Het is net daten, dat solliciteren (zegt de MKB'er)

Peter Boerman Op 31 oktober 2016 Gem. leestijd 1 min869x gelezen
Deel dit artikel:
Het is net daten, dat solliciteren (zegt de MKB'er)

Voor 8 op de 10 Nederlandse ondernemers is een sollicitatiegesprek net een date, waarbij het erom gaat te kijken of de klik er is.

Een duidelijke match met de organisatiecultuur is voor 79 procent het belangrijkste criterium bij de selectie van nieuw personeel. Vakkennis (48%), werkervaring (47%) en werkethos (44%) volgen daarbij op afstand, blijkt uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique en onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1.500 mkb’ers.

Er mag veel gedate worden

De zoektocht naar nieuw personeel, en dus een nieuwe date, is nodig. Zo’n 35 procent van de mkb’ers verwacht namelijk dat het aantal vaste medewerkers dit jaar nog toeneemt. Daarnaast verwacht nog eens 29 procent dat het aantal flexibele werknemers groeit.

Veel eigen netwerken, ook intermediairs

Om deze nieuwe talenten te werven, gebruiken de mkb’ers met name de netwerken van zichzelf en die van hun collega’s (59%). Daarnaast zet 57 procent van de mkb’ers een intermediair of uitzendbureau in om nieuwe collega’s te werven.

‘Net als met daten, geldt óók hier: zorg dat je opvalt in een drukbevolkte markt.’

Dat mag best wat origineler

Het belang van de match met de organisatiecultuur is voor Unique-directeur Loes Dingemans aanleiding om te pleiten voor ‘een frisse blik’ op sollicitatieprocedures. ‘De ‘klik’ is misschien wel makkelijker te ontdekken tijdens een speeddatesessie dan tijdens een traditioneel sollicitatiegesprek. Door een origineel sollicitatieproces, dat past bij het DNA van het bedrijf, is de match sneller ontdekt. Net als met daten, geldt óók hier: zorg dat je opvalt in een drukbevolkte markt.’

foto

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark