Hoe De Mandemakers Groep met 1 interview 12 nieuwe managers wist te vinden

Peter Boerman Op 07 september 2017
Gem. leestijd 3 min 1777x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe De Mandemakers Groep met 1 interview 12 nieuwe managers wist te vinden

Ben Mandemakers geeft niet veel interviews. Maar om nieuwe managers te vinden, maakte hij graag een uitzondering. En voor Humberto Tan natuurlijk ook. Resultaat: 12 aannames. And still counting.

De Mandemakers Groep heeft 5.500 mensen in dienst. Daarmee is het wat je zegt echt een grote werkgever. De grootste woonretailer van Nederland zelfs. ‘Maar het bedrijf staat nog niet bij iedereen op de radar als potentiële werkgever’, aldus Rosanne Hendrikx, die werkt bij reclamebureau Scheepens. ‘Met name in het management-segment is het lastig werven. Want onbekend maakt onbemind.’

Exclusief evenement

Maar ja, hoe doe je dat dan, bekendheid genereren en op de radar komen bij die potentiële manager? Samen met DMG verzon Scheepens daarom een opvallende wervingsactie. Een actie waarbij boegbeeld en de nog altijd zeer actieve eigenaar Ben Mandemakers zelf centraal zou komen te staan. ‘Want de cultuur, dat is toch vooral oprichter Ben Mandemakers zelf’, aldus DMG-recruitmentmanager Corina van Hemert.

mandemakers ben jij toekomst

Oké, Mandemakers heeft al meermalen duidelijk gemaakt helemaal niet van interviews te houden. Maar zou hij niet een keer een uitzondering willen maken voor een exclusief evenement op het hoofdkantoor met 100 geselecteerde genodigden (en potentiële nieuwe vestigings- en regiomanagers) om vragen te beantwoorden over zijn manier van leidinggevenden? Dat alles onder het mom: ‘Ben. Jij. De Toekomst?’

Humberto Tan

Mandemakers zegde toe. Om het interview meteen een serieuze uitstraling te geven, werd bovendien Humberto Tan gevraagd. ‘Nadat we ons verzekerd hadden van zijn medewerking, richtten we het event in als een talkshow, die zo op tv kon’, blikt Hendrikx terug. ‘De inrichting, verlichting en tv-camera’s gaven bij binnenkomst meteen een solide en professionele uitstraling.’

Online campagne

Een (met name online) campagne zorgde er vervolgens voor dat er ook genoeg bezoekers zouden zijn. Er werd gericht gebannerd op Facebook en LinkedIn, er kwamen videootjes, en later werd dat nog aangevuld met uitgebreidere communicatie op jobsites. Ook kwamen er advertenties in diverse dagbladen om de naamsbekendheid van het evenement een extra push te geven.

6 vragen over de cultuur

De site kende twee ingangen’, vertelt Hendrikx. ‘Organisch verkeer landde op het verhaal van Ben, waar je snel doorheen kon scrollen. Bezoekers die dit verhaal al hadden gezien of gelezen in een uiting, kwamen op de aanmeldingspagina terecht, waar ze hun naam, mailadres en LinkedIn-url konden achterlaten. Vervolgens kregen ze 6 vragen te beantwoorden over de cultuur binnen De Mandemakers Groep, die waren opgesteld door Brandgiving. Daarmee ontdekten we snel of deze bezoekers – ongeacht kwalificaties en ervaring  – zouden matchen met onze cultuur.’

mandemakers ben jij toekomst

De resultaten

Wat begon met bijna 1,4 miljoen impressies, eindigde in 8.228 unieke bezoekers aan de campagnesite, 24,1 procent meer bezoek aan werkenbijdmg.eu, en 242 aanmeldingen voor het evenement. Van hen werden er 69 uitgenodigd. Een aantal high potentials dat al op het wensenlijstje van De Mandemakers Groep stond, bracht het uiteindelijke aantal gasten in de zaal op 100. ‘Deze mensen kwamen allemaal uit interesse op het event af’, aldus Hendrikx. ‘Na afloop gaven ze aan dat ze niet eerder zo’n compleet en overtuigend beeld hadden gehad bij hun potentiële volgende werkgever.’

12 nieuwe managers aangenomen

En dat niet alleen, ook het wervingsdoel lijkt met het interview bereikt te worden. Nu, een paar maanden na het evenement, zijn al 12 nieuwe leidinggevenden aangenomen. En er lopen nog gesprekken met 4 kandidaten. ‘Een mooie campagne en een mooi resultaat’, aldus DMG’s directeur marketing en e-commerce Wim de Ruiter. En ook Ben Mandemakers zelf, normaal geen liefhebber van interviews, is over deze actie wél enthousiast. ‘Een groot succes’, noemt hij het zelfs. ‘Dit smaakt naar meer’, concludeert recruitmentmanager Corina van Hemert dan ook.

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners