Hoe Opel via een leugentje-om-bestwil aan meer vrouwelijke sollicitanten kwam

Bas van de Haterd Op 07 maart 2018
Gem. leestijd 3 min 921x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Opel via een leugentje-om-bestwil aan meer vrouwelijke sollicitanten kwam

Voor de functie van autoverkoper is bijna geen vrouw te vinden. Dus draaide Opel – heel slim – voor één keer zijn naam om. Toen lukte het ineens wél.

Van alle autokopers is 50 procent vrouw. Van alle autoverkopers daarentegen is slechts 4 procent vrouw. En hoe goed je mannen ook traint om vrouwen te begrijpen, laten we eerlijk zijn, heren: helemaal lukken zal dat nooit. Ook (of misschien: vooral) niet als het gaat om de keuze van een auto.

Vrouwen solliciteren niet als autoverkoper

Het probleem: vrouwen solliciteren niet of nauwelijks op vacatures voor een autoverkoper. Maar Opel wil ze wel graag aantrekken. Dus bedacht het automerk, samen met Randstad en reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam een plannetje. Ze schreven twee 100% identieke advertenties. Eén voor Opel, met felgeel erbij, en het bekende logo als afsluiter. De ander was voor (het verzonnen) lifestylemerk Jade, met een mooi pastelkleurtje, en als afzender Randstad. De tekst was echter verder exact dezelfde (Voor de oplettende kijker: het logo van Jade is precies het omgekeerde van Opel…)

opel vacatures

Het resultaat? Acht keer zoveel vrouwen!

Het resultaat: in 2 weken tijd kreeg de Opel-vacature 84 sollicitanten, onder wie 8 vrouwen (zo’n 9 procent). De Jade-vacature kreeg daarentegen 56 sollicitanten, van wie 41 vrouwen (liefst 73 procent!). De verwachting vooraf bleek dus te kloppen: vrouwen solliciteren liever bij een lifestylemerk dan bij een autodealer, ook al is de vacature verder exact hetzelfde.

‘Jade bestaat helemaal niet’

De kandidaten kregen vooraf een korte telefonische screening en tijdens het gesprek werd uitgelegd dat Jade niet bestond en dat het ging om een vacature bij Opel. Geen probleem voor de meesten, zo bleek. Zeven van de vrouwen die op de Jade-vacature hadden gesolliciteerd zijn inmiddels namelijk door naar de tweede ronde van het gesprek. De vacature staat overigens nog steeds open en vrouwen met interesse in een verkoopbaan bij Opel kunnen nog solliciteren tot en met 31 maart.

Goed begin?

Beginnen met een leugen is doorgaans niet de beste basis voor een gezonde relatie. Maar omdat hier al heel snel uitgelegd wordt waarom men zo begonnen is, vind ik het in dit geval zelf niet heel vervelend, hoewel ik me wel afvraag hoeveel vrouwen heel teleurgesteld waren. Ze maken immers ook tijd vrij voor een persoonlijk gesprek waarin hen verteld wordt dat de baan waarop ze solliciteerden niet bestaat.

Beginnen met een leugen is doorgaans niet de beste basis voor een gezonde relatie.

Van de 41 sollicitanten zijn er 7 door naar de volgende ronde, waarbij Opel in het midden laat of de andere vrouwen zelf zijn afgehaakt of dat ze ongeschikt waren bevonden. Omdat ik die data niet heb, vel ik daar geen oordeel over.

Diversiteit telt – en kun je dus sturen

Diversiteit is belangrijk, dat weten we al heel lang en dat blijkt uit elk onderzoek. Vaak hoor ik dat goede vrouwen, of goede mensen met een migratie-achtergrond, of goede vul het maar in, niet te vinden zijn. Opel laat nu zien dat dat relatief is, als je maar bereid bent je wervingsproces aan te passen. Zelf heb ik, en ook bijvoorbeeld Vodafone in de UK, met behulp van Textio (bij Engelstalige vacatures) bijvoorbeeld heel goede resultaten geboekt om meer vrouwen aan te trekken voor technische functies. De juiste woordkeus is ongelooflijk belangrijk. En als man, maar ook veel vrouwelijke recruiters, hebben een bepaalde vakblindheid op dit gebied gekregen.

In elk geval lef getoond

Om goede kandidaten met een andere signatuur te vinden als je normaal binnenhaalt moet je wel bereid zijn om te experimenteren met je vorm en je media. Of dat zo extreem moet als bij Opel moet je van geval tot geval bekijken. Ik moet ze één ding nageven: ze hebben in ieder geval lef getoond en dat kan ik erg waarderen.

bas van de haterd

De auteur van dit blog, Bas van de Haterd, is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.

Lees ook van Bas:

Tags:
Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners