Hoe Recruiters | Connected verandering wil omzetten in energie

‘Wat zeg je? Sourcing? Jobmarketing? Nóóit van gehoord!’ Zelfs grotere mkb-bedrijven weten soms bar weinig van recruitmenttools, merkte Recruiters | Connected bij een belronde. Tijd om meer tools onder de aandacht te brengen.

Werf& gastredacteur Op 23 juni 2020 Gem. leestijd 3 min407x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Recruiters | Connected verandering wil omzetten in energie

Op de markt van werving en selectie zijn tegenwoordig een hoop mooie tools beschikbaar. Maar in de praktijk worden die nog lang niet altijd effectief ingezet. Zonde, want door recruitmenttaken uit te besteden houd je tijd over voor overige werkzaamheden, geloven we bij netwerkorganisatie en inkoopcollectief Recruiters | Connected. Vandaar dat we de afgelopen maanden begonnen zijn met organisaties bellen.

Sinds de uitbraak van het coronavirus belden we elke maand ruim 200 werkgevers.

Sinds de uitbraak van het coronavirus belden onze medewerkers zo elke maand ruim 200 werkgevers, zo’n 50 per week. Nadrukkelijk niet om iets te verkopen, maar vooral vanuit de intentie om ‘te verbinden’ en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Vraag en aanbod op het gebied van recruiters zelf, maar ook op het gebied van recruitmenttools. Want zelfs bij vrij grote mkb-bedrijven weten ze vaak weinig van zulke tools, zo valt op. ‘Wat zeg je? Sourcing? Jobmarketing? Nóóit van gehoord!’ krijgen wij geregeld terug.

Pagina’s vol tools en vacatures live

Juist daarom hebben we recent ook de pagina recruitmenttools live gezet. Hier kunnen we alle organisaties helpen met een overzicht van recruitmentkanalen, tools en trainingen. Dit alles met het doel nóg efficiënter een nóg betere match te maken tussen mens en werk, resulterend in nóg meer werkvreugde.

We merkten helaas dat te veel getalenteerde recruiters zonder werk kwamen te zitten.

Daarnaast merkten we helaas dat in de crisis te veel getalenteerde recruiters met te weinig of zelfs helemaal zonder werk kwamen te zitten. Vóór corona was hooguit 1 op de 10 van onze leden op zoek naar een interim opdracht of baan. Tijdens de coronacrisis is dit gegroeid naar minstens 1 op de 4. Daaruit blijkt ook duidelijk de behoefte aan de vacaturepagina, die we ook recent hebben toegevoegd. Wij hebben ervoor gekozen om onze leden relevante werkmogelijkheden (zelfs nu) aan te bieden via de bedrijvendatabases van partners zoals Vakmedianet en Brockmeyer. Hier verdienen we zelf niks aan omdat wij werkgevers – tijdelijk – géén werving- en selectievergoeding vragen en interimmers géén percentage van de omzet. Zo willen we ons steentje bijdragen om de kans op een baan voor onze leden te vergroten.

‘Even geduld, schat’

Hoe ging dat bellen trouwens in zijn werk? Wij hebben gemerkt dat veel werkgevers wel bereid zijn om te praten, maar wat meer uitleg vragen voordat we echt het gesprek met hen kunnen aangaan. Het kost meer dan ooit moeite om de juiste mensen te bereiken. En dat dus ondanks de insteek niet te bellen vanuit de intentie om iets te verkopen. Toch gaat ons werk ook niet alleen maar moeizaam. Zo zijn we ook al meermaals benaderd door werkgevers die hoorden van onze kosteloze bemiddeling.

Wij zijn al meerdere malen benaderd door werkgevers die gehoord hebben van onze kosteloze bemiddeling.

We merken dat thuiswerkende werkgevers minder makkelijk te bereiken zijn dan zij die op kantoor werken. Maar als je ze eenmaal aan de lijn hebt zijn zij gemiddeld wel minder terughoudend in hun antwoorden. We merken dat ze het ook gezelliger vinden om een gesprek met ons aan te gaan. Het is dan ook vaak een wat informeler gesprek. ‘Even geduld schat, mama is aan het bellen’ horen we geregeld.

Aanpassingen op de werkvloer

Bij Kees-Jan Markens, een van onze founders, kwamen de videocalls op een gegeven moment z’n neus uit. Hij merkte dat het team behoefte had aan samenwerken in plaats van thuiswerken. Uiteindelijk leidde dat tot een co-werkplek in Amsterdam waar we wél binnen de RIVM-richtlijnen kunnen samenwerken, sparren, lunchen en inspireren.

En op de foto zijn zelfs Yara en Babs te zien, de twee nieuwe gezichten die er tijdens de crisistijd zijn bijgekomen. Hard nodig, aangezien ons netwerkcollectief nog steeds groeit met een ledenbestand van inmiddels bijna 800 leden. Al met al biedt het virus natuurlijk veel verandering. Bij Recruiters I Connected proberen we deze verandering om te zetten in positieve energie. Helpen jullie mee?

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Nikita van Grieken, Marketing & Communicatie executive bij Recruiters | Connected

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.