Hoe zet je een mobiele recruitmentsite op? 5 tips

Werf& gastredacteur Op 28 maart 2013 Gem. leestijd 4 min2879x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe zet je een mobiele recruitmentsite op? 5 tips

Mobiel websiteverkeer, en met name die van tablets, maakt momenteel een stormachtige groei door. Ook het mobiel verkeer op recruitmentsites neemt in een razend tempo toe. Uit gegevens van Google blijkt zelfs dat één op de vijf zoekopdrachten naar vacatures afkomstig is van mobiele apparaten.

Helft recruitmentsites is niet geoptimaliseerd voor mobile

In de praktijk zijn er nog voldoende organisaties die nog niet hebben ingespeeld op deze ontwikkeling waardoor mobiel solliciteren vaak een grote uitdaging blijft. Sterker nog, 50% van alle recruitment gerelateerde websites zijn niet geoptimaliseerd voor mobiel verkeer! (Kelton Research, 2012) Gezien de ontwikkelingen is dit zeker een gemiste kans.

In dit artikel geven we je 5 tips voor het opzetten van een degelijke mobiele recruitment website om zodoende de sollicitatieervaring van de bezoeker te verbeteren.

Tip 1: Bied aparte mobiele website aan

Om een mobiele bezoeker optimaal van dienst te kunnen zijn, is het van belang om de bezoeker een aparte mobiele website aan te bieden. Vaak is deze te herkennen aan de toevoeging “m.” voor de URL. Hiermee wordt de kans geminimaliseerd dat bepaalde desktop functionaliteiten niet correct op mobiele apparaten worden uitgevoerd.

Een mobiele gebruiker kiest namelijk het liefst voor eenvoud en snelheid. Zelfs een busrit kan aangegrepen worden als mogelijkheid om snel op zoek te gaan naar nieuwe carrièremogelijkheden.

Het is raadzaam om wel altijd een link (redirect) naar de desktopversie van de site te bieden. Hierdoor kan de bezoeker er altijd nog voor kiezen om de volledige website te bezoeken waar uiteraard meer informatie te vinden is over de desbetreffende organisatie of vacature.

Tip 2: Houd rekening met de functionaliteit

Het opzetten van een specifieke mobiele website biedt ook gelijk de mogelijkheid om de functionaliteit van de website volledig op mobiel verkeer te richten. Zo zijn bepaalde applicaties die op de desktop versie van de website aanwezig zijn – in verband met de snelheid – niet optimaal om op de mobiele versie weer te geven. Met name bezoekers die gebruik maken van een 3G netwerk zullen daar hinder van ondervinden.

Daarnaast kan het design volledig aangepast worden naar het formaat van de meest voorkomende tablets of mobiele schermen. Dat betekent indirect ook dat de vacatureteksten korter en bondiger dan op de desktop versie van de website weergegeven kunnen worden. Dit bespaart de bezoeker het nodige doorscrollwerk.

Tip 3: Zorg voor zoekmachine optimalisatie

In de meeste gevallen bereiken sollicitanten de recruitment website nadat zij de vacature hebben aangeklikt op Google of op een van de vele vacaturebanken. Hierbij is Google de meest voorkomende manier om de vacature snel en gemakkelijk vindbaar te maken. Echter zijn er een paar essentiële verschillen tussen de vertoonde Google zoekresultaten op mobiele apparaten en die van op de desktop versie.

Zo is de positie uitermate belangrijk. Een topnotering bovenaan de pagina is welhaast cruciaal om gevonden te worden. Ook is het gebruik van kortere en krachtigere advertentieteksten aan te raden omdat deze beter aansluiten op de functionaliteit van de apparaten. Tevens is het zoekgedrag van een mobiele zoeker anders.  Er worden voornamelijk kortere zoekopdrachten gebruikt in vergelijking met de desktop.

Tevens is het raadzaam om alle URL’s die vindbaar zijn via Google (men gaat nauwelijks direct naar de mobiele website) automatisch te redirecten naar de mobiele versie. Dit om irritatie bij de gebruiker te voorkomen als men een desktop pagina te zien krijgt die niet optimaal functioneert op een mobiele apparaat.

Tip 4: Maak alle sollicitatiestappen technisch uitvoerbaar

In het verlengde van de functionaliteit zijn ook de sollicitatiestappen van belang. Zo is het op de meeste mobiele recruitment websites niet mogelijk om met iPhones of iPads CVcv documenten te uploaden.

Meestal is deze stap verplicht waardoor de sollicitant technisch niet in staat is een sollicitatie in te dienen. Uiteraard is dit een gemiste kans. De bereidwilligheid om te solliciteren wordt hierdoor danig aangetast. Zorg er dus voor dat alle stappen technisch uitvoerbaar zijn.

Tip 5: Faciliteer solliciteren via LinkedIn

Om bovenstaand obstakel te voorkomen maar om toch voldoende informatie van de sollicitant te kunnen opvragen, is solliciteren via LinkedIn een goede optie. Middels de LinkedIn solliciteerbutton kan het LinkedIn account van de sollicitant rechtstreeks gekoppeld worden aan het sollicitatieformulier. Behalve dat dit voor de recruiter waardevolle informatie oplevert, verlaagt het ook de drempel om daadwerkelijk via mobiele apparaten te solliciteren.

Een extra optie die sommige organisaties zoals ASR,  de winnaar van de mobile recruitment award 2012 al doorvoeren is de mogelijkheid om rechtstreeks contact op te nemen met de desbetreffende recruiter. Dit kan al door een simpele -email of bel button toe te voegen aan de vacaturetekst.

Tevens kan deze stap door het installeren van speciale conversietrackers gemeten worden in Google Analytics waardoor ook het rendement van een mobiele website inzichtelijk gemaakt kan worden. Hierdoor is concreet te bepalen of een investering in een specifieke mobiele recruitment website uiteindelijk de moeite waard is geweest voor de organisatie!

Deze bijdrage is geschreven door Shrikesh Sheorajpanday SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.