Hoe ook Microsoft met een eigen ATS (stilletjes) de recruitmentmarkt betreedt

Peter Boerman Op 09 augustus 2017
Gem. leestijd 2 min 1505x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe ook Microsoft met een eigen ATS (stilletjes) de recruitmentmarkt betreedt

In alle commotie rondom Google en Facebook zou je het bijna vergeten, maar ook Microsoft richt zijn pijlen steeds nadrukkelijker op de recruitmentmarkt.

Het begint steeds duidelijker te worden wat de softwaregigant beoogt met de overname van LinkedIn vorig jaar, voor een bedrag van bijna 25 miljard euro. Met de recente lancering van Microsoft Dynamics 365 for Talent begint het bedrijf een soort eigen ATS, waarin bijvoorbeeld LinkedIn-profielen meteen kunnen worden ingelezen.

Interviews plannen

De software is vanaf deze maand over de hele wereld beschikbaar. Hij belooft organisaties te helpen ‘talent aan te trekken en te behouden’. Het is onder meer mogelijk interviews te plannen met de tool, en inzicht te krijgen in waar een kandidaat zich in het proces bevindt. Ook kun je makkelijk (mobiel) feedback over kandidaten met collega’s delen. De LinkedIn-profielen van kandidaten zijn gedurende het hele proces zichtbaar en je kunt vanuit het systeem rechtstreeks mailen met InMail. Niet verwonderlijk is de software ook meteen te integreren met alle andere Microsoft-producten.

microsoft talent

Vanaf 40 dollar per gebruiker

Het ATS van Microsoft wordt op de markt gebracht met de slogan ‘All you need is Talent’. Het systeem is te gebruiken vanaf 40 dollar per gebruiker per maand. Daarmee is de prijs een stuk scherper dan die van concurrent Google, dat zijn Google Hire in Amerika voor minstens 200 dollar per maand lanceerde. Maar goed, dat systeem is dan wel weer te integreren met de rest van het hele Google-ecosysteem, van Gmail tot de Google Calendar.

Microsoft brengt zijn ats op de markt met de slogan ‘All you need is Talent’

Geruisloze lancering

Misschien ligt het aan de naam Microsoft, misschien komt het doordat Microsoft veel nieuwe cloudsoftware uitbrengt, maar de lancering van het ATS vond in elk geval een stuk geruislozer plaats dan die van Google. Toch verwacht het bedrijf er veel van. Niet alleen het hele recruitmentproces zit erin. Er zijn ook mogelijkheden voor onboarding, voor verhoging van de betrokkenheid van medewerkers, en voor planning van opleidingen.

Druk op de recruitmentmarkt

Het heeft even geduurd voordat de grote techgiganten zich op de recruitmentmarkt stortten. Maar het begint er nu wel serieus druk te worden. Google is er dus actief, met zijn Google Hire, en Google for Jobs, en ook Facebook ziet wel brood in werving en selectie. Een grote en snelgroeiende partij als Workday zet bovendien stevig in op recruitment. Maar dankzij de combinatie met LinkedIn lijkt good old Microsoft toch ook stevige troeven in handen te hebben. Benieuwd hoe dat gaat aflopen…

Lees ook

Meer weten over de laatste recruitmenttech?

Op 23 november vindt in Utrecht voor de tweede keer het Recruitment Tech Event plaats, met keynotes van onder meer Hung Lee en Ben van der Burg, maar liefst 24 breakouts, tientallen techdemo’s en de uitreiking van de Recruitment Tech Awards 2017. Wie zich inschrijft vóór 1 oktober, profiteert nog van 50 euro early bird-korting

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners