manier van werken zal dus ook echt niet geschikt zijn voor ieder bedrijf. Maar inspireren kan het natuurlijk wel, en je laten nadenken over de content die je op dit moment zelf genereert om kandidaten aan te trekken.

Zelf ook leren hoe je video kunt inzetten in je arbeidsmarktcommunicatie?

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners