Gem. leestijd 2 min  11x gelezen

‘Hout is goud’: hoe de houtsector de jeugd aan het timmeren wil krijgen

Tot en met 2027 heeft de Nederlandse houttechnieksector maar liefst 4.000 nieuwe krachten nodig voor uitbreiding en 1.500 voor vervanging. Een nieuwe campagne moet vooral de jeugd hier warm(er) voor maken. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
‘Hout is goud’: hoe de houtsector de jeugd aan het timmeren wil krijgen

Het is zo’n sector die niet vaak in de belangstelling staat, maar die toch cruciaal is voor de Nederlandse bouw. En waarvan het dus héél belangrijk is dat met name jongeren weten dat er in die sector heel veel kansen zijn. Vandaar dus ook de nieuwe wervingscampagne voor ‘de houttechnieker van morgen’, onder de noemer ‘Werken in hout is goud’. Om maar te laten zien dat er in deze sector genoeg plek is voor mensen die – ehm – uit het goede hout gesneden zijn.

‘We hebben een breed gedragen wervingscampagne weten te ontwikkelen die staat als een huis.’

‘Dankzij gezamenlijke inhoudelijke en organisatorische inzet hebben we een breed gedragen wervingscampagne weten te ontwikkelen die staat als een huis’, aldus Karoly Bukholczer, directeur van scholingsfonds SSWT, een van de initiatiefnemers van de campagne. ‘Een welkome aanvulling op de al bestaande initiatieven om de instroom in de sector te vergroten. Ik ben blij dat de tone-of-voice goed aansluit op de belevingswereld van de nieuwe lichting vakmensen’, vult Stef Noppers, Manager Relatiebeheer en Marktontwikkeling van Espeq Bouwopleidingen, aan.

Toolkits

De Nederlandse houttechnieksector levert onder meer houtbouwsystemen, houten kozijnen, -ramen, -deuren en -trappen. Tot en met 2027 heeft de sector zo’n 4.000 nieuwe krachten nodig voor uitbreiding en nog eens ongeveer 1.500 voor vervanging van mensen die – vaak vanwege pensionering – de sector verlaten. Daarnaast vragen automatisering en robotisering ook nog eens om voortdurende bijscholing. Op de speciale campagnewebsite is daarover veel meer informatie te vinden, net als over bijvoorbeeld de programma’s voor zij-instromers.

Naast de speciale website speelt de campagne zich vooral op sociale media af, en er zijn toolkits beschikbaar voor organisaties in de sector die zelf hun steentje willen bijdragen aan het oplossen van de tekorten in de sector, die 8 over het land verspreide regionale opleidingsbedrijven en aangesloten mbo’s kent. De campagne loopt dit jaar en in het eerste halfjaar van 2026 op sociale media waar de doelgroep het meest actief is: Instagram, TikTok en YouTube. ‘Met een herkenbare tone of voice spreken we hier de doelgroep aan op een authentieke en enthousiasmerende manier’, aldus Bukholczer.

‘Met een herkenbare tone of voice spreken we hier de doelgroep aan op een authentieke en enthousiasmerende manier.’

Hart Voor De Zaak in Valkenburg (ZH) tekende voor het bedenken en uitvoeren van het creatieve concept van Werken in Hout is Goud.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners