Is de recruitment-industrie echt goed voor 4,3 procent van de totale economie?

Een nieuw rapport stelt dat de recruitment-industrie goed is voor maar liefst 4,3 procent van alle toegevoegde waarde in de (Britse) economie. ‘Daarom moet recruitment centraal staan in alle herstelplannen.’ Maar hoe reëel zijn de cijfers eigenlijk?

Peter Boerman Op 23 februari 2021 Gem. leestijd 3 min204x gelezen
Deel dit artikel:
Is de recruitment-industrie echt goed voor 4,3 procent van de totale economie?

Hebben recruiters een ‘cruciaal beroep’? In de lijst van de Nederlandse overheid staan ze er niet bij. Maar afgaande op nieuw onderzoek van de Britse Recruitment & Employment Confederation (REC) zou dat misschien wel moeten… De recruitment-industrie is immers essentieel voor (herstel van) de economie, zo laat het rapport zien, en zorgt bovendien voor een meer inclusieve arbeidsmarkt en een significante groei van de productiviteit. Kortom: recruiters zijn onmisbaar.

De totale Britse recruitmentindustrie kent zo’n 120.000 medewerkers.

recruitment industrie rapportIn heel Groot-Brittannië zijn ruim 3,5 keer zoveel mensen aan het werk als in Nederland. De totale Britse recruitment-industrie kent zo’n 120.000 medewerkers, verdeeld over ruim 30.000 bureaus. Daarmee kent het land de meest volwassen recruitmentbranche van heel Europa, aldus de REC. En al die recruiters samen zorgen ervoor dat ongeveer 1 miljoen mensen elk jaar van (vaste) baan veranderen, stelt het rapport (iets meer dus dan 8 per recruiter, omgerekend).

86 miljard aan toegevoegde waarde

Dat heeft volgens het onderzoek grote economische gevolgen. Zo zou de recruitment-industrie goed zijn voor 86 miljard pond aan toegevoegde waarde, aldus de onderzoekers. Oftewel: 4,3 procent van de totale economie. Veel meer dan wat bijvoorbeeld accountants of advocaten toevoegen, stelt de REC. En die 86 miljard pond is dan weer goed voor zo’n 29 miljard aan belastingopbrengsten (meer dan twee keer zoveel als de Britse overheid uitgeeft aan r&d, of ongeveer evenveel als de totale Britse uitgaven aan uitkeringen aan arbeidsongeschikten).

De recruitment-industrie zou goed zijn voor 29 miljard aan extra belasting.

Doordat de recruitment-industrie de matching van mensen en bedrijven verbetert, zorgen recruiters (indirect) voor een groei van de arbeidsproductiviteit, zo stellen de onderzoekers. Die winst berekenen ze op zo’n 7,7 miljard pond. En bijna 20% van alle bedrijven die gebruik maakt van tijdelijke arbeid – mede mogelijk gemaakt dankzij recruitmentbureaus – zegt in het onderzoek zonder die arbeid niet eens te kunnen bestaan.

1 op de 5 dankt baan aan externe recruiter

En zo staan er nog wel meer leuke cijfers in het rapport. Zoals dat elke 21 seconden een Britse recruiter iemand aan een vaste baan helpt. Of dat slechts 52 procent van de Britten denkt dat bedrijven hun recruitmentproces efficiënt hebben ingericht. En dat 43 procent zegt dat de kwaliteit van het personeel (en dus van recruitment) cruciaal is voor het succes van het bedrijf (wat goed is voor een tweede plaats, direct achter ‘de kwaliteit van het product’).

78% van de mensen die ooit via een recruiter een baan vond, vond dit ‘een goede match’.

Van alle Britten zou ongeveer 1 op de 5 (oftewel: zo’n 6 miljoen mensen) zijn of haar huidige baan te danken hebben aan de recruitment-industrie. Een twee keer zo grote groep (dus 40%) zegt ooit in zijn of haar loopbaan een beroep te hebben gedaan op een werving- en selectiebureau of uitzendbureau voor een vaste baan, en 31% deed dat ooit voor een tijdelijke baan. Een ruime meerderheid van 78% van de mensen die ooit via een recruiter een baan vond, zegt dat dit een goede match voor hen was.

50% bedrijven gebruikt bureaus

Ook voor werkgevers zijn recruiters belangrijk, aldus het rapport. Zo zegt meer dan de helft van de Britse bedrijven externe bureaus te gebruiken voor hulp bij hun werving en selectie. Met andere woorden: recruiters zouden best eens wat meer positieve aandacht mogen krijgen, zo stelt het onderzoek. ‘De recruitment-industrie kan het economisch herstel in grote mate helpen versnellen’, aldus REC-voorzitter Neil Carberry. ‘Goed recruitment speelt een cruciale rol in het boosten van de economie.’

‘Goed recruitment speelt een cruciale rol in het boosten van de economie.’

Slechte werving en selectie kan een bedrijf drie keer zoveel kosten als het betaalde salaris, stelt het REC-rapport. Carberry roept bedrijven daarom op recruitment meer serieus te nemen. ‘Veel CEO’s zeggen dat mensen hun belangrijkste kapitaal zijn. Maar vervolgens beschouwen ze het binnenhalen van goede mensen als een proces dat ze zo goedkoop en snel mogelijk willen doen. Terwijl er juist veel concurrentievoordeel in kan schuilen.’

‘Iedereen laten profiteren’

En dat is zeker het geval als je goede recruiters inschakelt, zegt hij. ‘Bedrijven spannen geen rechtszaak aan zonder de hulp van goede advocaten. En zo zouden ze ook geen mensen moeten aannemen zonder de beste recruiters.’ Canberry roept daarom de Britse overheid op om samen te werken met de REC, ‘om alle families in dit land te laten profiteren van het voordeel dat goed recruitment biedt.’

Recruiters zorgen ook nog eens voor extra diversiteit in bedrijven, aldus de REC.

Want recruiters zorgen ook nog eens voor extra diversiteit in bedrijven, aldus het rapport. Zo zegt 63 procent van de ondervraagde werkgevers dat zonder recruitmentbureaus hun bedrijf een minder divers samengesteld personeelsbestand zou hebben gehad. Wil de overheid dus echt werk maken van een ‘inclusieve arbeidsmarkt voor iedereen’? Dan is de inzet van recruiters daarbij onmisbaar, aldus de REC. ‘Recruiters kunnen hierin echt het verschil maken.’

Mooi staaltje lobbywerk

Het is een mooi staaltje lobbywerk van de Britse recruitersvereniging. Al valt natuurlijk op de cijfers best wat af te dingen. Echt onderbouwen dat de Britse economie er zónder recruiters bijna 90 miljard minder voor had gestaan? Dat lukt ook de REC niet. Zouden al die mensen zonder recruiters nooit de baan van hun dromen hebben gevonden? We zullen het natuurlijk nooit weten.

Het rapport onderstreept de waarde van goede matching op de arbeidsmarkt.

Maar vooruit, misschien zijn de cijfers niet helemaal reëel. Het rapport onderstreept in elk geval wel de grote maatschappelijke waarde van goede matching op de arbeidsmarkt, en de belangrijke rol die recruiters daarin kunnen spelen. In die zin is het een voorbeeld dat ook in Nederland best navolging zou verdienen. Hoeveel Nederlandse recruiters zijn er eigenlijk? Hoeveel mensen helpen zij aan de ideale baan? En hoeveel waarde voegen zij toe aan de economie? Is dat meer of minder dan advocaten en accountants? Het zou behoorlijk interessant zijn om dat eens goed in kaart te brengen. Wie neemt die handschoen op?

Meer kengetallen? Doe mee aan het onderzoek!

kengetallenOp zoek naar Nederlandse kengetallen over recruitment? Intelligence Group doet er, samen met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, jaarlijks onderzoek naar. Deelname is nu geopend! Na invullen van de vragenlijst ontvang je gratis een digitaal exemplaar van het Recruitment Kengetallen-rapport van 2020. Dit digitale rapport is ook te koop voor 195 euro ex. btw in de webshop. Daarnaast ontvang je als eerste de resultaten van het Recruitment Kengetallen rapport van 2021 én krijg je gratis toegang tot het webinar KPI’s op 10 juni 2021. Dus doe mee, vóór 28 februari.

Doe mee met het onderzoek

Meer over KPI’s

Ken- en stuurgetallen zijn essentieel voor recruitment. Of het nu gaat om de operatie of de strategie, zonder de juiste cijfers weet je niet wat je doet en of je je doelen gaat halen. Met welke KPI’s moet je in 2021 rekening houden? Je leert het op 18 maart in de online masterclass van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Schrijf je hier in:

KPI’s
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS