Google for Jobs? IT-recruiters lijken er nog nauwelijks op voorbereid

Er mag dan veel te doen zijn rondom de komst van Google for Jobs, zelfs IT-recruiters zijn er nog nauwelijks op voorbereid, blijkt uit recent onderzoek. Tijd voor actie dus!

Peter Boerman Op 12 februari 2020
Gem. leestijd 3 min 864x gelezen
Deel dit artikel:
Google for Jobs? IT-recruiters lijken er nog nauwelijks op voorbereid

‘Schrikbarend’. Zo noemen de onderzoekers van bureau KICK! Digital de resultaten van hun onderzoek naar de online vindbaarheid van IT-recruitmentbureaus. Van de 46 bedrijven met IT-vacatures die zij hebben onderzocht, blijken er maar 3 voldoende voorbereid te zijn op Google for Jobs. Tenminste: zij kwamen door de check heen zonder foutmeldingen. Nog eens 17 bedrijven zullen hun vacatures wel op Google for Jobs krijgen, maar hebben nog 1 of meerdere fouten, waardoor ze minder effect ervan zullen hebben. En maar liefst 26 bedrijven zijn nog niet klaar voor Google for Jobs, omdat er geen structured data op de website staan.

‘Dat betekent dat slechts 6,5% van alle bedrijven écht klaar is voor Google for Jobs.’

‘Dat betekent dat slechts 6,5% van alle bedrijven écht voorbereid is op Google for Jobs’, aldus de onderzoekers, ‘en maar 43,5% van alle bedrijven vertoond zal worden in de zoekresultaten. De meerderheid, dus 56,5%, zal níet getoond worden en daarmee een hoop aandacht mislopen.’

Ook verder online slecht zichtbaar

Veel IT-recruitmentbureaus zijn sowieso slecht vindbaar op internet, constateert het onderzoeksbureau. Dit geldt volgens hen voor maar liefst 86 procent. Slechts twee bedrijven, ICTCareer en Aatop ICT, weten de meeste aandacht in de IT-recruitmentbranche te genereren. ‘Beide bureaus zijn goed vindbaar op vrijwel ieder belangrijk zoekwoord. Samen vangen ze bijna net zoveel zoekopdrachten af als de overige onderzochte bedrijven bij elkaar’, aldus Joost Fromberg, managing director van KICK! Digital.

5 bedrijven hebben geen beveiligde website en 10 hebben er geen trackers op hun website, zoals een analytics-tool.’

Veel onderzochte bureaus zijn zelfs ‘digitaal onderontwikkeld’, zoals hij het noemt. ‘Zo hebben er 5 bedrijven geen beveiligde website (https) en hebben 10 bedrijven geen trackers op hun website, zoals een analytics-tool.’

Vindbaarheidsscore op basis van zoekwoorden

Het onderzoek is gebaseerd op de organische (doelgerichte en onbetaalde) zoekresultaten van een groot aantal Nederlandse IT-recruitmentbureaus. Die zijn in kaart gebracht op basis van een zogenoemde vindbaarheidscore, op doelgerichte zoekwoorden. De criteria zijn geselecteerd uit de vele variabelen die de vindbaarheid van een website bij zoekmachines kunnen bepalen.

‘Er valt veel winst te behalen op vindbaarheid, maar ook op het meten van websiteactiviteit.’

‘Voor de meeste IT-recruitmentbedrijven betekent dit onderzoek dat er flink werk aan de winkel is’, concludeert Fromberg. ‘Er valt bijzonder veel winst te behalen op vindbaarheid, maar ook op het meten van activiteit op de site en de implementatie van structured data, zodat Google for Jobs de vacatures kan oppakken.’

Hoe zou het met de rest zijn?

Als het al zo slecht gesteld is met de vindbaarheid en Google for Jobs-readiness van IT-recruiters, kun je je natuurlijk afvragen hoe het is met de rest van de recruitmentsites. Zijn die wél voldoende voorbereid? Daarover is het momenteel slechts speculeren. Ondertussen meldt RecruitNow al wel een klant te hebben die via Google for Jobs één sollicitatie heeft mogen verwelkomen.

voorbereid op google for jobs

Ook een recruitmentplatform als Spielwork geeft al hoog op over de (voor velen nog aanstaande) vacaturefunctie van de zoekmachine. Logisch, want Google for Jobs let vooral op de content van vacatures. En juist dat is waar het product van Spielwork om draait, en waarop het bedrijf dus is voorbereid. ‘In een door ons gemaakte vacature staat namelijk altijd al een salarisindicatie, inzicht in doorgroeimogelijkheden en het dagelijkse werk, en nog veel meer relevante informatie’, aldus oprichter Manus Aa. ‘Of de vacaturetekst van goede kwaliteit is, bepaalt Google for Jobs onder meer door de gemiddelde tijd bij te houden dat iemand op de vacaturepagina blijft en hoe vaak er wordt doorgeklikt. Wordt er snel weggeklikt, dan ziet Google for Jobs dit als een signaal dat de tekst onvoldoende aansluit bij de zoekopdracht en/of dat de tekst niet aantrekkelijk geschreven is.’

‘Wordt snel weggeklikt, dan ziet Google for Jobs dit als signaal dat de tekst onvoldoende aansluit bij de zoekopdracht.’

Nog genoeg te doen dus, en heus niet alleen voor IT-recruitmentbedrijven.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners