Zo overtuig je je CFO om meer te investeren in recruitment

Vraag elk groot bedrijf naar het geheim van hun succes, en ‘talent’ is het antwoord. Maar dat betekent nog niet dat je voor recruitment zomaar een groot budget lospeutert. Hoe kom je voorbij de CFO? Het Recruitment Leaders Network heeft daarvoor een aantal richtlijnen opgesteld.

Peter Boerman Op 11 december 2020
Gem. leestijd 3 min 534x gelezen
Deel dit artikel:
Zo overtuig je je CFO om meer te investeren in recruitment

Ja, recruitment is de belangrijkste functie in de organisatie. Het succes wordt gevormd door de mensen. Het geheim zit hem in het goede talent. We kennen allemaal de clichés. Maar als puntje bij paaltje komt, is de financiële afdeling niet altijd zomaar van zins om flink te investeren in werving en selectie. De Chief Financial Officer (CFO) wil elke euro verantwoord zien, voordat hij of zij budget toekent.

Als recruitment leader is het noodzakelijk om de CFO aan boord te krijgen van jouw plannen.

Als recruitment leader is het dan ook noodzakelijk om de CFO aan boord te krijgen van jouw plannen voor het komende jaar. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?  Het Nederlandse Recruitment Leaders Network (RLN) interviewde recent 8 CFO’s (en 1 CEO) van grote organisaties om op die vraag antwoord te krijgen. De conclusie daarvan is te lezen in een whitepaper, waaruit hier vast enkele hoogtepunten zijn opgenomen.

cfo overtuigen

Belang van data

Een van de belangrijkste lessen die erin te lezen valt, is het belang van data. ‘We hebben momenteel niet genoeg inzicht in hoe lang het duurt om nieuwe mensen aan te nemen. Als CFO worstel ik met de realiteit dat we nog niet op een punt zijn dat we weten waar we hierin kunnen verbeteren’, zegt bijvoorbeeld Joost Gietelink, CFO van Enza Zaden.

‘Opinies moeten nooit gebaseerd zijn op iets dat iemand in de koffiehoek heeft gehoord.’

Ook iemand als Ruben Baldew, CFO van Accell, ziet meer data als absolute noodzaak, wil je als recruiter budget loskrijgen. ‘Opinies moeten nooit gebaseerd zijn op iets dat iemand in de koffiehoek heeft gehoord. Het gaat om meerdere datapunten, gevat in de goede context. Objectieve informatie, gefundeerd in feiten, dat is belangrijk voor mij.’ Een standpunt dat wordt onderschreven door Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo. ‘Het belangrijkste is dat de recruitment leader in staat is te overtuigen. Je komt verder als je de goede dingen kunt laten zien, in plaats van dat je de verkeerde dingen heel goed weet uit te voeren.’

Cultuur is key

Cultuur mag misschien niet het eerste zijn waar je aan denkt als je het hebt over recruitment, het is toch cruciaal, zeggen de geïnterviewde CFO’s. ‘Recruitment moet zich bewust zijn van de posities waarin het mensen plaatst’, zegt bijvoorbeeld Peter Schollmann, CEO van Securitas. ‘Als mensen bij ons vertrekken, kijken we altijd waarom er een mismatch was. Soms komt dit door een cultuurverschil. Daarom vinden wij ook recruitment binnen de organisatie hoort en je het niet moet outsourcen.’

Meer weten?

Dit is slechts een klein uittreksel van de in totaal 7 richtlijnen voor recruitment leaders in de exclusieve (Engelstalige) whitepaper ‘How to convince your CFO’. Download hem en schrijf je meteen in voor de nieuwsbrief van ToTalent.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners