#ILookLikeAnEngineer: hoe een recruitmentactie een wereldwijde beweging werd

Peter Boerman Op 03 september 2015
Gem. leestijd 3 min 2145x gelezen
Deel dit artikel:
#ILookLikeAnEngineer: hoe een recruitmentactie een wereldwijde beweging werd

Een vrij eenvoudige wervingsactie van OneLogin is – min of meer ongewild – uitgemond in een grote feministische beweging, die wereldwijd vooroordelen over vrouwen in technische functies te lijf gaat.

Eén van de basislessen van recruiters waar ook ter wereld: als je een campagne maakt met testimonials, zorg dan dat je eigen mensen erin zitten. En dan ook écht: je eigen mensen, dus geen modellen.

Vier model-werknemers

Die les had OneLogin zich in elk geval goed in de oren geknoopt. Dus toen deze techfirma uit Silicon Valley een nieuwe wervingscampagne begon, bedoeld voor de lokale metrolijn, vroegen ze vier van hun eigen mensen om model te staan. Zoals het hoort dus. Onder wie de 22-jarige full stack-engineer Isis Wenger.

onelogic alle 4

Tot zover niets nieuws eigenlijk. Maar wat er vervolgens gebeurde, was wel opmerkelijk. Op een blog beschreef Isis de reacties die ze kreeg. Die zijn kort samen te vatten als: ‘Zo’n knappe meid, die kan onmogelijk echt engineer zijn.’ Of, met iets andere woorden: ‘Engineers, dat zijn jongens met échte dikke brillen, geen jonge meiden met een net iets te nerdy bril op.’

Isis-Wenger-jpg

Discussie starten

Isis besloot het er niet bij te laten zitten, – hoezo zou zij geen engineer kunnen zijn? – en startte een discussie over seksisme in Silicon Valley. En waar start je tegenwoordig een discussie? Juist, op Twitter. De hashtag #ILookLikeAnEngineer werd meteen breed opgepakt, met allerlei technische vrouwen die zichzelf trots lieten zien, waarmee de actie zo’n beetje de Ice Bucket Challenge van 2015 werd…

 


Debat

De jonge Isis Wenger, nu Isis Anchalee geheten, lijkt zo voor elkaar te krijgen wat massa’s overheidscampagnes maar niet lukte: te laten zien dat vrouwen in techniek helemaal niet zo uitzonderlijk hoeven te zijn. Er komt als het goed is zelfs een billboard aan waarop allerlei vrouwen in de techniek zichzelf ook op straat laten zien, en in Silicon Valley wordt er inmiddels ook volop gedebatteerd over de rol van de vrouwen in de techniek. Bijeenkomsten die stuk voor stuk uitverkocht (of in elk geval: vol) zijn.

ilooklike billboard

In Nederland: Dosign

In Nederland hebben we overigens ook al een tijdje een aantal technische vrouwen die zichzelf trots laten zien. Zo brengt Dosign Engineering al bijna 7 jaar een Women In Technology-kalender uit, waarvoor technisch geschoolde vrouwen zich gewillig laten fotograferen. Een knipoog naar de bekende kalenders in de autogarage, aldus de initiatiefnemers. Mannen mogen zich vergapen aan een portrettengalerij, en  de dames maken vervolgens kans op een fotoshoot, een fashioncheque, en o ja, ook nog een reis naar Houston, ‘het centrum van de internationale energie-industrie’.

kalendermodel 3

Niet zo zwart/wit

Het toont maar aan: de lijn tussen seksisme en goede bedoelingen is dun en niet zo zwart/wit als het soms misschien lijkt. Want wat hebben die uitverkoren vrouwen nog precies met techniek te maken? En het voorbeeld van OneLogin laat ook zien: selecteren op uiterlijk mag natuurlijk nóóit. Maar als je dan toch knappe mensen aangenomen hebt, kun je ze maar beter inzetten voor je werving. Je kunt er immers zo wereldwijd de pers mee halen.

Recruiter gezocht

En o ja, dat zou je bijna vergeten: bij OneLogin staan overigens nog steeds tal van vacatures open. Ze zoeken er zelfs nog een ‘Recruiting Coordinator‘… Anyone?

Lees meer:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners