Hoe Randstad voor het eerst campagne voert voor zijn eigen medewerkers

Randstad kennen we natuurlijk allemaal als uitzendbureau. Maar als werkgever zelf is het bedrijf minder bekend. Een nieuwe wervingscampagne moet daar verandering in brengen. Een primeur! Maar hoe kreeg die campagne verder vorm?

Peter Boerman Op 10 augustus 2022
Gem. leestijd 3 min 1471x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Randstad voor het eerst campagne voert voor zijn eigen medewerkers

Voor het eerst. In de geschiedenis. Zo typeert Pomme van Maren, employer branding specialist bij Randstad Groep Nederland, de recente campagne, waarmee ‘s werelds grootste uitzender voor de verandering nu eens zichzelf als werkgever in de spotlights zet. ‘Iedereen kent Randstad natuurlijk als uitzendbureau’, zegt ze. ‘We doen ook veel wervingscampagnes om kandidaten aan te trekken voor onze uitzendvacatures. Maar dat je ook bij Randstad zelf kunt werken, op kantoor, daar zijn mensen veel minder bekend mee.’

En de nieuwe campagne moet daar dus verandering in aan gaan brengen. De campagne, gestart in juni, heeft een looptijd van ongeveer een jaar, zo is de bedoeling. Doel ervan is ‘om aandacht te genereren voor het aantrekken van nieuwe collega’s bij Randstad. Deze campagne richt zich dan ook volledig op de personen die bij Randstad zelf werken en hoe het werken bij Randstad eruitziet’, aldus Van Maren.

Het ‘Randstad-gevoel’ 

Het concept is ontstaan ‘door veelvuldig met onze eigen collega’s in gesprek te gaan’, vertelt ze. ‘In totaal hebben 80 verschillende collega’s uit het hele land en uit verschillende onderdelen meegedacht over het concept. Belangrijk was hierbij dat we het echte verhaal vertellen én dat we “het Randstad-gevoel” uitstralen. Een bewezen regel in de arbeidsmarktcommunicatie is: “Je huidige mensen trekken nieuwe mensen aan”. Dus laten we hen het verhaal van Randstad vertellen. In hun eigen woorden.’

In totaal hebben 80 collega’s meegedacht over het concept.

Hoofdboodschap van de campagne is geworden: ‘We werken allemaal anders. Samen zijn we Randstad’. Dit thema is vertaald door ‘contrasten te laten zien’, aldus Van Maren. ‘Juist doordat we verschillende verhalen van mensen hoorden hoe zij zelf zijn en hoe zij hun werk inrichten. Door die contrasten tussen personen te laten zien en vervolgens in beeld te brengen dat we samen Randstad zijn, maakt dat deze campagne écht Randstad is.’

Dynamisch aangeboden

Dit is volgens haar ook doorvertaald in de ‘technische inrichting’ van de campagne. ‘Ook daar doorloopt onze doelgroep de campagne op zijn of haar eigen manier. Je krijgt de juiste content te zien, die voor jou op het juiste moment komt. Door hier dynamisch mee om te gaan, en niet chronologisch, kunnen we onze online campagne beter toespitsen op de doelgroep. Dit betekent dat persoon A misschien al na de eerste interactie content X te zien krijgt, terwijl persoon B dit pas na een aantal weken te zien krijgt, of andersom natuurlijk, afhankelijk van de getoonde interesse.’

‘De campagne was een intensieve samenwerking tussen HR en marketing.’

De campagne is gemaakt samen met het creatieve bureau Greenhouse en mediabureau Wavemaker. Ook is de campagneopzet extern getoetst bij de doelgroep via marktonderzoek (MarketResponse) en bij de interne doelgroep via klankbordgroepen, aldus Van Maren. ‘Het was een intensieve samenwerking tussen onze HR- en marketingafdeling.’ Met name de rol van collega Dennis Kanters wil ze daarbij onderstrepen, de recruitmenttech, tooling & innovation specialist die ‘het technische aspect van de campagne helemaal heeft ingeregeld.’

Vooral video

De campagne bestaat vooral uit video’s. Er zijn korte online video’s, maar ook langere interviewvideo’s van een recruiter, intercedent en accountspecialist. ‘Alle video’s zijn zichtbaar op onze vestigingen’, vertelt Van Maren. Binnen de vestigingen zijn ze te zien op grote schermen, voorbijgangers kunnen ze zien via etalageschermen. ‘Daarvoor zijn ook verticale video’s gemaakt’, legt de employer branding specialist uit.

‘We meten alles door via een speciaal dashboard voor deze campagne.’

Wanneer is het uitzendbureau eigenlijk tevreden met de resultaten? ‘In grote lijnen als we beter kunnen laten zien dat je ook bij Randstad kunt werken, en niet alleen als uitzendkracht. Daarnaast zijn we tevreden als onze doelgroep ons sneller en makkelijker weet te vinden. We meten alles door via een speciaal dashboard voor deze campagne. Als we een significante verbetering zien in de door ons opgestelde kpi’s dan is de campagne geslaagd.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners