Je hoeft niet groot te zijn om een succesvol platform op te zetten (en ErfgoedWerkt bewijst het)

Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt aan elkaar matchen via een platform? Veel partijen denken dan meteen aan groot, groter, grootst. Maar het kan ook anders, bewijst het recent gelanceerde ErfgoedWerkt.nl, een niche binnen een niche.

Peter Boerman Op 10 juni 2024
Gem. leestijd 3 min 72x gelezen
Deel dit artikel:
Je hoeft niet groot te zijn om een succesvol platform op te zetten (en ErfgoedWerkt bewijst het)

Of het nu gaat om metaaldetectorspecialisten, archeologen, historici in ontplofbare oorlogsresten of om restauratoren, het werk van professionals in erfgoed is vaak zó specialistisch dat het eigenlijk niet in een fulltime dienstverband te vangen is. Daarom werken veel specialisten in deze branche op zzp-basis, en komt het vaak voor dat ze, naast projecten die bij hun expertise passen, ook nog andere werkzaamheden verrichten die geen recht doen aan hun kennis. Bovendien is het als nieuwe specialist lastig relevant werk te vinden, omdat organisaties vaak uit een vast netwerk putten.

Het werk van professionals in erfgoed is vaak zó specialistisch dat het niet in een dienstverband te vangen is.

Maar hoe vind je als specialist in deze branche dan de opdrachten die voor jou interessant kunnen zijn? En omgekeerd, hoe vind je als opdrachtgever de beste kandidaten als je werk in het erfgoed te vergeven hebt? Het antwoord daarop is sinds kort te vinden op ErfgoedWerkt.nl, een zéér specialistisch platform, ontwikkeld door Freshheads, samen met en in opdracht van Vriens Archeo Flex uit het Brabantse Moergestel, dat Esther Vriens (midden op de foto onder) oprichtte in 1998 en sindsdien gespecialiseerd is in de bemiddeling van erfgoedspecialisten, in de brede zin des woords.

‘Prachtige missie’

‘Dit nieuwe platform heeft als missie om werken als specialist in erfgoed zo kansrijk mogelijk te maken’, aldus Rens Alkemade, digitaal strateeg bij Freshheads (links op de foto). ‘Het is een prachtige missie waar we als maar wát graag onderdeel van uitmaken.’ Momenteel is de eerste fase van het platform live: een omgeving waarop zzp’ers zich kunnen aanmelden, opdrachten kunnen bekijken en erop kunnen reageren. ‘We ontwierpen en bouwden deze omgeving in slechts 4 weken, zodat we nu supersnel kunnen valideren of zzp’ers behoefte hebben aan een dergelijk platform’, vertelt Alkemade.

Het team van Freshheads en Archeo Vriens Flex samen, bij de lancering van Erfgoedwerkt.nl

De 4 weken werden afgetrapt met een reeks strategische sessies, waarbij het initiële idee van opdrachtgever Vriens Archeo Flex verder werd afgebakend, vertelt hij. ‘Wat is de doelgroep waarop het platform zich gaat richten? Is die groep groot genoeg om een bedrijf op te bouwen? We brachten de positionering van het merk en het businessmodel in kaart, door middel van concurrentieonderzoek, marktonderzoek, het opstellen van product statements, invullen van het value proposition canvas en maken van een impact flow.’

ErfgoedWerkt.nl richt zich nu op de hele culturele sector, wat veel meer kansen biedt voor uitbreiding.’

Alkemade: ‘In eerste instantie wilde Vriens Archeo Flex een platform dat zich richtte op specialisten bij musea en in de archeologie. Maar tijdens die strategische sessies kwamen we erachter dat het platform toekomstbestendiger is als we het breder zouden trekken. Nu richten we ons met ErfgoedWerkt.nl op de culturele sector in het algemeen, wat veel meer kansen biedt voor uitbreiding in de toekomst.’

‘Vlammen’

Na de strategische sessies in de eerste week volgden 3 weken om het design en de digitale omgeving zelf neer te zetten. ‘Vlammen’, zoals Alkemade het noemt. Hij gaat ook even in op de vervolgstappen. ‘We hebben al veel kansen gespot om extra diensten aan het platform toe te voegen in de toekomst. Maar eerst gaan we verder met het valideren van de propositie voor zzp’ers, en het neerzetten van de basis. In de eerstvolgende fase is de digitale omgeving voor de opdrachtgevers aan de beurt.’

De service op ErfgoedWerkt gaat nu overigens al verder dan alleen maar matching van vraag en aanbod. Je kunt er als zzp’er bijvoorbeeld ook de juiste contracten opmaken zodra er een match is. En desgewenst helpt het platform je ook als je nog geen inschrijving bij de KvK hebt. Als zzp’er kun je er bovendien kiezen voor de opbouw van een pensioen en het afsluiten van bijvoorbeeld (arbeidsongeschiktheid- of bedrijfsaansprakelijkheids-)verzekeringen via het platform. Om maar wat te noemen. Waarmee maar weer bewezen is: voor een platform hoef je niet groter dan groot te zijn. Een duidelijke behoefte in de markt is veel belangrijker.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners