Feel Good Friday: De grappige strijd rondom Albert Heijns 'Kom-er-bijbaan'-campagne

Dat je niet altijd origineel hoeft te zijn om toch veel aandacht te trekken, dat bewijst de nieuwe bijbaan-campagne van Albert Heijn. Al blijkt originaliteit in recruitment sowieso wel een dingetje…

Peter Boerman Op 23 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min616x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: De grappige strijd rondom Albert Heijns 'Kom-er-bijbaan'-campagne

‘Gr)appie, (G)appie, na-appie!! Fijn dat je onze campagne zo waardeert. Kom erbij. Je nieuwe collega’s wachten op je!! Hoe lekker is dat!’ Robert Dollevoet, HR Director en manager van de Jumbo Academy, kan er wel om lachen. Op LinkedIn deelt hij een vette knipoog uit naar de nieuwe bijbaan-campagne van Albert Heijn. Want dat ‘Hé-jij-kom-erbij-baan!’ van Albert Heijn, lijkt dat niet toevallig érg veel op het ‘#komerbijbaan‘ waarmee Jumbo sinds vorig jaar ook zijn bijbaners werft?

Een goed idee heeft altijd meerdere vaders, zullen we maar denken…

Hilariteit alom bij de ontdekker, maar ook Jumbo zelf bleek niet de eerste die het idee bedacht. Want wie de hashtag volgt, stuit ook al snel op Kruidvat, dat nog net iets eerder haakjes gebruikte om min of meer dezelfde woordgrap te maken: “Kom er bij(baan)!” Kortom: een goed idee heeft altijd meerdere vaders, zullen we maar denken…

Maar daarmee was de koek nog niet op…

Dat blijkt ook het geval voor de clip die bij de campagne hoort. Coolblue-CEO Pieter Zwart ontdekte namelijk dat de video van Appies bijbaan-campagne wel héél veel gelijkenissen vertoonde met een video die Coolblue net een paar maanden eerder had gemaakt. Soms zelfs met compleet identieke zinnen. ‘Shout out naar degene die hiervoor betaald heeft gekregen. #hoedan #lekkergewerktpik‘, zette hij daarom op LinkedIn. En, met een mooie kwinkslag: ‘#tweedehalveprijs‘.

Het leverde vervolgens zelfs een mooie rap-fittie op. ‘Lekker clippie, maar we willen Harry Piekema back’, rappen Marlin. & Shqq (Marlin Anindjola en Shaqeel Zimmerman) in een heuse diss track naar de Albert Heijn-campagne. ‘En voor een hitje kun je bellen. Vandaag besteld, morgen komen we ‘m brengen’, reageren ze, verwijzend naar Coolblue. Waarna we Pieter Zwart ineens met een boodschappenmand voor de deur zien staan.

Het origineel van Coolblue:

De clip van Albert Heijn:

En de recente reactie daar weer op, van Marlin. & Shqq

Volgens Albert Heijn is het idee voor de rap echter zeker niet van Coolblue gejat. Het idee stamt zelfs al uit maart. Het was destijds bedacht als onderdeel van een arbeidsmarktcampagne, zo vertelde woordvoerder Anoesjka Aspeslagh recent tegen Adformatie. ‘Toen brak de coronacrisis uit, en hebben we het even stopgezet. Half juni zijn we intern mensen gaan werven voor onze videoclip, hebben posters opgehangen in de winkels en via social oproepen gedaan. Een paar weken later kwam Coolblue met zijn song.’

Ook Coolblue bleek niet zo origineel

Voor Albert Heijn en hun bureau Boomerang was dat nummer van Coolblue geen reden hun song-onderdeel van de bredere campagne stop te zetten. Wel werd er volgens Aspeslaghin in de clip even verwezen naar Coolblue, bij wijze van ‘knipoog’: ‘Hey shout out naar alle boys & girls in blue.‘ Aspeslagh kan de antwoord-rap van Coolblue trouwens wel waarderen, zegt ze. ‘Ik vind het erg goed gemaakt. Plagiaat van ons was het natuurlijk niet. Er zijn meer bedrijven met zo’n idee, een song met clip past gewoon goed bij de jonge doelgroep die zowel Coolblue als wij willen benaderen.’

‘Een clip past gewoon goed bij de jonge doelgroep die zowel Coolblue als wij willen benaderen.’

Daarin heeft de Albert Heijn-woordvoerder in elk geval gelijk. Want ook Coolblue bleek bepaald niet de eerste die op het idee kwam. Want wat bijvoorbeeld te denken van deze rap waarmee McDonald’s in april kwam?

Favoriete bijbaan-werkgever

Of Albert Heijn wakker zal liggen van alle ophef rondom de nieuwe campagne? Dat valt te bezien. Eerder deze maand bleek namelijk uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group dat de nog altijd grootste supermarktketen van Nederland opnieuw – voor de derde keer op rij – de favoriete bijbaan-werkgever is voor scholieren en studenten. Nog voor Jumbo (#2) en Kruidvat (#5) dus. En Coolblue, en McDonald’s? Die komen in de top 10 zelfs (nog) helemaal niet voor…

Bekijk ook:

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark