Inhouse dag versterkt het employer brand

Werf& gastredacteur Op 19 juli 2011
Gem. leestijd 2 min 2292x gelezen
Deel dit artikel:

Hoe zorg je dat potentiële kandidaten een organisatie interessant genoeg vinden om bij te solliciteren, of om er zelfs maar een baan bij te overwegen? Hoe krijg je het voor elkaar dat talent bij jou binnenwandelt en niet bij een concurrent? Een inhousedag is hiervoor een doeltreffend instrument.

Authenticiteit; de nieuwe aanpak

De huidige generatie van studenten en starters is op zoek naar authenticiteit en eerlijkheid. Iedereen is anders en dat vraagt om een meer persoonlijke benadering.  Een generalistische brandingscampagne vindt immers altijd plaats vanuit het perspectief van de boodschapper. Hoeveel geloofwaardiger is de eigen ervaring van de kandidaat!

Een persoonlijke kennismaking

Een persoonlijke benadering vergt een nieuwe aanpak van communicatie, waarbij de kernwoorden authenticiteit en eerlijkheid centraal staan. En deze aanpak maakt een werkgever vele malen interessanter  dan haar concurrenten.

Het belangrijkste onderdeel van de nieuwe aanpak is de organisatie van een inhouse dag. Nodig de doelgroep van potentiële starters uit en laat hen persoonlijk kennismaken met de organisatie. Laat hen proeven van de bedrijfscultuur en het werk dat zij bij de organisatie kunnen gaan doen. Geef hen de kans vragen te stellen aan medewerkers, die hen in alle eerlijkheid antwoorden geven. Kortom, geef  potentiële starters een authentiek beeld van de organisatie dat overtuigender is dan welke mediacampagne ook.

Lagere wervingskosten

De organisatie van een inhouse dag heeft meer voordelen. Het geeft de kans potentiële kandidaten 1 op 1 te screenen en daarmee de kwaliteit van starters te verhogen. Bovendien, starters die op deze manier worden aangenomen, hebben een beter beeld van je organisatie en de bedrijfscultuur. Ze zijn dus sterker geneigd zich voor langere tijd aan je organisatie te binden,  waardoor de wervingskosten drastisch omlaag kunnen.

Waarom een inhousedag?

  • Zien is geloven. Potentiële kandidaten worden overtuigd
  • Kwaliteit. Starters zijn beter en blijven langer
  • Kosten. Wervingskosten kunnen omlaag

Door: Sebastiaan van Haren

De auteur is partner bij Marketing en Communicatie bureau  Natural Talent. Dit bureau helpt bijzondere, vooruitstrevende organisaties bij het aangaan van betekenisvolle relaties met studenten en starters.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners