Zó kreeg de gemeente Dordrecht in één maand een volledig nieuw wervingsconcept

Laura Bosua Op 17 januari 2019 Gem. leestijd 3 min733x gelezen
Deel dit artikel:
Zó kreeg de gemeente Dordrecht in één maand een volledig nieuw wervingsconcept

In een maand een volledige wervingscampagne opzetten? Dat klinkt behoorlijk ambitieus. Toch nam Talmark de uitdaging aan van de gemeente Dordrecht: voor Kerst nog even een hele campagne eruit gooien.

Waarom moest dat zo snel gebeuren? Gemeente Dordrecht wilde de campagne graag voor de Kerst doen, omdat mensen zich rond die tijd oriënteren op een nieuwe baan. Dan hebben potentiële kandidaten namelijk tijd om ernaar te kijken. Talmark besloot de uitdaging niet uit de weg te gaan. Creative director Bert Kok: ‘Gemeentes staan er niet om bekend dat ze zo snel zijn. Snelheid was wel een vereiste voor deze opdracht. Zo moesten we interviews doen, het concept maken, fotografie regelen en dat allemaal in de drukke maand december.’

Korte lijnen

Als je in zo’n korte tijd een campagne moet opzetten, poets je wel een beetje in, zou je misschien denken. Talmark doet dit soort projecten echter geregeld, waardoor ze op een gegeven moment een effectief en efficiënt proces krijgen. Zo hebben ze fotografen en videografen die ze snel  kunnen inzetten. Kok: ‘We leven in een tijd waarin we ook niet meer heel lang over campagnes mogen doen. Onze kracht is dat het niet blijft liggen op het bureau, we bijten ons er helemaal in vast. Dat kan onder één voorwaarde: dat de klant volledige medewerking geeft.’

‘Zo snel werken kan onder een voorwaarde: dat de klant volledige medewerking geeft’

En dat is wat gebeurde. In korte tijd werd er een onderzoek en interviews gedaan, drie concepten gepresenteerd en uiteindelijk het meest uitdagende concept uitgevoerd dat laat zien wat de medewerkers voelen: Dordrecht is een gemeente met veel ruimte voor ontwikkeling en een werkgever waar veel korte lijnen zijn: iets wat het ontstaan van de campagne natuurlijk ook laat zien.

De eerste resultaten

Als slogan is gekozen voor ‘Anders kijken. Durven doen.’ wat het beeld met de schuine lijnen en perspectiefwisseling ook laat zien. Op de werkenbij-site is dit te zien, samen met een aantal uitgelichte vacatures.

De campagne loopt natuurlijk nog niet zo lang, maar de eerste resultaten zijn al binnen. Bij gemeentes moeten vacatures altijd eerst intern geprobeerd opgevuld te worden, vervolgens gaan ze extern. Van de 12 vacatures die centraal stonden in de campagne zijn er al 5 ingevuld en dat heeft zeker te maken met de reuring die er ook intern is geweest over deze campagne. Op 21 januari is er een ‘Meet & Greet‘ in Dordrecht gericht op externe kandidaten. Aanmelden kan via de werkenbij site.

Tevreden

Bij Talmark zijn ze trots dat ze binnen een maand zo’n bijzonder wervingsconcept voor elkaar hebben gekregen bij een ambtelijke organisatie. En ook Esther van Iersel, organisatieadviseur bij de gemeente Dordrecht, kijkt met een tevreden gevoel terug: ‘Ik heb dit nog niet eerder gezien in een campagne voor de gemeente. We hebben samen een stap extra gezet en er iets uitdagends van gemaakt. Volgende stap: de ‘Meet & Greet’ en video!’ Patrice Boonstoppel van Werving en Selectie Drechtsteden beaamt dit: ‘In elk opzicht is deze campagne uitdagend. Dat sluit dan ook mooi aan op het type nieuwe medewerkers dat we zoeken voor Dordrecht, namelijk mensen die een uitdaging niet uit de weg gaan!’

Lees ook:

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.