Hoe Maersk via Facebook 600 procent meer sollicitanten kreeg

Peter Boerman Op 15 september 2014
Gem. leestijd 2 min 4480x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Maersk via Facebook 600 procent meer sollicitanten kreeg

Liefst 3.000 nieuwe mensen moest Maersk wereldwijd werven. En dat vrijwel zonder enige online aanwezigheid. Dankzij Facebook werd het alsnog in recordtempo een succes. Voor een budget van minder dan 2.000 euro.

Over de wervingskracht van Facebook doen wel meer verhalen de ronde. Het succesverhaal van het Hard Rock Café in Florence wordt vaak als ultiem bewijs aangevoerd. Maar daar kan er nu wel eentje bij, zo lijkt het: die van het Deense boorplatformbedrijf Maersk.

Uitdaging

Het bedrijf stond voor de uitdaging om binnen enkele jaren 3.000 nieuwe, goed gekwalificeerde medewerkers aan te nemen, een verdubbeling van de huidige omvang. Geen makkelijke opgave, want de markt van technici waarin Maersk vist is heel krap, en de concurrentie scherp. En dus waren ‘nieuwe manieren’ van werven nodig, zoals het bedrijf zelf uitlegt in een knap filmpje.  Die nieuwe manieren werden gevonden op Facebook.

Hoe Maersk het aanpakte

De stap naar Facebook ging niet bepaald vanzelf, vertelt Nanna Christine Worsaae, digital marketing manager van het bedrijf. Er was veel interne weerstand, vooral bij HR. Toch werd besloten de site een make-over te geven, en een Facebook-community op te starten, gevolgd door aanwezigheid op LinkedIn, YouTube, Vimeo en Instagram. In de Facebook-community, zo werd besloten, zou het níét om vacatures draaien, maar juist om de technische hoogstandjes waar het bedrijf toe in staat is. De community zou ook een platform moeten worden waar toekomstige en huidige medewerkers elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar in gesprek kunnen gaan, onder meer over het leven offshore. Een inhoudelijke community dus, en geen vacaturefuik.

Zie hier een presentatie van Nanna Christine Worsaae over de aanpak:

Resultaten

De aanpak betaalde zich in korte tijd uit. Want hoewel het nadrukkelijk niet ging om vacatures posten, steeg het aantal kwalitatieve sollicitaties snel. Een greep uit de resultaten: het bereik van de Facebookpagina steeg in korte tijd van 18.000 naar 60.000 bezoekers per week, zonder dat daarvoor werd geadverteerd. De Facebook-carrière-app werd zelfs 10 keer vaker gebruikt dan eerder. Bovendien besteedden kranten, tijdschriften en zelfs nationale tv-programma’s in Denemarken aandacht aan het initiatief, waardoor de Facebook-pagina nóg meer bezoekers kreeg. Het aantal likes op de pagina ligt nu rond de 130.000.

700 sollicitanten

Wijs geworden door de eerste Facebook-ervaringen besloot Maersk ook voor het werven van personeel in Houston, Texas, hier een campagne op te starten. Dit leverde in vier weken tijd 700 kwalitatief goede sollicitanten op, een stijging van 600 procent in vergelijking met eerdere campagnes. En dat met een budget van nog geen 10.000 Deense kronen, omgerekend nog geen 2.000 euro. Het succesgeheim, volgens Maersk? ‘Engaging and attracting people on social media.’ En die vacatures, die komen met zoveel betrokken mensen daarna dus blijkbaar als vanzelf gevuld.

Lees meer over recruitment via social media in het nét verschenen boek van Jacco Valkenburg!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners