Inwerken? Dat doet hier de hoogste baas

Peter Boerman Op 27 mei 2014 Gem. leestijd 2 min1913x gelezen
Deel dit artikel:
Inwerken? Dat doet hier de hoogste baas

Nieuwe medewerkers goed leren kennen? Nederlandse ceo’s en hogere managers vinden het veel belangrijker dan hun collega’s in andere landen. 

Dat blijkt althans uit wereldwijd onderzoek van TopEmployers Institute onder meer dan 700 bedrijven van meer dan 250 medewerkers. Zo blijkt liefst 93 procent van alle nieuwe medewerkers in Nederland voortgangsgesprekken te voeren met het hoger management. In andere landen is dit gemiddeld nog geen 75 procent, in Groot-Brittannië zelfs maar zo’n 50 procent, zo meldt het onderzoek.

Betere band

‘De cijfers laten zien dat Nederlandse werkgevers het belangrijk vinden om hun nieuwe personeel goed te leren kennen’, zegt Aernoudt van der Wilk, senior accountmanager bij het onderzoeksinstituut. Verstandig, zegt hij, ‘want dit zorgt uiteindelijk voor meer loyaliteit en een betere band met de organisatie.’

Ivoren toren

Het onderzoek laat ook zien dat Nederlandse ceo’s steeds meer hun ivoren toren verlaten en met medewerkers in gesprek gaan. Zo had vorig jaar bijna 20 procent van het uitvoerend personeel al in het eerste jaar contact met zijn of haar hoogste baas, via bijvoorbeeld een lunchbijeenkomst of groepsgesprek. Dit jaar is dit zelfs nog gestegen tot bijna 1 op de 3. Zoals Jur van der Holst, hr-manager bij Samsung vertelt: ‘Onze managing director vindt het zelfs belangrijk om bij het aannameproces alvast toekomstige medewerkers te ontmoeten. We zien dat dit zijn vruchten afwerpt. We horen vaak van nieuwe medewerkers dat zij het heel prettig vinden dat de bedrijfstop zo persoonlijk bij hen betrokken is.’

Een voorbeeld nemen

Niet overal is het hoger management zo betrokken bij nieuwe medewerkers, zo blijkt. Waar in Nederland bijvoorbeeld 86 procent van het nieuwe uitvoerende personeel een voortgangsgesprek over de eigen ontwikkeling heeft met het hoger management, is dit in Spanje slechts 27 procent. ‘Andere landen zouden een voorbeeld kunnen nemen aan Nederland door nieuwe medewerkers vaker hun verhaal te laten doen’, stelt Van der Wilk dan ook. ‘De ervaring laat zien dat dit tot nieuwe inzichten kan leiden, wat goed kan zijn voor de bedrijfsvoering.’

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS
YOBZ