Internal branding helpt bij de jacht naar talent

Peter Boerman Op 01 november 2011
Gem. leestijd 2 min 2128x gelezen
Deel dit artikel:

Talentenjachten zijn aan de orde van de dag. Niet alleen op televisie, ook de op de arbeidsmarkt woedt een continue strijd om wie de beste talenten aan zich kan binden. Maar hoe zorg je dat kandidaten uit het aanbod van werkgevers nu juist jouw organisatie als winnaar uit de bus laten komen?

Weet waar je voor staat

Hier bieden talentenjachten een waardevolle les. Denk maar eens aan The voice of Holland and So you think you can dance. De bepalende factor bij de jurering van de talentenjachten is veelal of de deelnemer zich kan inleven in de materie en het vermogen heeft dit over te brengen op het publiek. Hoe vaak hoor je niet in het juryoordeel uitspraken als: “ik geloof je helemaal”, “je hebt me geraakt”, “geweldig, je bent wat je danst!” In principe is dat bij organisaties niet anders. Wie weet waar hij voor staat en dat kan overbrengen op zijn omgeving (medewerkers, relaties en stakeholders), is inspirerend en aantrekkelijk en zal moeiteloos hoge ogen gooien in de strijd om talent.

Wisselwerking

Hoe goed de marketingcommunicatie ook op orde is, de uitstraling van je organisatie is altijd een wisselwerking tussen externe en interne communicatie. De commerciële aanpak kan nog zo goed in elkaar zitten, als je medewerkers niet dezelfde waarden en bezieling uitstralen, ben je als organisatie voor de buitenwereld niet geloofwaardig. En dat vertaalt zich in wervingsresultaten.

Zijn wie je bent

Internal branding kan hier een belangrijke rol spelen. Alleen interne communicatie is niet voldoende: het gaat erom dat je medewerkers werkelijk “zijn” wie jij als organisatie bent. En dat zij dit uitstralen, zowel binnen de organisatie als naar buiten toe. Internal branding kan ervoor zorgen dat identiteit en gedrag met elkaar overeenkomen. Klinkt logisch, maar het raakt gelijk aan het meest lastige aspect in de bedrijfsvoering: het beïnvloeden van gedrag.

Bedrijfscultuur belangrijk

Een succesvolle internal branding strategie creëert gemotiveerde, betrokken en geïnspireerde medewerkers. Dit werkt twee kanten op, want dit heeft niet alleen intern een positief effect op de bedrijfsresultaten, maar het  brengt ook extern belangrijke voordelen. Gemotiveerde medewerkers trekken als vanzelf evenzo gemotiveerde nieuwe collega’s aan. Mensen werken immers graag in een positieve, inspirerende omgeving. Bij de selectiecriteria voor de keuze voor een nieuwe werkgever staat de bedrijfscultuur dan ook hoog op het prioriteitenlijstje. Met een sterk werkgeversmerk heb je in de jacht op talent een behoorlijk streepje voor en internal branding is hiervoor essentieel.

Expertclass Internal branding

Ben je benieuwd hoe dat dat in zijn werk gaat? Volg dan op 23 november de expertclass Internal branding en ontdek in één dag hoe je van internal branding een succes kan maken. Meer over deze training vind je op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: www.arbeidsmarktcommunicatie.eu.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners