Hoe vrachtwagenchauffeurs elkaar aan werk helpen - en de Polen tegenhouden

Peter Boerman Op 14 mei 2015 Gem. leestijd 2 min2342x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe vrachtwagenchauffeurs elkaar aan werk helpen - en de Polen tegenhouden

Het lijkt misschien een simpel idee, maar een succes is het zeker: een apart Facebook-platform voor beroepschauffeurs. Binnen een jaar hebben de aangesloten chauffeurs al werk gevonden voor meer dan 200 van hun collega’s.

Zie het als een soort referralprogramma op grote schaal, en dan geheel vrijwillig: (Nederlandse) truckers onder elkaar, die elkaar online aan nieuw werk helpen. In 2014 startten Hetty Ederveen en Joop van Rooij met hun ‘platform’ voor beroepschauffeurs: ‘Chauffeurs voor Chauffeurs’. Inmiddels zijn er al bijna 8.000 chauffeurs lid. En zeker zo belangrijk: ruim 200 mensen hebben via de community een nieuwe baan op de vrachtwagen gevonden.

Excuses

‘Het was ons overduidelijk dat chauffeurs, die niet meer werkzaam zijn in de transport, moeilijk tot bijna onmogelijk uitzicht konden krijgen op een baan’, aldus Joop van Rooij. ‘Te duur, te oud, te onervaren, te ver van de basis wonen en andere excuses zijn telkens de oorzaak van het maar niet vinden van een baan voor deze chauffeurs. Daarnaast was er geen platform waar vraag en aanbod in banen aangeboden werden voor deze chauffeurs. Het plan werd gesmeed om de uitdaging aan te gaan chauffeurs te gaan ondersteunen in een baan vinden en hen te informeren over ontwikkelingen in en voor de sector. En social media bood hier een uitkomst.’

Op het journaal

Het succes van de chauffeurssite bleef niet onopgemerkt. Bij de NOS Radio 1 wijdden ze er zelfs een item aan. Daar vertelt Van Rooij dat de site niet alleen uitstekend werkt om werkgevers en werknemers bij elkaar te brengen, maar tegelijk vooral Nederlandstalige chauffeurs helpt. In het item is duidelijk de afschuw te horen over de parkeerplaatsen vol Poolse nummerborden.

De weg niet weten

‘De Nederlandse chauffeurs komen nou vaak moeilijk aan werk. En het klopt, een Oost-Europeaan is inderdaad vaak goedkoper. Maar als hij de weg niet weet, of schade veroorzaakt en die niet betaalt, ben je als klant toch weer duurder uit’, zegt Van Rooij. En met een Nederlandstalige Facebooksite, tja, dan help je natuurlijk vooral de Nederlandse chauffeurs uit de WW. En laat dat nou net de bedoeling zijn…

In een klein hoekje

Zo zie je maar weer: arbeidsmarktproblemen oplossen zit vaak in een klein hoekje. Een Facebook-hoekje, in dit geval. Zonder commerciële bedoelingen misschien, maar ondertussen wel een mooie les voor ieder andere MKB’er die op zoek is naar mensen: waarom het niet ook meteen voor de hele branche proberen?

Hoor Joop van Rooij bij het Radio 1-journaal:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS